PromZ Vak 01-2019

2019 - nummer 1 - promzvak.nl 3 C O M M E N T A A R D O O R K A R I N S C H A P E R ( K . S C H A P E R @ W O R D S . N L ) C O L O F O N PromZ Vak Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)75-6475747, e-mail: traffic@hetportaal.com Hoofdredactie: drs Karin Schaper k.schaper@words.nl Redactionele medewerkers: Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, mr Alexander Singewald, Marjolein Straatman. Redactie-adres: Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Mob: +31 (0)6-53166484 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Meryem Lasance-Karakus Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-41960718 E-mail: meryem.karakus@hetportaal.com Arjan Woortman Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-31773589 E-mail: arjan.woortman@hetportaal.com Pierre van den Ancker Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-43854384 pierre.vandenancker@hetportaal.com Productie/traffic: Monique Zijlstra Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-43004479 E-mail: traffic@hetportaal.com Vormgeving en DTP: Finnmedia Beeldmateriaal: BC Fotografie, Hollandse Hoogte, iStockphoto, Luzan Veenendaal, Herbert Wiggerman. Druk: Real Concepts B.V., Velp Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder vooraf- gaande toestemming van de uitgever. VAKBLAD VOOR HANDELAREN IN PROMOTIONELE PRODUCTEN EN DIENSTEN IN NEDERLAND EN BELGIË maart2019 - nummer1 Prof. dr Cor Molenaar over de nieuwe marketing: ‘BINDEN IS BELANGRIJKER DAN WERVEN’ Stef van der Velde (Giving): ‘People’s business, daar draait het om’ Gezocht: originaliteit, creativiteit en lef 9 ‘Standje gemakkelijk’ is niet meer Toegevoegde waarde, of meerwaarde, is een belangrijk begrip in de wereld van promotionele producten. We schrijven er ook vaak over in PromZ Vak, en ook in deze editie wordt er in diverse artikelen naar verwezen. Suppliers moeten toegevoegde waarde hebben voor hun distributeurs en zij weer voor hun opdrachtgevers. De promotionele producten die zij aan hun relaties en klanten geven, moeten ook over toegevoegde waarde beschikken. Toegevoegde waarde kan op een aantal uiteenlopende manieren worden uitgelegd en ingevuld. Kern is dat die toegevoegde waarde iets wat normaal is net even bijzonder maakt, en wat doorsnee is net even anders maakt. Distributeurs (maar ook suppliers) zonder toegevoegde waarde worden in het vakjargon graag dozenschuivers genoemd. En wat heeft de ontvanger aan promotionele producten die voor hem geen waarde hebben en daarmee ook niet voor het bedrijf dat ze cadeau deed? Inkopen en verkopen op ‘standje gemakkelijk’ heeft zijn langste tijd gehad. We moeten eens opnieuw en met een andere blik kijken naar waarom klanten promotionele producten inzetten en hoe distributeurs (ondersteund door suppliers) hun producten marketen. Lees in dit nummer wat promotiespecialist Ed van Eunen en Ton Löbker, ceo van de Plato Group, daarover zeggen. En lees de mening van prof. dr Cor Molenaar, de expert op het gebied van marketing, retail en e-commerce. Molenaar stelt dat het steeds meer aankomt op klantenbinding, niet zo zeer op klantenwerving. Consumenten en zakelijke relaties bepalen, mede door de transparantie die het internet biedt, zelf wat, waar en wanneer ze kopen. Die beslissing wordt in een oogwenk genomen, en volgende keer weer net zo. Dus het wordt steeds belangrijker om die klanten terug te laten komen en vast te houden. En dat omschrijft Molenaar als: ‘Het gaat om het gelukkig maken van klanten en relaties. Een nieuw uitgangspunt, maar hiermee kun je pas echt je opdrachtgevers helpen in hun wens om klanten te binden. Voor de promotionele productenbranche is het echt zaak om duidelijk aan te geven dat een goed promotieartikel leidt tot binding van klanten aan de opdrachtgevers, tot herhaald koopgedrag en tot een goed gevoel bij de ontvanger. Dit goede gevoel vertaalt zich terug in de koop. De branche moet een visie ontwikkelen op deze vraageconomie van hun klanten. De branche moet een partner worden bij het ondersteunen van deze binding van opdrachtgevers aan hun eigen klanten.’

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5