PromZ Vak 01-2019

2019 - nummer 1 – promzvak.nl 31 z (advertentie) Nieuwe opzet PSI: wel even wennen… 9 daarbuiten), maar dus niet in de manier waarop de opening plaatsvindt. Jammer ook dat de uitkomsten van het Europese marktonderzoek, dat vorig jaar plaatsvond, nauwelijks aan de orde kwamen, ondanks eerdere toezeggingen dat dit wel zou gebeuren. De PSI en dertien nati- onale brancheorganisaties en suppliers (namen werden niet genoemd) hadden samen met het Duitse marktonderzoekbureau(?) Techconsult het vergrootglas over de Europese markt en branche gelegd. Maar veel meer dan dat de Europese promotionele productenbranche jaar- lijks 14,9 miljard euro omzet werd er niet bekend gemaakt. Op basis van genoemde studie liet brancheorganisatie PPP eerder al weten dat Nederland met een totale omzet van 636 miljoen euro één van de top- 10 landen in de Europese promotionele productenindustrie is. Ons land vertegenwoordigt daarmee ruim 4% van het totale Europese volume, aldus het PPP. Voetreclame Maar de PSI (misschien moeten we het voortaan maar hebben over ’Düsseldorf’) is en blijft wel dé beurs voor de Europese promotionele productensector. Het is de aftrap van het nieuwe jaar en het platform waar iedereen elkaar (weer) ziet, waar je nieuwe ontwikkelingen en nieuwe producten ziet. Ook deze editie was dat het geval, en waren de presentaties en de kwaliteit van de producten over het algemeen van een hoog niveau. Wat trends betreft is het topic van 2018 ook in 2019 actueel, aldus Michael Freter, managing director van Reed Exhibitions Deutschland tijdens de openingssessie: “Digital only is passé. Mensen willen merker- varingen, die echt zijn en alle zintuigen prikkelen. Dit is een megatrend, die een positieve impact heeft op de promotionele productenindustrie.” Duurzaamheid is en blijft de komende jaren ook een belangrijk thema. Vele standhouders presenteerden ‘groene’ producten, bijvoorbeeld gemaakt van alternatieven voor kunststoffen, biologisch katoen, papier, solar powerbanks etc. Zo waren er ook vele fair trade producten. Ook helemaal anno nu zijn de thema’s drinkware, fitness, gezondheid en ‘voetreclame’: denk aan (customized) sportschoenen en slippers met afdruk via de zool, sokken en veters met opdruk. PromZ Pavilion & Café Ook PromZ was weer aanwezig op de PSI. Met het PromZ Pavilion in Hal 11 waar zo’n 25 suppliers (voornamelijk Nederlandse) stonden, en natuurlijk PromZ zelf met het PromZ Café als centraal punt voor de standhouders in het PromZ Pavilion en de relaties van PromZ. Het was er als vanouds gezellig druk met tevreden standhouders en hun gasten en andere bezoekers van de beurs. Op dinsdag, eind van de middag, vond de gebruikelijke PromZ Netwerkborrel plaats. In het PromZ Pavilion presenteerden zich o.a. A&R Textile Group, Arbeiduurwerken, ArtisJet, BrandCharger, BusinessBall, CM Concepts, Coomo, Correctbook, Easy Orange, EuroNatal, Harman Kardon by Harman, Hypon, Interall Group, JBL bt Harman, Kroma Nederland, Micromedia, Moods4U, PPP, PowerCubes, Premium Square limited, Promidata, Royal Blue Collection, SeatZac, The MarkeTEArs, The One Towelling, Tiflo, Xapron.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5