PromZ Vak 04-2018

z 2018 - nummer 4 - promzvak.nl 37 9 ‘We are gadgets’, dat is de slogan van Intraco. Het bedrijf – dat over een eigen sourcing team beschikt - profileert zich als een leverancier in de zakelijke markt van hoogwaardige tech gadgets. En daarvan heeft Intraco in de loop der jaren ook de keerzijde ondervonden. Andere suppliers, die zagen dat de kwalitatief en mooi vormgegeven producten van Intraco goed liepen, lieten ze niet zelden kopiëren om ze later goedkoper aan te kunnen bieden. Ook de uitstraling van de catalogi en magazines die Intraco al jaren naar klanten en prospects stuurt, was een voorbeeld voor andere leveranciers. Over nieuwe initiatieven gesproken, iets wat ook geldt voor Intraco's loyaltyprogramma To Reward, een loyal- typrogramma voor de MKB-klanten van distributeurs. Zij kunnen daarmee via die distributeurs sparen voor producten van Intraco: distributeurs verdienen eraan, en Intraco ook. Dit is in de praktijk geen doorslaand succes geworden, maar Intraco heeft wel de guts getoond de distributeurs en hun eindklanten eens iets heel nieuws te bieden en daarmee een poging ondernomen het vak en de eindklanten te verrassen door een nieuw element toe te voegen. Van der Kuip: “Het is een goed idee, maar best lastig te begrijpen en over te brengen op distributeurs en eindklanten. Er zijn maar een paar partijen die het echt goed hebben opgepakt. We werken er momenteel hard aan om een eenvoudiger versie te lanceren, die beter te verkopen is.” Meer merken En waar er gespecialiseerde suppliers zijn die meer product- groepen aan hun assortiment toevoegen om meer te verkopen aan bestaande klanten of nieuwe klanten aan zich te binden, is Intraco niet van plan van zijn geloof te vallen, verduidelijkt Van der Kuip. Andere producten dan tech producten komen niet in het assortiment, zegt hij. Het assortiment omvat zo’n 250 pro- ducten (afgezien van kleuren en maten), waaronder merken als Blaupunkt en Sony, en er komen er een aantal bij, zoals de merken Fresh ’n Rebel en House of Marley, het merk waar BN’ers als Rico Verhoeven en André Hazes zich graag mee laten zien. Van der Kuip: “We zijn niet bezig breder te worden in productgroe- pen, alleen het in huis halen van méér high quality tech producten heeft voor Intraco toegevoegde waarde. Met andere productgroe­ pen erbij zouden we de focus verliezen.” Hij vervolgt: “We focussen op het ondersteunen van de distribu- teur. We gaan desgewenst met hemmee naar zijn klant om onze kennis over de tech markt en onze producten met hem en zijn klant te delen. Omdat we veel kennis van de markt en de produc- ten hebben, kunnen we, als er problemen zijn, die adequaat voor distributeurs oplossen. Het blijft natuurlijk een vak waar nog heel wat mensenhanden aan te pas komen. Er zitten veel mensen in de productieketen, dus de kans op fouten is aanwezig. We doen er alles aan om de producten zo goed mogelijk te laten zijn, vanaf de certificaten tot en met het veredelen. Een groot deel van onze producten komt uit China, ook onze custommade producten, en de veredeling vindt vooral ook daar plaats. Zo’n 15 procent laten we hier bij lokale drukkers bewerken of onze klanten laten dat doen via hun eigen kanalen.” Intraco, onderdeel van de Zweedse New Wave Group, heeft naast Nederland, kantoren in China, Italië, Engeland en Duitsland – dé groeimarkt – en werkt samen met een aantal vestigingen van New Wave in Scandinavië. Echt partnership Van der Kuip, die jaren werkzaam was bij New Wave Textiles en sinds een jaar de functie van commercieel manager bij Intraco bekleedt, hoopt dat suppliers en distributeurs klaar zijn voor de volgende stap in hun organisatie nu de groei erin zit. In dat licht gezien hoopt hij ook dat met name meer distributeurs lid worden van de brancheorganisatie PPP. Juist in tijden van groei, stelt hij, is verdere professionalisering van belang en een sterke en solide brancheorganisatie kan daar een rol van betekenis in spelen. “Iedereen zou de brancheorganisatie moeten ondersteunen. We moeten met z’n allen de schouders eronder zetten. Als het erop aankomt is het noodzakelijk dat we met velen zijn, maar in de praktijk is het nog zo dat veel partijen het laten afweten en er eigenlijk maar een paar PPP-lid zijn.” Hij benadrukt ook het belang van echt partnership tussen suppliers en distributeurs. “Om een dubbeltje minder lopen dis- tributeurs niet bij je weg naar een andere leverancier. Dat zeggen we allemaal wel, maar ik geloof daar niet in. Dat is een beetje te makkelijk om te zeggen. Ik denk dat suppliers meer hun best moeten doen om de loyaliteit van distributeurs te verkrijgen en te behouden. Je moet al het mogelijke doen voor je distributeurs. Als je echt voor elkaar kiest, kun je ook echt op elkaar rekenen. Ik denk dat dit ook opgaat in de promotionele productenbranche. Maar misschien hebben wij makkelijk praten met zo’n 120 klan- ten. Dan ken je iedere klant algauw haast persoonlijk en kun je echt door het vuur gaan voor je klant.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5