PromZ Vak 04-2018
2018 - nummer 4 - promzvak.nl 5 C O M M E N T A A R D O O R K A R I N S C H A P E R ( K . S C H A P E R @ W O R D S . N L ) C O L O F O N PromZ Vak Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)75-6475747, e-mail: traffic@hetportaal.com Hoofdredactie: drs Karin Schaper k.schaper@words.nl Redactionele medewerkers: Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, mr Alexander Singewald, Marjolein Straatman. Redactie-adres: Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Mob: +31 (0)6-53166484 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Meryem Lasance-Karakus Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-41960718 E-mail: meryem.karakus@hetportaal.com Arjan Woortman Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-31773589 E-mail: arjan.woortman@hetportaal.com Pierre van den Ancker Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-43854384 pierre.vandenancker@hetportaal.com Productie/traffic: Monique Zijlstra Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-43004479 E-mail: traffic@hetportaal.com Vormgeving en DTP: Finnmedia Beeldmateriaal: BC Fotografie, Hollandse Hoogte, iStockphoto, Hans Tak, Luzan Veenendaal, Herbert Wiggerman. Druk: Real Concepts B.V., Velp Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder vooraf- gaande toestemming van de uitgever. VAKBLAD VOOR HANDELAREN IN PROMOTIONELE PRODUCTEN EN DIENSTEN IN NEDERLAND EN BELGIË december 2018 / januari 2019 - nummer 4 PF Concept dendert door Michael Freter over de PSI 2019 PromZ Distributeursonderzoek 2018: ✱ RUIM 11% OMZETGROEI IN 2019 VERWACHT ✱ ONRUST OVER DE ALIBABA’S NEEMT TOE 8-10 januari PSI2019 Düsseldorf 9 Geef tegengas Traditiegetrouw laat PromZ Vak aan het eind van elk jaar onafhankelijk onderzoek uitvoeren onder distributeurs en onder eindklanten, om in te zoomen op een aantal (verrassende) gebeurtenissen en ontwikkelingen in het afgelopen jaar en de verwachtingen die distributeurs en opdrachtgevers voor het komende jaar zien. Distributeurs hebben een goed 2018 gehad, en opdrachtgevers zagen hun budgetten voor de inkoop van relatiegeschenken en premiums groeien, iets wat ze ook voor 2019 voorspellen. Tot zo ver het goede nieuws. Waar distributeurs minder blij mee zijn is dat ze merken dat steeds meer van hun klanten hun promotionele producten ook bij de Alibaba’s van deze wereld bestellen en dat er een vrij grote groep distributeurs is die dit weliswaar nog niet heeft gemerkt, maar er wel van uitgaan dat hun klanten dit wel eens doen. Zag men dit eerst eigenlijk alleen als een toekomstige bedreiging, zo weten we uit eerdere onderzoeken, is het nu toch realiteit. En de meeste distributeurs laten het over zich heen komen. Ze wachten af, zo blijkt uit het onderzoek. Waarom afwachten? Dat de opmars van Alibaba etc. en de bijbehorende ontwikkelingen niet zijn tegen te houden is een feit. Maar heel weinig of geen tegengas geven, is toch wel wonderlijk. Want distributeurs zien hun klanten toch liever niet die ‘ongrijpbare’ kant opgaan? Je kunt er op wachten dat de volgende stap is dat klanten ook (steeds meer) hun weg vinden naar de hele goedkope Chinese internetshops, waarvan je niet weet wie of wat er achter zit, laat staan wie je moet aanspreken bij calamiteiten, bijvoorbeeld in het geval van product safety en recalls. We hoeven niet uit te leggen welke grote gevaren hieraan kleven waar opdrachtgevers helemaal niet mee geholpen zijn, en (het imago van) het vak ook niet. Distributeurs, vakpers en anderen die nauw betrokken zijn bij het vak, moeten richting opdrachtgevers zo vaak mogelijk communiceren waarom het beter is om samen te werken met gerenommeerde on- en offline distributeurs, die weer samenwerken met dito leveranciers. Beide partijen zijn er immers niet zonder reden. Opdrachtgevers moeten ervan worden doordrongen dat (ook) damage control al begint bij het zorgvuldig kiezen van de (toe)leveranciers. Wij wensen u een goed en gelukkig 2019!
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5