PromZ Vak 04-2018

z 2018 - nummer 4 - promzvak.nl 51 9 H et feit dat PromZ.live neerstrijkt in Amsterdam zal een aanzuigende werking hebben op de vele marke- ting- en communicatieorganisaties in en rond de hoofd- stad. Wie als standhouder maximaal profijt wil halen uit zijn beursdeelname, kan zijn voordeel doen met de tips van beurs- specialist Michel Rijnberg, tot voor kort ceo Benelux van Expo Display Service & Expo Exhibition Stands. Na 29 jaar heeft hij het bedrijf verlaten om na te denken over zijn volgende stap. Geen rocket science “Er zijn een aantal ingrediënten die bijdragen aan het succes, het is geen rocket science,” zegt Rijnberg. “Denk in elk geval nooit dat je er al bent als je alleen standruimte boekt en een stand neerzet, maar zorg dat je beursdeelname onderdeel is van een groter geheel. En besef dat je het uiteindelijk met z’n allen doet: de beursorganisator, die het evenement promoot en een actief marketing- en uitnodigingsbeleid voert. En de exposanten, die er op hun beurt ook het maximale uithalen. Je hoort nog wel eens dat standhouders bang zijn dat hun klanten op de beurs makkelijk met concurrenten in contact komen. In deze tijd van transparantie is dat sowieso een ongegronde angst.” De belangrijkste tip die Rijnberg heeft, is: laat mensen weten dat je op de beurs staat en nodig ze actief uit. “Benut daarvoor je klantendatabase. Die bestaat vaak voor 80 procent uit potentiële klanten en voor 20 procent uit bestaande klanten. Je kunt al die mensen met een mailing uitnodigen om naar de beurs te komen. Daar kun je nog een aardige incentive aan verbinden voor dege- nen die daadwerkelijk de stand bezoeken.” Gebruik ook de mogelijkheden die de beursorganisatie biedt voor bezoekerswerving, adviseert Rijnberg. Standhouders van PromZ. De komende editie van PromZ.live, op 7 en 8 mei, vindt plaats in De Kromhouthal in Amsterdam. Daarmee begeeft de beurs zich in het epicentrum van de creatieve industrie en de marketing- en communicatiewereld. Tips voor meer profijt voor standhouders. Tips voor meer profijt van deelname aan PromZ.live TEKST: ALLARD FREDERIKS live kunnen bijvoorbeeld speciale codes ontvangen waarmee ze hun relaties kunnen uitnodigen als VIP. Met een beursmailing sla je twee vliegen in één klap, benadrukt Rijnberg. Je kunt het moment aangrijpen om te bevestigen dat je als distributeur op het toonaangevende event staat op het gebied van promotionele producten en relatiegeschenken. “En je brengt jezelf met een mailing sowieso positief onder de aandacht, óók bij de ontvangers die niet naar de beurs komen. Zet daarnaast alle andere mogelijke kanalen in om dit bekend te maken, zoals de eigen website, maar bijvoorbeeld ook LinkedIn.” Duidelijke stand Ook tijdens de beurs zijn er volop kansen om jezelf in de kijker te spelen, stelt Rijnberg. “Wil je een voorbijganger in je stand krijgen, dan moet in één oogopslag helder zijn waar jouw bedrijf zich in onderscheidt. Je stand is een visitekaartje van je bedrijf. Goed beurspersoneel helpt daar ook bij. Wees eerlijk tegen jezelf: heb je niet de toppers in huis die bezoekers actief kunnen aanspre- ken, overweeg dan om een sales-hostess in te huren. Die kan potentiële klanten filteren en ze naar de juiste contactpersoon in je stand begeleiden.” Ook na de beurs is het verstandig om kenbaar te maken dat je er als standhouder bij was, stelt Rijnberg. “Als het goed is heb je foto’s van je stand gemaakt. En mensen die de stand heb­ ben bezocht – vraag visitekaartjes of noteer hun gegevens – kun je bedanken met een persoonlijke mail. Een snelle opvolging is daarbij van belang; dan ligt de beurs nog vers in het geheugen.” Expo Display Service ontving geregeld van Het Portaal de prijs voor de exposant die de meeste bezoekers naar de PromZ-beurs wist te trekken.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5