PromZ Vak 01-2019
z 2019 - nummer 1 - promzvak.nl 21 9 ‘Het is lastiger dan ik zou willen’ goed begin en een duidelijk handvat om er continu mee bezig te zijn. Als je niet een plan voor jezelf uitstippelt, hou je er na een tijdje niet echt rekening meer mee. Het is vooral een intern beleidsstuk waaraan we vasthouden.” Bij de lancering in 2014 traden jullie nog groot naar buiten met de Vision 2020. Daarna werd het vrij stil. “Dit moet nadrukkelijk geen ‘feel good’ zijn voor de buitenwereld. Dit is hoe wij als bedrijf en als individuen in de wereld willen staan. In 2050 leven we met 10 miljard mensen op deze aarde. Als we net zo blijven consumeren als we nu doen, hebben we straks twee planeten nodig. We zullen een ‘system change’ moe- ten doorvoeren. En dan hoop je dat wat we proberen te doen ook wordt opgepikt door andere bedrijven, distributeurs en suppliers, maar ook buiten de sector. “Ik denk dat we er vroeg bij waren. Onze markt heeft het al een jaar of tien over zaken als eco en sustainability en product- en social compliance. Maar vooral de laatste twee jaar leeft het echt. Bijna vijf jaar geleden waren wij een van de eerste partijen die hier een visie op hadden en dat meenamen in beleid. Inmiddels heb ik het gevoel dat het meer en meer wordt opgepakt door onze industrie.” Bij de introductie van Vision 2020 zei je: “Multinationals zetten de toon; die kunnen het zich niet meer veroorloven om vervuilende producten in de markt te zetten die weer op de vuilnisbelt terechtkomen. Het mkb volgt vanzelf.” Hoe hard gaan die multinationals in jouw ogen? “Toen wij bezig waren met de voorbereidingen van het 2020-plan hadden concerns als KLM, Samsung en Heineken ook een eigen visie voor 2020 of verder. Ik heb wel het idee dat de multinatio- nals er de laatste tijd minder over communiceren. Waarschijnlijk vinden zij het ook lastig om het door de hele organisatie en keten heen te organiseren. “Wij zijn op onze beurt afhankelijk van de grote derde partijen. Voor de transportmaatschappijen of de fabrieken zijn we een kleine speler. Ik kan een containervervoerder als Maersk niet veranderen. Je probeert natuurlijk wel contracten te sluiten met transporteurs die een balans bieden tussen prijs en een visie op duurzaamheid.” Het valt niet mee om meters te maken? “Het is absoluut lastiger dan ik zou willen. Duurzame materia- len hebben een prijs. Daardoor kan een gift-item soms lastiger verkoopbaar zijn. Dan heeft het alsnog weinig waarde – als die duurzame producten in het magazijn blijven liggen, komen ze uiteindelijk toch weer als afval in het milieu terecht. “Het gaat ons daarom ook niet alleen om de sustainability van de materialen, maar vooral om de functionaliteit van het product. Naar mijn idee zit een ontvanger niet te wachten op niet-functi- onele strooigoederen; die hecht veel meer waarde aan gift-items die ook echt gebruikt kunnen worden. Ook dat is sustainable. Daar zie ik wel een kentering plaatsvinden: liever twee keer per jaar een functionele gift dan vier keer per jaar strooigoederen voor de helft van het budget.” Belangrijk uitvloeisel van jullie visie op duurzaamheid was ook de introductie van de ecologische kledinglijn XD Apparel in 2014. Waarom zijn jullie daar weer mee gestopt? “Dat sloeg niet aan, jammer genoeg. Het was een kledinglijn, vooral jassen, met een verhaal. Elk onderdeel van de jas was gecertificeerd en gerecycled of sustainable. Alleen: daar hing een prijskaartje aan. Het is voor distributeurs moeilijk om een verhaal met een duurder prijskaartje over te brengen op eindklanten. Als we er nu mee waren gekomen, was het misschien wel succesvol- ler geweest. Ik denk dat de tijd er nu meer rijp voor is.” Maar distributeurs moeten wel jullie filosofie omarmen. Hoe pakken zij het op? “Het houdt voor ons op bij de distributeur. Dan moeten zij verder zelf het duurzame verhaal vertellen. Zij moeten aan de eindklant uitleggen waarom een bepaald product duurder is vanwege de materialen. Als een distributeur daar niet over nadenkt omdat hij altijd op prijs moet verkopen, wordt het lastig.” Volgend jaar is het 2020. Hoe moet het dan met Vision 2020? “Dit jaar gaan we bekijken hoe we verder moeten. Dat zal hoogst- waarschijnlijk een strategie worden met doelstellingen tot 2025. Hoe dat eruit gaat zien, moeten we nog bespreken.” Hoe zie je de duurzame toekomst tegemoet? “Ik heb er wel vertrouwen in dat we als maatschappij een beetje wakker worden, ook door de klimaatwetten die in het nieuws zijn – dat speelde vijf jaar geleden minder. Door alle berichtgeving worden we ons ervan bewust dat we veel meer moeten doen. Een jongere generatie inkopers bij bedrijven zal er ook meer mee bezig zijn. Ik denk dat we in de komende vijf jaar grote stappen gaan maken.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5