PromZ Vak 04-2018

z 2018 - nummer 4 - promzvak.nl 47 9 People’s business op de PSI 2019 met promotionele producten, promotioneel textiel en visuele communicatie. Dat is het verbindende element. Alles bij elkaar rekenen we op een flinke toename van exposanten en vakbe- zoekers wereldwijd.” Wat is de toegevoegde waarde van die combinatie voor de standhouders en bezoekers van de PSI? “De hele industrie heeft er voordeel bij, want alle PSI-bezoekers en standhouders komen op deze manier in aanraking met een nieuw netwerk uit aanpalende disciplines. Men kan extra leads en sales genereren. Het gaat om onderwerpen als screen printing, signmaking en large format printing met go-to partners als HP, Epson en Mimaki.” Kunnen jullie het gevoel wegnemen dat de PSI vooral een grote Duitse beurs is in plaats van een Europese? Is dit ook niet het juiste moment om grote bedrijven uit Azië te presenteren als exposanten? “Meer dan 50 procent van de bezoekers komt van buiten Duitsland. De PSI is echt een internationale beurs, ook qua standhouders. De PSI is erg actief in alle Europese landen, en ook in de VS. En dat zie je terug op de beurs. Kijk ook naar de vele nationale associaties en andere organisaties die aanwezig zijn op de PSI. Alleen al de aanwezigheid van de grote delegaties van de Amerikaanse ASI en de PPAI onderstrepen het belang van de PSI.” “We hebben ons nooit gefocust op Azië. Ik denk ook niet dat het een goed idee is om Aziatische bedrijven op de PSI te presenteren, as it does not fit to the value chain. De Europese suppliers hebben daar een heldere mening over. Een ander belangrijk argument is het risico dat Aziatische exposanten onvoldoende op de hoogte zijn van Europese wetgeving, bijvoorbeeld product safety. Mede daarom is het voor de PSI geen optie.” Waarom organiseren jullie weer een Industry Day (Klantendag)? “Eigenlijk is het geen ‘Industry Day’. Het is een mogelijkheid voor distributeurs om hun klanten mee te nemen om meer inspiratie en vraag te creëren. Het voldoet duidelijk aan de wensen van de meerderheid van onze klanten. Het is ook een normale beursdag voor distributeurs om hun suppliers te contacten. We hebben duidelijke feedback gekregen van distributeurs, die hun klanten meenamen, dat er orders zijn geschreven dankzij dit bezoek. We bekijken nu hoe we verder kunnen gaan met dit concept. Het is dezelfde situatie zoals het vroeger was, toen er altijd wel distribu- teurs waren die ‘illegaal’ hun eindklanten meenamen naar de PSI.” Is de PSI straks een beurs waar suppliers en distributeurs de exposanten zijn en eindklanten de bezoekers? “Nee, want ook op de lange termijn zijn distributeurs nodig als de link tussen suppliers en eindklanten, vooral grote bedrijven hebben de ondersteuning van distributeurs nodig. Om die reden zal de PSI zijn concept niet veranderen.” Hoe zit het met het vorig jaar door de PSI aangekondigde marktonderzoek onder suppliers en distributeurs in Europa (later ook onder eindklanten) van een paar landelijke brancheorganisaties, een aantal grote suppliers en de PSI gezamenlijk? Is het oké dat de PSI en een aantal suppliers dit soort onderzoek gezamenlijk doen? “Wij zijn de enige Europese organisatie in onze industrie. Vanuit dit opzicht is het onze taak om aan de vraag naar facts & figures te voldoen. Met de Industry Barometer hebben we de branche jaren achtereen voorzien van cijfers. De resultaten van de ‘Europe- wide structural industry analysis’ presenteren we op de PSI 2019.” Wordt 2019 een goed jaar voor de promotionele productenbranche? “De branche rekent op groei. Dat zien we ook in de uitkomsten van onze onderzoeken. We gaan ervan uit dat de branche met goede vooruitzichten te maken heeft.” Wat zijn de belangrijkste issues voor de branche? “Compliance en duurzaamheid zijn de grootste issues. De bran- che moet de grote bedrijven meer en beter doordringen van het belang van compliance en duurzaamheid. Het zijn ook kansen voor suppliers en distributeurs om zich richting eindklant verder te onderscheiden en daarmee onze markt te stimuleren.” PromZ Pavilion & Café Ook PromZ is weer aanwezig op de PSI. Met het PromZ Pavilion (hal 11) waar zo’n 27 suppliers (voornamelijk Nederlandse) staan en natuurlijk PromZ zelf met het PromZ Café. Relaties van PromZ zijn alle dagen welkom. Op dins- dag, eind van de middag, vindt de gebruikelijke PromZ Netwerkborrel plaats. Exposanten in het PromZ Pavilion zijn o.a. A&R Textile Group, Arbeiduurwerken, BQS, BrandCharger, BusinessBall, CM Concepts, Correctbook, Easy Orange, EuroNatal, Hypon, Interall Group, JBL by Harman, Kroma Nederland, Mircomedia, Moods4U, PPP, PowerCubes, Promidata, PSL Europe, Royal Blue Collection, SeatZac – Brandhouse, the markeTEArs, The One Towelling, Tiflo, Xapron.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5