PromZ Vak 04-2018
z 2018 - nummer 4 - promzvak.nl 27 8 E n PF Concept blijft de distributeur trouw, laat hij weten. “Klanten zijn bezorgd of PF Concept ook twee kanalen gaat servicen, omdat ze zien dat suppliers in bin- nen- en buitenland dat – in toenemende mate – doen. Zeg nooit nooit, maar nee, dat is zeker de komende jaren echt niet aan de orde. Wij richten ons op de distributeur. Ik zou niet eens goed weten hoe we twee kanalen goed zouden kun- nen bedienen. Wij hebben al onze power en budget al nodig om één kanaal te servicen. We focussen op het handelskanaal, misschien is dat ook de reden dat het PF Concept zo goed gaat,” zegt Mertens. “En onze kracht zit ‘m ook in het feit dat wij zowel merken als merkloze producten verkopen. Als het economisch weer minder gaat, gaat het vaak wat minder met de merkproducten en krijgen de merkloze artikelen een boost.” Investeren in textiel Natuurlijk, beaamt Mertens, is het een combinatie van factoren die de goede cijfers van PF Concept opleveren. Distributeurs doen het goed, niet alleen de online maar zeker ook de offline. De economie groeit weer, eindklanten hebben weer meer budget te besteden, het belang van duurzaamheid en als gevolg daarvan de vraag naar kwalitatieve, functionele promotionele produc- ten verklaren onder meer de groei van de Avenue-producten en die van Elevate, het betere textielmerk van de supplier. Mertens vertelt dat PF Concept de komende jaren fors wil investeren in textiel. De collecties worden verdiept en er wordt geïnvesteerd in meer en betere mogelijkheden om textiel te decoreren. “Nee, US Basic komt niet meer terug. Goedkoop textiel past niet in een markt die naar duurzaamheid neigt.” Duurzaamheid en lobby “Duurzaamheid is een actueel thema, maar complex thema. Neem nu plastic, dat is een materiaal dat ook heel lang kan meegaan en daardoor ook duurzaam kan zijn. Ik denk dat we in de bewustwording van het begrip duurzaamheid vooral de nadruk moeten leggen op hoe bruikbaar het artikel is en hoe lang je er gebruik van kunt maken. Jammer dat het in onze branche niet lukt om één Europese organisatie op te richten die onder andere de lobby richting Brussel verzorgt. Daarmee doen we onszelf als branche te kort. En stel je voor wat er met de pro- motionele productenbranche gebeurt als er weer een sector is die onze producten in de ban doet? We hebben de farma- en de tabaksindustrie al gehad, de politieke wereld in België mag geen gadgets meer inzetten. Wie weet wat de automobiel sector gaat doen? Er komen echt diverse zaken op ons af die met duurzaam- heid en het groeien van de afvalberg hebben te maken. Ik denk dat wij als branche vooral functionele artikelen moeten brengen. Anders neemt vroeg of laat de politiek die beslissing wel voor ons. Kijk, wij vinden zelf wel dat we een belangrijke branche zijn waar best wat geld in om gaat, maar vergeleken bij andere branches zijn we maar relatief klein. Deze branche kent te weinig echt grote spelers om indruk te maken in Brussel, al helemaal als we onszelf niet kunnen verenigen om een toch gezamenlijk belang te behartigen.” De trend naar kwaliteit en duurzaamheid lijkt haaks te staan op de steeds korter wordende lifecycle van producten. Maar ook PF Concept gaat daarin mee. Mertens noemt zelfs het ‘sneller lance- ren van nieuwe producten’ een verbeterpunt voor PF Concept. Dat het soms niet snel genoeg gaat ligt aan het feit dat de supplier zijn nieuwe producten pas lanceert als getest is of PF Concept de producten ook kan decoreren in zijn eigen drukkerij in Polen. Die data gaan dan het systeem in om na de lancering de producten procesmatig snel te kunnen verwerken. Toen de eigen drukkerij er nog niet was, speelde dit niet. Toen waren er op alle vlakken gespecialiseerde loondrukkerijen genoeg. Zijn suppliers drukkers geworden? Is drukken hun core business geworden? Mertens vindt van niet, want als er geen promotionele producten zijn, valt er niets te bedrukken. Zonder promotionele producten staat de drukkerij stil. Maar duidelijk is wel dat de drukkerij en de producten steeds meer een onlosmakelijk geheel vormen om als supplier succesvol te kunnen zijn. Een reden waarom er niet zoveel nieuwe suppliers bij komen, zeker geen generalisten. Want Winnaar Supplier of the Year 2018 categorie Generalist
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5