PromZ Vak 02-2019

2019 - nummer 2 – promzvak.nl 15 z (advertentie) 8 n= 90 % We zijn met name een offline distributeur 50 We zijn meer offline dan online distributeur 33 We zijn meer online dan offline distributeur 10 We zijn met name een online distributeur 7 Totaal 100 Tabel 3: Hoe classificeren distributeurs hun eigen bedrijf? Online verkopen groeien Al spreken we veel over die prijs-stuntende buitenlandse internet- aanbieders, we mogen natuurlijk niet vergeten dat ook in ons land veel distributeurs op enigerlei wijze een webshop exploiteren. Wat dat betreft kunnen we distributeurs in meerdere groepen verdelen, vari- ërend van distributeurs die zichzelf vooral als een offline distributeur zien, al dan niet met online faciliteiten, en een groep typische online distributeurs die er in de meeste gevallen geen offline activiteiten bijdoen (zie tabel 3). Ruwweg kan gesteld worden dat de helft van de distributeurs in meer- dere of mindere mate actief is met een webshop. Zo’n 20% van deze groep realiseert gemiddeld meer dan de helft van hun omzet via die webshop, en een deel daarvan zelfs tot 100%. Deze laatste zijn de volledige (binnenlandse) online aanbieders. Het omzetaandeel voor internetverkopen van de distributeurs die zowel off- als online verko- pen ligt gemiddeld rond de 18%. Tellen we daar de exclusieve online distributeurs bij op, dan komen we anno 2019 op ruim 30% online omzetaandeel uit voor de Nederlandse distributeurs. Een jaar geleden was dat nog 26%. Er is dus groei, maar we zijn nog lang niet toe aan de 44% die distributeurs eind 2017 voorspelden als maximaal aandeel online verkoop binnen de gehele branche. Kenmerken van online en offline distributeurs In de Tussenmeting 2019 is zowel aan de offline als aan online distri- buteurs gevraagd welke kenmerken zij het meest vinden passen bij offline dan wel online distributeurs. Uit tabel 4 blijkt dat zowel offline als online distributeurs het erover eens zijn dat ‘lage prijzen’ het meest passen bij online distributeurs. Beide groepen zijn het er ook over

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5