PromZ Vak 04-2018

40 TEKST: KARIN SCHAPER D e aftrap van de dialoog-nieuwe-stijl vond eind sep- tember plaats met een mix van ruim 90 partners uit 13 Europese landen van Giving Europe tijdens een drie- daags event in Barcelona. Een belangrijk doel van het event was om elkaar face to face te ontmoeten en te inspireren door de discussie aan te gaan over de nieuwe ontwikkelingen waar- mee distributeurs en suppliers worden geconfronteerd. Diverse experts (o.a. Ronald van Zetten, Jeroen van der Schenk en Jerry van Leeuwen) gaven lezingen en workshops over customer experience, e-commerce en CSR. Ellen van Wessel, central marketing manager GE, gaf een toelichting op de uitkomsten van een quick scan dat Giving Europe vooraf hield onder de aanwezige distributeurs. Giving Europe hecht steeds meer belang aan de dialoog met zijn klanten. “We willen al onze klanten betrekken in de dialoog en zijn inmiddels bezig met het intensiveren van partnerships om gezamenlijk succesvol de uitdagingen van de toekomst in ons vak aan te kunnen gaan,” aldus ceo Wolf Creemers. ‘CSR is een keiharde license to operate’ Wolf Creemers (Giving Europe): Giving Europe zet in op dialoog met partners Creemers: “De bijeenkomst bleek een geslaagd format om de dialoog verder handen en voeten te geven. We continueren deze formule, niet alleen met de ‘Barcelona-gangers’. We willen al onze klanten betrekken in de dialoog." PromZ Vak stelde naar aanleiding van het Barcelona-event een aantal vragen aan Wolf Creemers. Wat versta jij onder de ‘dialoog’? Creemers: “Het uitwisselen van visie, ideeën en standpunten. Die dialoog is heel belangrijk omdat onze sector de komende jaren sterk gaat veranderen. De concurrentie tussen groothan- dels op operational excellence is nu actueel. Maar de strijd om de adverteerder is waar het uiteindelijk om zal gaan. Het is ook hier dat de ‘disruptors’ zich aandienen, ofwel de internetpartijen, bestaand en nieuwkomers. Door superieure internetmarke- Lessen van Customer Experience-spreker Jeroen van der Schenk (Performance Solutions) 1. Draai uw denkrichting om, om voor uw klanten het verschil te maken. 2. U maakt het verschil door steeds voor memorabele klanterva- ringen te zorgen. 3. Mensen maken dit verschil, nu en in de toekomst! 4. Om de mensen te ontwikkelen en ondersteunen zijn EPIC-leiders nodig: Empowering (versterkend), Purpose-driven (doelgericht), Inspiring (inspirerend), Coaching (coachend). 5. We kunnen allemaal leren hoe je een EPIC-leider wordt. Lessen van CSR-spreker Ronald van Zetten (o.a. voormalig Hema-topman) 1. Een merk is het belangrijkste bezit van een adverteerder. 2. Het opbouwen van een merk en zijn reputatie kost de adver- teerder veel geld. 3. Transparantie is tegenwoordig overal. 4. We moeten de adverteerder tegen schade beschermen. 5. We moeten onze toeleveringsketen echt onderzoeken, testen en begrijpen. 6. Dus denk niet: ‘Het gaat mij niet aan.’ 7. Werk voor het aankopen van producten met betrouwbare part- ners, je kunt dit niet alleen. 8. Gebruik het Bermudadriehoekconcept om adverteerders te over- tuigen: zoek de juiste balans in financieel gewin versus ethiek versus bescherming van merkimago.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5