PromZ Vak 01-2019
2019 - nummer 1 - promzvak.nl 53 Wilt u op de hoogte blijven van wat er in de branche speelt? Word lid van het PPP! Ontdek de voordelen! www.ppp-online.nl - n i e uws GESCHREVEN ONDER VERANTWOORDING VAN HET PPP 9 Het PPP bezocht afgelopen maanden diverse ondernemersbijeen- komsten om de zichtbaarheid naar de eindklant te vergroten. Zekerheid bieden Tijdens de PPP On Tour Strategie Sessie die het Platform Promotional Products vorig jaar organiseerde, werd door één van de deelnemers gezegd: ‘De eindklant heeft vaak niet door wat wij allemaal voor ze doen’. Dat valt de eindklant niet kwa- lijk te nemen. De markt verandert aan de vraag- en aanbodkant in een moordend tempo. De klant zoekt zekerheid. Echte specialisten moeten die zekerheid bieden. Het is binnen de branche voor promotionele producten niet alleen een kunst om alle ontwikkelingen op de voet te volgen, maar ook om de klanten daarover te informeren. Eén van de zaken die speelt, is maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zijn de produc- ten binnen onze branche wel op een eerlijke en verantwoorde manier geproduceerd? Een thema waar geen enkele onderneming meer aan voorbij wil en kan gaan. Is het inzichtelijk en transpa- rant te maken wat er in de keten gebeurt? Zijn er certificaten of andere bewijslast om de eindklant te overtuigen dat hij eerlijke producten koopt? Geen enkel bedrijf zit er op te wachten om in diskrediet gebracht te worden, wanneer bekend wordt dat er kinderarbeid in het spel is. Of als promotionele producten moeten worden teruggeroepen omdat deze acuut gevaar opleveren. Het zijn allemaal zaken die voor leveranciers en/of distributeurs, die dagelijks met de handel in promotionele producten bezig zijn, al lastig genoeg zijn om goed te volgen. De eindklant ziet vaak al helemaal door de bomen het bos niet meer. Hoe scheppen we helderheid en bieden we klanten de juiste handvatten om verantwoorde keuzes te maken? Professionalisering De markt roept om verdergaande professionaliteit. Hoe pakken we dat aan? Een eensluidend antwoord op die vraag is er niet. Wel is duidelijk dat het belangrijk is om zichtbaar te maken waar we binnen de branche mee bezig zijn. Dat gaat zelfs verder dan maatschappelijk verantwoord ondernemen en eerlijk zaken doen. De sleutel om klanten te overtuigen en je als een professioneel aanbieder in de markt te onderscheiden, is kennis van het vak. Verdere professionalisering begint bij het verhogen van de vak- kennis. Dat gaat om meer dan alleen kennis van producten, materialen en druktechnieken. Ook de wet- en regelgeving, juri- dische, financiële, logistieke en andere relevante aspecten spelen hierin een belangrijke rol. Het verschil maken Naast het vergroten van de kennis en kunde en inzet voor onze sociale en maatschappelijke verantwoordelijkheid is het belangrijk om de zichtbaarheid van de branche te vergroten. De eindklant moet niet alleen worden overtuigd dat promotionele producten merken sterker maken, maar ook wat de rol van de toegevoegde waarde van de distributeur is. Professionalisering vraagt om een collectieve aanpak. Daarin is ondersteuning en sturing vanuit de branchevereniging een vaststaand gegeven. De boodschap naar de markt is dat PPP leden het verschil maken en eindklanten de gezochte zekerheid bieden. Belangrijk is natuurlijk wel dat aan die klanten de toegevoegde waarde van het lidmaatschap van de branchevereniging goed wordt uitgelegd.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5