PromZ Vak 01-2019

2019 - nummer 1 – promzvak.nl 43 z (advertentie) 9 Gezocht: originaliteit, creativiteit en lef Kapotvergaderen door overlegcultuur Hiermee raken we toch een verschilpunt met een tiental jaren ge- leden. We kunnen het cijfermatig niet bewijzen maar we hebben de indruk dat opdrachtgevers destijds wat meer lef hadden. Wanneer een weggevertje als een Flippo bedrijfsbreed zou zijn besproken, dan zou Smiths Food Group dit uiterst succesvolle promotionele productje vermoedelijk niet hebben durven lanceren. En zo zijn er meer voorbeel- den uit die jaren. Allemaal acties die op basis van lef beslist werden en die niet vooraf kapotvergaderd zijn. Er was altijd een marketing- of reclamedirecteur die de beslissing nam, punt, uit. Het lijkt erop dat de overlegcultuur in het Nederlandse bedrijfsleven een hoop potentiële aardigheid heeft weggehaald als het gaat om promotionele producten. Omgekeerd valt wat dit betreft ook de distri- buteurs en suppliers wel iets te verwijten. Er zijn maar weinig suppliers die nadrukkelijk de aandacht proberen te vestigen op het nieuwste, leukste en meest creatieve promotionele product dat ze hebben. Eigenlijk wordt het in veel gevallen aan de distributeur overgelaten om zelf maar te bepalen wat er voor leuks is aan al die duizenden producten die suppliers bijvoorbeeld op een beurs presenteren. Nu is al vaker vastgesteld dat suppliers (maar ook distributeurs) niet zo excel- leren in het aanprijzen en promoten van hun eigen product. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij de jurering van het PromZ Promotional Product of the Year. Men stuurt een leuk product in maar in veel gevallen verzuimt de inzender een pakkende en enthousiaste beschrijving van het product te geven. In een niet onaanzienlijk aantal gevallen stuurt men zelfs promotionele producten in die al jaren op de markt zijn. Maar dat heeft misschien te maken met het gegeven dat nogal wat distributeurs, zo blijkt uit een van de vorige PromZ onderzoeken, een ‘origineel promotioneel product’ omschrijven als een product dat goed verkoopt. Anders gezegd: de opdrachtgever wil originele producten en als product X goed verkoopt zal het dus ook wel origineel zijn. Voortouw nemen De promotionele productenbranche zal zich moeten bezinnen op de toekomst en zal daarbij zelf het voortouw moeten nemen. Opdrachtgevers zijn door de jaren heen gewend geraakt aan het inzetten van promotionele producten, voor intern gebruik of voor marketingdoeleinden. Het is niet gezegd dat het altijd een gering percentage van het marketingbudget moet zijn. Maar het zijn de aan- bieders die de opdrachtgevers duidelijk moeten maken wat er allemaal mogelijk is met promotionele producten en hoe de consument de door de opdrachtgever verstrekte promotionele producten beter zal waarde- ren. Distributeurs moeten hun klanten meer uitdagen en niet altijd op safe spelen. Wie in een business zit waar creativiteit zo’n belangrijke rol speelt als in de promotionele productenbranche moet zijn eigen marketingactiviteiten ook zo origineel mogelijk laten zijn.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5