PromZ Vak 04-2018

2018 - nummer 4 – promzvak.nl 35 z (advertentie) 7 eenvoudige ideeën voor je verkoopplan voor 2019 Wim van der Mark is specialist op het gebied van copywriting, online marke- ting en commerciële communicatie. Hij is trainer, auteur, columnist, veelgevraagd spreker en consultant. Vanuit zijn bedrijf Dialoogtrainers.nl geeft hij praktische trai- ningen en presentaties rondom wijzigend kijk- lees- en koopgedrag. Boeken van Wim van der Mark zijn o.a. Marketing.com 4.0, Overtuigend & Interactief Schrijven en Een Hoger Rendement met uw Marketing Euro. kant het gesprek op gaat. Hoe kan je dat doorbreken? Durf er meer open in te gaan en laat je niet gek maken door die verkooppresentatie op je iPad. Je kunt een uitstekend gesprek voeren zonder iPad presentatie. Mensen die kennis met je willen maken, willen dat je hen begrijpt en adviseert. Je begrijpt mensen een stuk beter als ze je vertellen waar ze tegenaanlopen bij hun sales promotion campagnes, wat ze al gedaan hebben, wat voor klanten ze hebben, waar ze in geloven en waarin juist niet. Vraag vooral ook wat ze verwachten van hun distributeur van promotionele artikelen, en vraag daar goed op door. Ga het vooral niet zelf invullen of iets aannemen. Vraag aan het eind van het gesprek of ze denken dat je hen kunt helpen. Dat is een enge vraag, want een klant kan zomaar zeggen dat hij dat nog niet weet. Dat betekent dus dat je nog een paar vragen hebt. 7 Succes hangt niet af van wat je weet of wat je je voorneemt, maar alleen van wat je echt doet. Succesvolle ondernemers passen zich aan. Het is net als in de natuur: niet de sterksten blijven over, maar de soorten die zich aanpassen. Ik zie dat in elke branche. Er is altijd een deel dat hard groeit in markt- aandeel en er is een deel waar dat precies andersom is. Als je succes wilt hebben moet je durven experimenteren en op jezelf vertrouwen. Een adviseur is prima, maar beslis zelf. Als je wilt veranderen, verander dan niet alles tegelijk, maar breng focus aan. Dat mogen best kleine dingen zijn. Als je bijvoorbeeld meer wilt gaan vragen in verkoopgesprekken, bedenk dan eens één vraag die je echt in elk gesprek wilt stellen. En stel die vraag dan ook. Oordeel pas over het succes van die vraag als je hem in minimaal 20 gesprek- ken gesteld hebt. Je experimenteert wel met de manier waarop je het vraagt, maar je blijft die vraag stellen. Succesvolle mensen geven niet op, maar stoppen met iets dat niet werkt. Dat laatste duur wat langer. 9

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5