PromZ Vak 01-2019
z 2019 - nummer 1 - promzvak.nl 29 8 Reed Exhibitions Deutschland kijkt succesvol terug op zijn nieuwe formule om de vakbeur- zen PSI, PromoTex Expo en viscom als drie aparte entiteiten tegelijkertijd te organiseren in aangrenzende hallen in het beurs- en congresgebouw in Düsseldorf. Nieuwe opzet PSI: wel even wennen… TEKST: KARIN SCHAPER R eed spreekt van het ‘powerpack’ op het gebied van ‘Werben & Verkaufen’ waar iedereen uit het promotio- nele productenvak op zat te wachten: ‘Zes beurshallen vol creativiteit en inspiratie op het vlak van visuele, textiele en haptische Werbung’. De tijd zal leren of het inderdaad een goede move is geweest. Want het zo belangrijke thema ‘tex- tiel’ maakte geen onderdeel meer uit van de beursvloer van de PSI. Andere positionering De PSI werd nu gepositioneerd als vakbeurs voor promotionele producten, PromoTex Expo als de beurs voor promotioneel textiel, sportkleding en workwear en de derde beurs, viscom, als de beurs voor visuele communicatie. Verandering van spijs doet eten, wel- licht dat dit voor Reed Exhibitions Deutschland de achterliggende gedachte was. Maar wat voorheen één was, was nu twee (met de bijbehorende entreebalies) en dat maakte het er voor bezoekers niet duidelijker op. De meeste textielaanbieders waren van de beursvloer van de PSI verhuisd naar de beurs PromoTex Expo, wat de PSI een andere look & feel gaf. Men miste de aanblik en aanwezigheid van het (ook steeds belangrijker wordende segment) textiel, en door het verhuizen van de meeste promotioneel textielsuppliers naar PromoTex Expo telde het PSI-deel beduidend minder exposanten, wat de opbouw en de uitstraling van de PSI heel anders maakte. Dat was wennen. En het is nu eenmaal zo dat zeker ook het beeld en de sfeer bepalend zijn voor het gevoel van de beursbezoekers en standhouders. Dat een beursorganisator verandering aandurft is goed, maar achteraf weet men pas of en hoe goed de nieuwe opzet was en hoe er vervolg aan moet worden gegeven. Stephen Gibson, ceo van midocean, stelde na afloop: “We hadden het enorm druk en ontvingen meer bezoekers op de stand dan we vooraf hadden verwacht. We vinden het goed dat de PSI aan het veranderen is. En als initiatieven als het naast elkaar organiseren van de drie vakbeurzen nieuwe standhouders en bezoekers opleveren, dan ondersteunen we de organisatie hierin.” Industriedag De stemming zat er best in, niet in de laatste plaats vanwege het feit dat het de branche voor de wind gaat, en de vooruitzichten ook goed zijn. Op de laatste dag waren de eindklanten weer welkom op de zogeheten Industriedag (Klantendag). Distributeurs mogen hun klanten uitnodigen om onder hun begeleiding de PSI te bezoeken. Daar werd drie jaar geleden – onder behoorlijk wat ophef van met name distributeurs – mee begonnen. Drie jaar geleden kwamen er 1700 eindklanten naar die dag, twee jaar geleden 1200 en nu 1012. De belangstelling, zowel van eindklanten, distributeurs als suppliers (die extra (stand)voorzieningen treffen om de dis- tributeurs met hun klanten te ontvangen en te ondersteunen) is in drie jaar tijd flink afgenomen, zegt men. Naar verluidt is het dan ook maar de vraag of er volgend jaar weer een Industriedag wordt georganiseerd. Gemiste kans Tijdens de openingssessie beperkten de sprekers (o.a. de beurs- organisatoren, de voorzitter van de GWW - de overkoepelende organisatie van de Duitse promotionele productenindustrie - en enkele Duitse politici) zich helaas weer tot het geven van cijfers uit de Duitse promotionele productenbranche en obstakels in de Duitse fiscale wetgeving met betrekking tot het vakgebied. Een gemiste kans, want de PSI (en nu in combinatie met PromoTex en viscom) profileert zich graag als een Europese beurs. Dat is zeker het geval waar het gaat om exposanten en bezoekers (beide doelgroepen komen uit tientallen landen in Europa, en zelfs van
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5