PromZ Vak 01-2019

34 TEKST: KARIN SCHAPER Luisteren naar je klanten is key, vindt Stef van der Velde, die sinds januari weer bij Giving Europe aan het roer staat tot er een nieuwe fulltime ceo kan worden benoemd. Hij vond dat Giving Europe een “babbelbox” werd: veel vergaderen, veel projecten en te weinig hands on. Maar de klant echt verstaan, dat is van levensbelang voor suppliers. ‘People’s business, daar draait het om’ I n december 2017 nam Stef van der Velde afscheid van Giving Europe. De mede-oprichter en ceo vond het tijd geworden plaats te maken voor een nieuwe ceo om zelf compleet andere dingen te gaan doen en zijn hoofd leeg te maken. “Ik volgde mijn hart en ben in het afgelopen jaar betrokken geraakt bij het opzetten van een patatketen, Royal Patat, in China, bij Easee, een bedrijf voor online oogmetin- gen, bij een project, Concord Neonatal, dat erop is gericht om wereldwijd de sterfte van te vroeg geboren baby’s terug te dringen en bij de aankoop van een glutenvrije bakkerij.” Heel wat anders dan het leiden van een bedrijf als Giving Europe, waar hij al die tijd overigens wel een adviseursrol had. Sales driven Na het vertrek van zijn opvolger Wolf Creemers, afgelopen januari, zit Van der Velde weer twee dagen per week als ceo bij Giving Europe. Het is goed, zegt hij, dat klanten en medewerkers weten dat er iemand de leiding heeft, beslissingen mag nemen en kijkt welke kant het bedrijf op moet. Van der Velde legt de focus weer op ‘we take care’, zegt hij. “Op sales. En op mensen.” Hij vond dat Giving Europe een “babbelbox” werd: veel vergade- ren, veel projecten en te weinig hands on. “Als adviseur keek ik naar Giving Europe van een afstandje. Ik zag dat er weinig echt contact was met de klant en dat er onvoldoende naar de klant werd geluisterd. Als je de klant echt goed verstaat, krijg je de input die nodig is om goed te kunnen inspelen op de behoefte van de klant en de richting die je op moet. Je moet niet alleen op ‘zenden’ staan. Luisteren naar je klanten is ‘key’ voor suppliers. Ik wil dat Giving weer een sales driven organisatie is, dat dreigde weg te zakken.” Stef van der Velde (Giving Europe): IQ en EQ in balans De ceo die na Van der Velde het roer weer moet gaan overnemen (en het zal nog wel een paar maanden duren voor de geschikte man of vrouw is gevonden) moet er volgens Van der Velde van doordrongen zijn dat de promotionele productenbranche nog steeds people’s business is. “Ik zoek iemand bij wie de IQ en EQ in balans zijn. De meeste bedrijven kijken alleen naar de IQ, terwijl de EQ in dit vak net zo belangrijk is. Je hebt te maken met een groot aantal uiteenlo- pende distributeurs en dito bedrijven, van klein tot heel groot. Je moet ze allemaal gelijk behandelen maar wel individueel met ze kunnen schakelen en inhoudelijk het individuele gesprek wat daarbij hoort, kunnen aanvoelen.” Direct gaan Giving Europe draait goed, aldus Van der Velde, die erbij vermeldt dat de supplier er inmiddels ook in is geslaagd de printproblemen op te lossen. “De drukkerijen draaien goed en we zijn nu zo ver dat we ook met vijf dagen kunnen leveren.” Maar of er in een jaar tijd nu veel is veranderd in de branche? Of in het vak? Makito, Reda en Stricker zijn actiever geworden in ons deel van Europa en snoepen wat van de markt af, maar, zegt Van der Velde, Giving Europe groeit weer in Spanje en Italië. “Ik heb een jaar vanaf de zijlijn mee gekeken, en ik zie dat de industrie nauwelijks verandert. Een jaar geleden dacht ik nog dat het direct gaan van suppliers naar de grote eindklanten zou gaan doorbre- ken. Dat gaat gebeuren, maar vertraagd. Ik denk dat suppliers aarzelen en afwachten, omdat ze de kleinere distributeurs niet voor het hoofd willen stoten, want dat zullen de eerste klanten zijn die ze dan waarschijnlijk gaan verliezen.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5