PromZ Vak 01-2019
22 TEKST: ALLARD FREDERIKS Supplier versus distributeur. Vijf dezelfde vragen. Aan een distribu- teur en een supplier, die van tevo- ren niet weten wie de ander is die antwoordt. Hoe kijken zij, ieder van- uit hun eigen situatie, naar de bran- che? In deze aflevering: Daniëlle Kaspers (Robitex) en Simone Keijzers (Listawood). ‘Ik mis nog wel eens de visie op de lange termijn’ Simone Keijzers Wat zou je willen dat voor suppliers en voor distributeurs het belangrijkste issue van 2019 wordt? “Productcompliance en een meer robuuste aanpak van de kwali- teit van de producten. Er komen nog te veel producten uit China die niet aan de standaarden voldoen. Dat kunnen we alleen aanpakken met een uniforme aanpak. Neem een aspect als vaat- wasmachinebestendigheid; misschien zijn wij wel het braafste jongetje van de klas, maar ik zie soms bij concullega’s dat ze zaken niet noemen, of ze vermelden onwaarheden. Suppliers en distributeurs moeten meer gaan samenwerken op dit vlak. Als je dit als industrie niet serieus neemt, loop je het risico dat je wordt gezien als die sector die de goedkope troep in de markt zet.” En waar moeten distributeurs het in 2019 nou eens niet meer over hebben? “Laten we wat minder de nadruk leggen op de laagste prijs. Als we steeds maar de goedkoopste willen zijn, gaat dat tegen ons werken. Al die testrapporten en kwalitatief goede grondstoffen kosten ook geld.” Welke inzichten in jouw vakgebied missen distributeurs? “Ik mis nog wel eens de visie op de lange termijn. Sommige van mijn klanten zijn al blij als ze een jaar hebben overleefd. Begrijp me niet verkeerd, ik besef dat bepaalde partijen lastige jaren achter de rug hebben. Daarnaast hebben distributeurs – ook als ze al twintig jaar in de markt actief zijn – niet altijd begrip en ken- nis van decoratieprocesssen. Zeker bij keramiek kan dat complex zijn. Gebruik je specialistische supplier daarvoor, de product- en decoratiekennis bij een specialist is groter dan bij een generalist. Dan kom je geloofwaardiger over bij klanten en je voelt je er zelf ook veel lekkerder bij. Ik geef vaak trainingen over producten en druktechnieken bij distributeurs. Daarna zien ze de sales stijgen, omdat het helpt dat medewerkers meer kennis hebben van de mogelijkheden.” Volgens het laatste Distributeursonderzoek van PromZ Vak neemt de onrust over de Alibaba’s van deze wereld toe. Vind je die angst terecht? “Vooral de jongere generatie is ook al gewend om bij Bol.com en Coolblue te bestellen. Daar kun je niet omheen. En dat de eind- klanten rondshoppen, dat hou je niet tegen. Verzamel de klanten om je heen die wel trouw zijn. En ik denk dat je altijd scherp en proactief moet zijn. Als de focus ligt op prijs speel je juist partijen als Alibaba in de kaart. Je moet ze ook uitleggen wat er fout kan gaan als ze in China gaan inkopen, op het gebied van kwaliteit en compliance.” Met welke ambitie begon je in dit vak en in hoeverre heb je die waargemaakt? “Na de hotelschool zou ik eigenlijk stewardess worden bij KLM. Maar ik dacht: wil ik dit nou echt? Ik rolde in het vak doordat ik als uitzendkracht bij HEM terechtkwam, met Hidde Proost aan het roer. Nu, na zestien jaar bij Listawood, kan ik me nog steeds geen leukere branche voorstellen om in te werken. Ik word nog altijd enthousiast over een mok en een muismat. Wat ambitie betreft: ik hoef geen ceo meer te worden, maar I’m still hungry for success.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5