PromZ Vak 04-2018

z 2018 - nummer 4 - promzvak.nl 41 9 ting en voor de grote spelers ook nog een superieur fulfillment apparaat, kunnen zij gevaarlijke concurrenten worden, zeker als traditionele partijen geen wezenlijk toegevoegde waarde bieden aan adverteerders.” Wat is het key element in die dialoog? Creemers: “Een gezamenlijke visie bereiken op promotie- en reclame-impact voor adverteerders en het nut en de beleving voor de consument wat betreft promotionele producten. Daarbij is belangrijk om te komen tot de beste rolverdeling voor par- tijen om samen het verschil te gaan maken voor adverteerders en consumenten.” Hoe bereidt de dialoog jou, Giving Europe en je partners voor op de – nieuwe – strategie in de toekomst? Creemers: “Het gaat om het bieden van promotie- en reclame- oplossingen voor adverteerders. De fysieke invulling daarvan gaat via welbewust gekozen promotionele producten. Het draait om solutions, en daarmee om klantfocus. Maar wel via promotionele producten want daarin handelen we immers en die ‘branden’ we.” Wat zijn de belangrijkste elementen in de toekomst, waarin de keten zich reset? Creemers: “De traditionele keten met lineaire afbakening tussen fabrikanten, groothandels en vele distributeurs transformeert naar een aantal concurrerende netwerken. De deelnemers in zo’n net- werk werken op transparante wijze samen en moeten elk unieke waarde toevoegen.” Wat waren de belangrijkste lessen voor jou tijdens de meeting in Barcelona? Creemers: “De eerste les is dat alle spelers in de markt uiteindelijk digitaal goed zullen zijn. Dit bepaalt 85% van het succes, de finale 15%, wordt gemaakt door de juiste mensen. De tweede les: stop met focussen op product en ga oplossingen verkopen. De derde: CSR is geen nice-to-have maar een keiharde ‘license to operate’.” Quick scan onder Giving-klanten Compliance is een kans, geen last Elders in dit nummer treft u de belangrijkste uitkomsten van het jaarlijkse PromZ-onderzoek onder distributeurs in Nederland. Hier leest u hoe enkele collega’s uit andere landen (namelijk de ruim 90 gasten van Giving Europe, die bij het Barcelona-event aanwezig waren) denken over issues als marktontwikkelingen, digitalisering en e-commerce in de promotionele productenbranche. De respon- denten van deze in opdracht van Giving Europe door One Question uitgevoerde online quick scan waren afkomstig uit Nederland, en daarnaast uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Spanje, Frankrijk, Portugal, België, Finland en Servië. • Driekwart van de deelnemers heeft te maken gehad met het groeiend belang van digitalisering. Enerzijds omdat men zich als bedrijf zelf op dit gebied wil manifesteren, anderzijds omdat eind- klanten dat willen. • De respondenten verwachten over het algemeen dat het aandeel van online verkopen (dus volledige gedigitaliseerde verkopen) in de promotionele producten branche uiteindelijk maximaal 30% zal bedragen. Vrijwel alle respondenten verwachten in dit verband dan ook dat de gedrukte catalogus in de komende vijf jaar nog een belangrijke rol zal blijven spelen in het contact tussen distributeur en hun afnemers. • De meeste ondervraagde distributeurs hebben een groei opge- merkt in het aantal distributeurs en suppliers, waaronder bedrijven als Alibaba en Vistaprint. Die groei lijkt nu tot stilstand te komen. Wel wordt men veelvuldig geconfronteerd met eindklanten die rechtstreeks promotionele producten willen inkopen bij suppliers en dus de distributeur willen buitensluiten: driekwart van de dis- tributeurs heeft dat al eens meegemaakt. • Aspecten als social compliance en product compliance worden door de meerderheid van de respondenten als belangrijk of zeer belang- rijk gezien. Men ziet het in veel gevallen als een kans en niet als een last. Immers, aandacht voor product compliance en social compliance sluit aan op de wensen van eindklanten terwijl men zich bovendien op dit gebied kan onderscheiden van andere dis- tributeurs. Het onderzoek toont aan dat bij de respondenten ruim twee derde van de door hen verhandelde producten gecertificeerd is. Hierbij speelt de supplier een belangrijke rol omdat die meestal de certificering regelt. De aandacht voor productcertificering is niet voor niets: op dit moment heeft een op de vier distributeurs al te maken gehad met indringende vragen of klachten van hun klanten over zaken die met productcertificering te maken hebben. Lessen van E-commerce-spreker Jerry van Leeuwen (SYcommerce) 1. Alles wat digitaal kan worden, wordt digitaal. 2. Er zijn al veel sectoren ontwricht, de onze ontkomt daar ook niet aan. 3. Voeg als tussenpersoon waarde toe of wordt ontwricht. 4. Ga oplossingen verkopen in plaats van producten: voorzie in een promotiebehoefte (zorg voor reclame-impact). 5. Stel een klantgerichte waardepropositie op. 6. Maak de transformatie naar consultants in promotiebehoeftes. Welke spreker in Barcelona inspireerde jou met name? Creemers: “Ik denk dat dit Ronald van Zetten was. Hij stelt dat een merk het belangrijkste bezit van een adverteerder is. Het opbou- wen van een merk en reputatie kost de adverteerder veel geld. Transparantie is tegenwoordig overal. Door consequent najagen van CSR moeten we daarom de adverteerder beschermen tegen schade.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5