PromZ Vak 04-2018

2018 - nummer 4 - promzvak.nl 65 Wilt u op de hoogte blijven van wat er in de branche speelt? Word lid van het PPP! Ontdek de voordelen! www.ppp-online.nl - n i e uws GESCHREVEN ONDER VERANTWOORDING VAN HET PPP 9 ONL voor Ondernemers en PPP: samen sterker Het Platform Promotional Products is partner van ONL voor Ondernemers. PPP-voorzitter Joop van Veelen: “Daardoor zijn wij beter in staat om de belangen van onze leden en de branche in Den Haag – en ook in Brussel – te behartigen. ONL opent deuren die voor PPP alleen gesloten blijven.” Ondernemersorganisatie ONL voor Ondernemers is er om de stem van de ondernemers te laten horen. “Dit betekent dat ondernemers onze agenda bepalen en wij actie ondernemen,” zegt oprichter en voorzitter Hans Biesheuvel. “Dat kunnen wij niet alleen. Dat doen wij met partners, zoals het Platform Promotional Products. Samen Nederland ondernemender maken, dat is het doel van ONL. Dit doen we door te lobbyen, problemen aan te kaarten en oplossingen voor te leggen op onderwerpen waar ondernemers last van hebben, zoals bijvoorbeeld de Werkkostenregeling (WKR). Maar ook onderwerpen als oneerlijke concurrentie en de energie- transitie staan hoog op onze agenda. Het is daarom essentieel dat de stem van de ondernemer gehoord wordt bij de totstandkoming van beleid en wetgeving.” Gelijk handelsspeelveld Van Veelen: “PPP heeft inmiddels heel wat voetstappen in Den Haag liggen. Dat doen we als bestuur samen met onze direc- teur Marijke van Hoorne. Want het lobbyen kost best veel tijd en energie. Er zijn nogal wat misstanden. ONL en PPP vinden dat iedereen zich aan dezelfde regels dient te houden en trekken daarom samen ten strijde voor een gelijk handelsspeelveld.” Lex van den Bosch, vicevoorzitter-PPP/portefeuillehouder MVO: “We spreken in Den Haag gezamenlijk met leden van de Tweede Kamer en andere politici over bijvoorbeeld verduidelijking van de wetgeving, een eerlijke manier van handhaving in Nederland en Europa voor bedrijfsleven en consument en het gelijk trekken van invoerrechten. Het is wel belangrijk dat wij zoveel mogelijk input en praktijkcases vanuit onze achterban ontvangen. ONL heeft daarvoor verschillende polls opgezet. Er is inmiddels door het gezamenlijk optreden van ONL en zijn partners door minister Sigrid Kaag een meldpunt handelsbelemmeringen opengesteld waar klachten over oneerlijke concurrentie kunnen worden gemeld. Dat is mooi, maar als daar vanuit de branche geen gebruik van gemaakt wordt, heeft het natuurlijk weinig zin.” Oneerlijke concurrentie Op initiatief van ONL was er onlangs een vergadering met de Tweede Kamercommissie Economische Zaken en Klimaat. Ook PPP was daarbij en namens de branchevereniging hebben Van Veelen en Van den Bosch de oneerlijke concurrentie aan de kaak gesteld. Van den Bosch: “Dat betoog ging enerzijds over de ongelijkheid met leveranciers uit China en anderzijds over de ongelijkheid en de omgang en handhaving van regels binnen Europa. Dat er abso­ luut geen sprake is van een gelijk speelveld werd tijdens deze bijeenkomst wel duidelijk.” Van den Bosch: “Het probleem moet op de Europese agenda komen om tot acceptabele oplossingen te komen. De situatie, zoals die nu is, is niet alleen voor de branche van promotionele producten en relatiegeschenken schadelijk, maar ook de detail- handel heeft veel last van oneerlijke concurrentie. Daarnaast loopt de overheid zelf vele tientallen misschien zelfs honderden miljoenen mis door niet te innen invoerrechten en btw. Door pro- ductieverschuiving naar China verdwijnt de industrie en dat kost ons banen. De import van onveilige producten zorgt voor hogere gezondheidsrisico’s. Denk hierbij aan het gebruik van giftige stof- fen of ondeugdelijk materiaal. Er is nog veel werk aan de winkel. Door samen met ONL de handen inéén te slaan komt er in ieder geval aandacht voor deze problematiek.” Marijke van Hoorne, Joop van Veelen en Hans Biesheuvel (r)

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5