PromZ Vak 01-2019

z 2019 - nummer 1 - promzvak.nl 23 9 Wat zou je willen dat voor distributeurs en voor suppliers het belangrijkste issue van 2019 wordt? “Ik zou graag zien dat we samen de eindklant nog beter onder- steunen. Eindklanten hebben minder tijd, nu het weer goed gaat met de economie. Er is budget en ze willen snel beslissen. Door beter samen te werken kunnen we de klant goed vasthouden.” En waar moeten suppliers het in 2019 nou eens niet meer over hebben? “Vooropgesteld: wij werken prettig samen met een vaste groep suppliers. Maar in het algemeen heb ik het gevoel dat alles tegenwoordig zo strak in elkaar zit dat er niet meer kan wor- den afgeweken van het stramien. Suppliers mogen van mij wel afstappen van dat iets niet kan. Nu is het bijvoorbeeld vaak zo ingeregeld dat er in het buitenland wordt gedrukt. Voorheen kochten wij het bij de leverancier in en lieten we het zelf bedruk- ken. Wij bepaalden de snelheid en niet de suppliers.” Welke inzichten in jouw vakgebied missen suppliers? “Sommige suppliers werken nog te veel vanuit hun eigen visie. Het zou fijn zijn als ze zich meer proberen te verdiepen in hoe de eindklant ontzorgd wil worden. Met een betere onderbouwing van hoe de producten kunnen worden ingezet; categoriseer bij- voorbeeld op weggeefmomenten in plaats van op een collectie. Stap eens af van het vaste bestelproces en bekijk hoe we samen de klanten kunnen bedienen. Er wordt af en toe te gemakkelijk gedacht over sales en over hoeveel contactmomenten je nodig hebt voor er een verkoop plaatsvindt. En door de transparantie van internet is het steeds moeilijker geworden om het product van een ander aan te bieden; dat wordt ook niet altijd beseft.” Volgens het laatste Distributeursonderzoek van PromZ Vak neemt de onrust over de Alibaba’s van deze wereld toe. Vind je die angst terecht? “Ja, die klanten zijn er. Wij hebben het ook wel eens meegemaakt. Maar het mooie is: ze komen er ook weer van terug. Vaak door de onvoorziene rekening voor invoerrechten en transport. Als een klant alleen via Alibaba koopt, is het niet ons soort klant. Wij richten ons op een ander soort dienstverlening. We zitten nooit stil, met concepten op het gebied van marketing en fulfilment. Dat zorgt voor langdurige relaties met klanten.” Met welke ambitie begon je in dit vak en in hoeverre heb je die waargemaakt? “Ik ben achttien jaar geleden begonnen onder de vleugels van Robin Vogel. Inmiddels ben ik alweer dertien jaar eigenaar van deze mooie toko. We bestaan dit jaar 25 jaar. Het blijft een mooie speeltuin waar ik nog steeds elke nieuwe ambitie kan uitvoeren. Ik kijk hooguit drie jaar vooruit. Misschien dat we een kleine overname gaan doen. Maar verder geloof ik niet in drastische veranderingen. Ik vind het het leukste om dingen te bedenken en neer te zetten. Daarna moet de rest van het team het oppak- ken en moet je mij gewoon weer lekker verkoop laten doen. Klantcontact, dat blijft voor mij het mooiste.” ‘Suppliers mogen wel afstappen van dat iets niet kan’ Daniëlle Kaspers

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5