PromZ Vak 04-2018
22 TEKST: ALLARD FREDERIKS Heb jij ook het gevoel dat 2019 een speciaal jaar wordt voor de promotionele productenbranche? Hangt er iets in de lucht? “Ik verwacht geen enorme doorbraken in 2019, maar de visie die ik heb is dat het middensegment op termijn wel gaat ver- dwijnen. Óf je zit hoog in volume, óf je hebt een specialisme – er blijft weinig plek over voor wat tussen tafellaken en servet zit. Dat zie je niet alleen in onze branche, maar in alle industrieën. Groot wordt groter en klein blijft specialistisch. Daarnaast denk ik dat het online platform stabiliseert. De afgelopen tien jaar heeft internetverkoop een enorme groei doorgemaakt. Logisch, want het was nieuw voor onze sector. Maar niks is honderd procent online of offline. Bedrijven moeten het in de combinatie zoeken.” Wat heeft in 2018 de meeste indruk op je gemaakt, zowel wat de branche betreft als je eigen bedrijf? “We wilden ooit, achttien jaar geleden, een bedrijf neerzetten met een steeds breder assortiment. Een jaar of twee geleden hebben we dat omgezet in een specialisme: alles op het gebied van elektronica. Dat is een goede keuze geweest. Ik denk dat het goed is om een bepaalde focus te hebben: op klanten, op collectie, op fabrikanten. Het staat in alle boeken, maar we doen het met z’n allen te weinig.” “In het algemeen zie ik dat de snelheid van handelen enorm is toegenomen. Mensen verwachten bijna een soort autoreply. Ik denk dat dat komt doordat er een jongere generatie aantreedt die daarmee is opgegroeid. Het is een mindset. Twintig jaar geleden hadden klanten ook al haast, alleen waren de middelen er toen niet om alles snel voor elkaar te krijgen. Ik denk wel vaak: als een klant een maand eerder had besloten dat hij iets nodig had, had hij misschien twintig procent van het budget op zak kunnen houden.” Supplier versus distributeur. Vijf dezelfde vragen. Aan een distribu- teur en een supplier, die van tevoren niet weten wie de ander is die ant- woordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze aflevering: Arthur Strijbos (PSL Europe) en Stephan van Caulil (Benito). Hoe staat jouw bedrijf over een jaar of vijf op de kaart? “Dan zijn we de meest betrouwbare elektronicaleverancier in de branche. We willen ook weer meer investeren in eigen design. Verder verandert er steeds van alles in onze branche. Je bent nooit ‘klaar’. De documentatieflow wordt steeds stringenter, ook onder invloed van regelgeving. En de product-lifecycle is heel kort. Vandaag is het een rond speakertje, morgen vierkant en zes maanden later zeshoekig.” Zijn distributeurs innovatief en pro-actief genoeg? “Het beeld is wisselend. Bij de een zie ik weinig innovatie en bij de ander is er juist volop pro-activiteit. Wij ontwikkelen zelf saleskits voor onze klanten – dat zijn mooie boxen met artikelen erin. Dan merk je dat de ene distributeur er vol op inzet en met orders komt, terwijl een ander er niets mee doet. Ik moet wel zeggen dat het merendeel proactiever is dan een jaar of twee geleden.” Wat zou je zijn gaan doen als je geen supplier was geworden, en waarom? “Mijn droom is altijd geweest om te handelen. Het ondernemer- schap zit me in het bloed. Ik heb het van huis uit meegekregen. In de toekomst wil ik wel een leuke bed and breakfast begin- nen in Frankrijk of Spanje. Dat lijkt me fantastisch – de telefoon weggooien en lekker genieten. Want er is nog zoveel meer dan werk alleen. De kinderen en kleinkinderen kunnen dan ook op bezoek komen.” ‘We hebben met z’n allen te weinig focus’ Arthur Strijbos
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5