PromZ Vak 01-2019

z 2019 - nummer 1 - promzvak.nl 41 8 Gezocht: originaliteit, creativiteit en lef Kijken we naar het aspect prijsstelling dan zien we dat de afge- lopen jaren de prijzen sterk onder druk hebben gestaan, iets wat ook de komende jaren nog wel zal blijven. Maar dat is niet iets unieks voor de promotionele producten branche. Mediamarkt, Action, Primark en Bol.com hebben ervoor gezorgd dat afnemers denken dat, wat ze ook kopen, het altijd wel weer ergens anders voordeliger kan. Steeds kortere tijden Dan de distributie. Op dat vlak is heel veel veranderd, zowel in de business-to-business sector als in de business-to-consumer sector. Vandaag bestellen is morgen in huis en dat heeft inmiddels geleid tot de nodige problemen bij de traditionele winkelketens, variërend van Vroom & Dreesmann en Blokker tot MyCom en Phone House. Ook in de promotionele productenbranche gaat het er hard aan toe als het om het contact tussen distributeurs en suppliers gaat. Zo moet bijvoorbeeld het bedrukken van promo- tionele producten in steeds kortere tijd plaatsvinden, al blijken de opdrachtgevers vaak minder haast te hebben dan distributeurs suggereren in hun contact met suppliers. Tot slot de communicatie. Hier heeft het internet zo ongeveer alles op de kop gezet wat op de kop gezet kon worden. En hier zien we ook de integratie met distributie. Denk aan de opkomst van webshops. De klant gaat naar een website, ziet het aan- bod en kan gelijk bestellen. Er komt verder geen ‘mens’ meer aan te pas, iets wat zonder internet niet mogelijk was geweest. De creativiteit en het unieke die distributeurs willen uitstralen richting eindklant worden zo toch negatief beïnvloed? Ook omdat suppliers en distributeurs vooral producten aanbieden die door de printfabrieken van suppliers kunnen worden bedrukt, blijft er weinig ruimte voor andere, opvallende, origineel vormge- geven producten. Ik heb wel eens het idee dat ze vooral nieuwe producten ontwikkelen en sourcen die efficiënt bedrukt kunnen worden. Economische motieven lijken belangrijker te zijn dan creatieve. Producten moeten meer betoveren Alles overziende is het toch merkwaardig dat een branche die zo prat gaat op haar vermogen om leuke en originele produc- ten te ontwikkelen, juist op het punt van productontwikkeling de laatste jaren kennelijk nogal stil heeft gestaan. De jaar- lijkse PromZ onderzoeken onder opdrachtgevers laten zien dat de keuze voor een nieuwe distributeur feitelijk op twee aspecten gebaseerd is: de originaliteit van de aangeboden producten en de gehanteerde prijzen daarvan (zie tabel 2). De percentages in deze tabel variëren wat, het is elk jaar stui- vertje wisselen tussen originaliteit en prijs. De distributeurs op hun beurt stellen dat de opdrachtgever weliswaar zegt dat er op originaliteit van producten een keuze gemaakt wordt maar dat veel aankoopbeslissingen toch weer uitdraaien op een rechttoe rechtaan promotioneel product. Een distributeur zou dat moeten proberen te vermijden. Het vak van promo- tionele producten moet toch iets verrassends hebben en een zekere betovering uitstralen. Die aspecten komen onder druk te staan als een distributeur/supplier zijn producten alleen als handelswaar neerzet. Minder kans op doorbreken Dat opdrachtgevers toch vaak kiezen voor een doorsnee promo- tioneel product heeft deels vaak te maken met het prijsniveau. Maar ook mag niet vergeten worden dat beslissingen over promotionele producten bij opdrachtgevers vaak door meer- dere mensen samen genomen worden. Een voorbeeld: human resources heeft een leuk geschenk nodig voor medewerkers die 25 jaar in dienst zijn. Er wordt intern advies gevraagd bij de verkoopafdeling waarvan men denkt dat die er wel ervaring mee zal hebben. En tenslotte moet de inkoopafdeling de order voorbereiden en uitonderhandelen met de distributeur. Dan is de kans vrij groot dat er een product uitkomt dat geen kraak of smaak meer heeft, want alles wat er nog aan creativiteit aan vast zat wordt er in het interne polderoverleg wel uitgeknepen. Hoe meer mensen in een bedrijf zich met het promotionele product bemoeien, hoe groter de kans dat alle leuke dingen van dat product worden weggeschaafd. Suppliers, distributeurs en dus ook opdrachtgevers zorgen er gezamenlijk voor dat heel originele, creatieve en verbazingwek- kende promotionele producten steeds minder de kans krijgen om door te breken. 2018 2017 2016 2015 2014 2013 % % % % % % Originaliteit 56 51 60 49 53 65 Prijs 50 57 48 43 47 45 Tabel 2: Het belang dat opdrachtgevers hechten aan originaliteit en prijs bij de selectie van een nieuwe distributeur, 2013-2018

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5