PromZ Vak 01-2019
14 PV: Waarom deze acquisities? Welke gedachte zit er achter? Je core business tot op heden draaide om caps, buttons, fleece artikelen, pepermunt, golfballen etc. Wat wil je met de overnames bereiken voor je eigen bedrijf en voor je (nieuwe) klanten? “Ik geloof in het specialisme. En in focus. In juli vorig jaar heb- ben we LoGolf overgenomen. Na het overlijden van Eduard van Wensen had de familie Van Wensen het roer overgenomen en die zijn ook tot de conclusie gekomen dat zonder echte focus het moeilijk is om het verschil te maken.” “Het past binnen mijn strategie om te proberen zoveel mogelijk producten aan dezelfde klanten te leveren. Maar wel vanuit een uitgesproken specialisme. Hierdoor kunnen we ons onderschei- den en tegelijkertijd worden we daardoor voor onze klanten, denk ik, ook aantrekkelijker als leverancier. En we willen graag de beste zijn binnen dat specialisme. We hebben in de afgelopen jaren met Buttonboss, The Peppermint Company en Care Concepts geleerd dat als we ons focussen op het assortiment, we iets kunnen creëren wat door onze klanten op waarde geschat wordt. Zo had LoGolf geen eigen catalogus en prijslijst bijvoorbeeld. Nu ligt er een fraaie catalogus voorzien van eindverbruikersprijzen waar- mee het voor onze klanten een stuk overzichtelijker is geworden. Robin Vogel (Buttonboss Group) geeft antwoord op een aantal vragen over zijn acquisi- ties van Markclip en Promoclip, die nu verder gaan vanuit de nieuwe entiteit Clipfactory. “Op het moment dat je weet dat jouw klant een nieuw logo krijgt of een nieuw product introduceert heb je als handelaar een uitgelezen mogelijkheid om bedrukte clips te verko- pen,” aldus Vogel. TEKST: KARIN SCHAPER ‘We zien echt kansen voor de clips’ Robin Vogel over zijn Clipfactory Op het moment dat het ons lukt om het verkoopproces voor onze klant eenvoudiger te maken, levert dit zowel voor de klant als voor ons meer orders op.” “Wij hebben een product en zoeken de klant erbij, maar voor onze klant werkt het precies andersom. Zij hebben de klant en zoeken het product erbij. Daarom ben ik van mening dat uiteindelijk het product ondergeschikt is. De klantvraag staat immers voorop. En de ervaring leert dat veel klanten hetzelfde willen. Daarom kijken wij ook altijd naar productgroepen met een lange lifecycle. Dit geldt voor ons hele assortiment en ook voor de clips van Markclip en Promoclip.” PV: De twee grote concurrenten kopen is een opvallende zaak, en ook nog eens twee die jaren tegenover elkaar bij de rechter hebben gestaan. Waarom in een krimpende markt voor clips beide merken kopen? “Het is niet zo dat de markt voor clips krimpt. De wereld digi- taliseert natuurlijk, maar dat wat er aan het papier wordt toe vertrouwd, wordt steeds belangrijker. Dit blijkt ook uit de cijfers van zowel Marcklip als Promoclip. De omzet is de laatste jaren stabiel.” “Dat het gelukt is om twee bedrijven die elkaar jarenlang zwaar Robin Vogel
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5