PromZ Vak 02-2019

z 2019 - nummer 2 - promzvak.nl 13 8 gunstig maar niet genoeg om voor heel 2019 tot de genoemde 9% omzetstijging te komen. Maar wie weet, de traditioneel beste kwartalen moeten nog komen. Hogere budgetten bij klanten? De onderzoekers legden aan de distributeurs ook de vraag voor of zij iets gemerkt hadden van hogere budgetten bij opdracht- gevers. Immers, uit het PromZ Opdrachtgeversonderzoek 2018 kwam naar voren dat de opdrachtgevers voor 2019 uitgingen van een budgetstijging van ruim 7%. Drie van de tien distributeurs zegt inderdaad te merken dat opdrachtgevers hogere budget- ten hebben, maar zes van de tien hebben die budgetten in het eerste kwartaal niet zien veranderen. De overige 10% van de distributeurs signaleert momenteel zelfs een lager budget bij opdrachtgevers. Klanten beslissen sneller Voor zover er sprake is van hogere budgetten komt dat op ver- schillende manieren tot uiting. 77% van de distributeurs ziet dat klanten wat vaker bestellen en eveneens 77% geeft aan dat sommige klanten ook wel kiezen voor duurdere versies van pro- motionele producten. Twee van de drie distributeurs merken ook dat opdrachtgevers sneller beslissen over uitgebrachte offertes. Ruim de helft ziet dat klanten met meer budget weleens over- stappen naar andere promotionele producten. Meer budget bij opdrachtgevers betekent dus niet per definitie meer kopen van hetzelfde. Opdrachtgevers met meer budget oriënteren zich bre- der en slaan, als het om promotionele producten gaat, regelmatig nieuwe wegen in. Distributeurs niet overmatig enthousiast Voor alle distributeurs, of ze nu wel of niet iets merken van de hogere budgetten bij de opdrachtgevers, geldt dat gemiddeld genomen de orderomvang niet hoger of lager is geworden dan in 2018. Een kwart rapporteert een hogere gemiddelde order- omvang in het eerste kwartaal van 2019, eveneens een kwart rapporteert een gemiddeld lagere orderomvang in het eerste kwartaal van 2019 terwijl de rest geen verschil heeft kunnen constateren. Het gaat dus niet slecht, maar de Tussenmeting toont ook geen overmatig enthousiasme van de distributeurs. Dat blijkt ook uit de vraag of men in april 2019 positiever kijkt naar de markt dan men dat eind 2018 deed: twee derde zegt er net zo positief over te denken als eind 2018, maar 17% is nu minder positief terwijl slechts 15% juist positiever is. In 2018 en 2017 bleek na afloop van het eerste kwartaal meer dan 30% van de distributeurs positiever over het lopende jaar te denken dan het jaar ervoor. Een interessante vraag in dit verband is waarom het enthousi- asme er niet zo vanaf spat. Het zou weleens te maken kunnen hebben met de onzekerheid over de manier waarop men een aantal ontwikkelingen binnen de branche tegemoet moet tre- den, ontwikkelingen die inmiddels geen voorspellingen meer zijn maar voor een belangrijk deel inmiddels realiteit zijn geworden. De veranderende rol van suppliers Laten we een veelbesproken onderwerp onder de loep leggen: de positie en de rol van suppliers. Aan de distributeurs zijn enkele stellingen voorgelegd over de positie van suppliers (zie tabel 1). Nogal hoopvol zeggen veel distributeurs (70%) dat suppliers wel meer met distributeurs zullen gaan samenwerken bij het n= 73 % Suppliers zullen meer met distributeurs gaan samenwerken bij het bewerken van grote eindklanten 70 Suppliers zullen zich vaker rechtstreeks wenden tot eindklanten 30 Suppliers zullen het voortouw gaan nemen als het gaat om duurzame promotionele producten 30 De rol van suppliers zal teruglopen omdat distributeurs zelf gaan inkopen bij de bron 21 Het onderscheid tussen supplier en distributeur zal uiteindelijk verdwijnen 16 Iets anders 5 Tabel 1: Door distributeurs verwachte ontwikkelingen rond suppliers

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5