PromZ Vak 02-2019

z 2019 - nummer 2 - promzvak.nl 17 8 eens dat een ‘goed productadvies’ en ‘veel service’ vooral past bij offline distributeurs en minder bij online distributeurs. In wat mindere mate zijn beide groepen het er toch ook wel over eens dat de productkwaliteit bij offline aanbieders wat hoger ligt dan bij online aanbieders. Waar men het niet over eens is zijn de levertijden en de breedte van het assortiment. Offline distributeurs vinden niet dat korte levertijden specifiek horen bij online distributeurs, maar de online distributeurs zijn het daar niet mee eens. Zij vinden dat korte levertijden vooral bij hen passen. Dat geldt ook voor de breedte van het assortiment: offline distributeurs denken dat hun assor- timent veel breder is dan dat van de online distributeurs maar de online distributeurs zelf denken daar omgekeerd over. Inzet van media voor klantbewerking In het onderzoek is een aantal media voorgelegd aan de res- pondenten met daarbij de vraag welke zij gebruiken in hun communicatie met hun klanten en ex-klanten (zie tabel 5). Van de 10 genoemde media blijkt men er gemiddeld 3,5 in te zetten. Het meest genoemd worden social media en e-mail die beide door twee derde van de distributeurs worden ingezet als com- municatiemiddel richting klanten en prospects. Direct mail komt op de derde plaats met 42% en daarna volgt het toesturen van de catalogus (33%). Aannemelijk is dat de rol van de catalogus in de afgelopen jaren wat teruggelopen is, ook gelet op eerdere PromZ onderzoeken naar de veranderende rol van catalogi. Google Ads en advertenties in vakbladen worden ingezet door een kwart van de distributeurs, terwijl eveneens een kwart deelneemt aan landelijke beurzen. 18% staat ook op lokale beurzen. Hier zal een gedeeltelijke overlap zijn met degenen die ook op landelijke beurzen staan. Branche een beetje in mineur Offline distributeurs vinden: Past meer bij een offline distributeur Past meer bij een online distributeur Past bij beiden % % % Lage prijzen 6 63 31 Hoge productkwaliteit 67 - 33 Korte levertijd 17 17 66 Goed productadvies 93 1 6 Breed assortiment 34 9 57 Veel service 87 3 10 Online distributeurs vinden: Past meer bij een offline distributeur Past meer bij een online distributeur Past bij beiden % % % Lage prijzen 8 84 8 Hoge productkwaliteit 25 8 67 Korte levertijd - 67 33 Goed productadvies 50 8 42 Breed assortiment 17 58 25 Veel service 41 17 42 Tabel 4: Oordelen van offline en online distributeurs over zichzelf en elkaar n= 72 % Social media 68 E-mail 67 Direct mail 42 Toesturen van een catalogus 33 Stand op een landelijke beurs 25 Google Ads 24 Adverteren in vakbladen 24 Online banners 21 Stand op een lokale beurs 18 Adverteren in lokale media 13 Een ander medium 17 Tabel 5: Door distributeurs ingezette media

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5