PromZ Vak 02-2019

12 I n de Tussenmeting 2019 is hieraan de nodige aandacht gegeven. Deze Tussenmeting is een jaarlijks onderzoek onder distributeurs dat aan het eind van het eerste kwartaal gehouden wordt. In dit door onderzoekbureau One Question uitgevoerde onderzoek - dit jaar onder ruim 100 distributeurs - wordt ook elk jaar gekeken of de verwachtingen die de dis- tributeurs aan het eind van het vorige jaar uitspraken na het eerste kwartaal nog steeds overeind staan. Omzetdip eind 2018 In oktober 2018 gaven de distributeurs aan dat ze over het jaar 2018 een omzetgroei van 10,6% verwachtten. Maar nu de werkelijke cijfers over het hele jaar 2018 bekend zijn blijkt die omzetgroei 7% geweest te zijn. Kennelijk is bij een aantal Branche een beetje in mineur Omzetgroei minder dan verwacht TEKST: ED VAN EUNEN distributeurs de omzet in het laatste kwartaal van 2018 wat tegengevallen. Uit de Tussenmeting 2019 blijkt dat dit met name het geval was bij een deel van de grotere distributeurs. Voor 2019 gaven de distributeurs in oktober 2018 een verwachte omzet- groei aan van 11,8%. Maar deze verwachting kan op basis van de Tussenmeting bijgesteld worden naar een groei van 9%. De verwachting voor 2019 is dus wat minder hooggespannen dan een half jaar geleden, maar nog altijd zeer positief. Een groei van 9% is immers niet niks. Dat de omzetverwachting voor 2019 iets neerwaarts bijgesteld moest worden hangt ongetwijfeld samen met de resultaten van het eerste kwartaal in 2019. In die eerste drie maanden van 2019 steeg de omzet van de distributeurs met gemiddeld 5,6% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2018. Zo’n stijging is natuurlijk De afgelopen jaren zijn veel, vaak fundamentele veranderingen in de branche van promo- tionele producten voorspeld. Ze lijken inmiddels allemaal in zekere mate uit te zijn geko- men, of het nu om de relatie tussen suppliers en opdrachtgevers gaat of om de activiteiten van goedkope buitenlandse aanbieders die gericht zijn op diezelfde opdrachtgever. En dan hebben we het nog niet over het gebruik van websites, webshops en social media door distributeurs. Al dit soort zaken zijn inmiddels realiteit geworden. foto: iStock

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5