PromZ Vak 01-2019

z 2019 - nummer 1 - promzvak.nl 15 9 beconcurreerd hebben samen te voegen is wel bijzonder, denk ik. Maar je kunt je voorstellen dat het best een hele exercitie is om zowel de productie als de verkoop samen te voegen. Powerbrands, waar Markclip onder viel, is in mei vorig jaar failliet gegaan. We hebben het intellectueel eigendom van de curator gekocht, even- als de aandelen van de Poolse productiemaatschappij.” “Toen we voor de eerste keer in Polen aankwamen, bleek dat het pand dicht zat, de stroom was afgesloten en de medewer- kers waren nergens te bekennen. Stap voor stap hebben we de boel weer opgetuigd, een nieuw bedrijf in Polen opgericht, de oud-medewerkers op sleutelposities weer aangenomen en de pro- ductie is weer opgestart. Met de nodige vertraging, dat wel. Er was door geldgebrek fors achterstallig onderhoud aan het machine- park en daar kom je ook stap voor stap achter. Dus zeker niet de meest eenvoudige klus, maar wel een hele mooie uitdaging. Thomas Hendriksen is betrokken bij de activiteiten in Polen, hij houdt zich primair bezig met alle procedures daar.” “Ik was vanaf het begin alleen in Markclip geïnteresseerd in combinatie met Promoclip. Anders is er simpelweg te weinig schaalgrootte. En er is de laatste jaren door de onderlinge con- currentie een flinke prijserosie geweest. De laatste vijf jaar zijn de prijzen alleen maar gedaald, terwijl de kosten bleven stijgen. Daarom hebben we ook de prijzen met circa 7% verhoogd.” PV: Moet je nu rechtstreeks, met name met de clips die lang niet altijd worden ingekocht door de functionarissen die ook promotionele producten inkopen, maar meer door de inkopers van kantoorartikelen? “Nee, we moeten zeker niet rechtstreeks. Als dat zou moeten, was ik niet geïnteresseerd geweest. We willen immers onze positie als leverancier van de relatiegeschenkenhandel versterken. Meer dan 80% van de omzet van zowel Markclip als Promoclip komt van de promotionele productenleveranciers.” “We zijn daarom op dit moment ook druk bezig met de nieuwe catalogus die hetzelfde basisformat krijgt als de andere bedrijven binnen de groep. Ik hoop dat we deze al verspreid hebben op het moment dat deze PromZ Vak uitkomt. We zien echt kansen voor dit product. Ik denk dat de grootste bottleneck voor dit soort niche producten is dat je ze moeilijk onder de aandacht krijgt van het grote publiek. Maar doordat het nu onderdeel is van een groter geheel, zullen we er meer aandacht voor kunnen vragen.” “Vrijwel elk bedrijf heeft een huisstijl waar briefpapier, visitekaart- jes, iets van een presentatie voor fysieke offertes of een brochure onderdeel van uitmaken. Clips horen daarbij. En we leveren al vanaf een paar honderd stuks. Op het moment dat je weet dat jouw klant een nieuw logo krijgt of een nieuw product introduceert heb je als handelaar een uitgelezen mogelijkheid om clips te verkopen. En met een bedrukte clip oogt het net wat professioneler.” PV: Ga je door als één merk en ben je dan een concurrent kwijt? “Zowel Markclip als Promoclip blijven als merken in de markt. Clipfactory is de entiteit van waaruit geleverd wordt. Jeroen Jonk, voorheen Promoclip en nu nog als aandeelhouder betrokken, voert daar de directie over. En we zien echt kansen om de omzet te verhogen. Mijn credo is: Kies je klant, bepaal je focus en domineer je markt.” “Dat we nu met beide merken een relatief dominante marktpositie hebben is een feit. Grote prijsverhogingen zie ik echter niet aan- komen, afgezien van het feit dat er een bepaalde prijselasticiteit is, zijn er nog voldoende voordelen te behalen door de productie van beide merken op één locatie onder te brengen.” PV: Hebben we het hier over consolidatie? Heb je nog meer plannen in deze richting? Zie je ook andere – kleinere/middelgrote – specialisten op consolidatiepad gaan? “Ik voorzie dat deze trend zich nog wel even doorzet. De markt onder de grote generalisten is denk ik aardig verdeeld, maar er is een groot aantal specialistische bedrijven in de markt actief die beter af zijn als ze hun krachten bundelen.” “Maar wij hebben voorlopig voldoende op ons bordje liggen. Eerst nu de Markclip en Promoclip productie samenvoegen. De implementatie van ons nieuwe ERP systeem is bijna afgerond bij Buttonboss, The Peppermint Company en Care Concepts. LoGolf en Clipfactory komen daar gelijk achteraan. Daarna zijn alle websites aan de beurt. En aan het einde van het jaar zal onze nieuwbouw klaar zijn.” Jeroen Jonk

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5