PromZ Vak 04-2018

z 2018 - nummer 4 - promzvak.nl 21 9 Groeiende onrust door de Alibaba’s van deze wereld zijn. Net als in 2017 zijn Van Helden en IGO de bekendste distri- buteurs, zowel spontaan als geholpen. Bij spontane bekendheid wordt de respondenten gevraagd zelf namen te noemen van de distributeurs die men kent en dan blijkt bijvoorbeeld Van Helden door 15% genoemd te worden en IGO door 11%. Daarna volgen WOT! (9%), Compacon, PinkCube, BeGlobal en Zaakado (alle 5%). Bij geholpen bekendheid kan de respondent aangeven welke namen hij kent uit een voorgelegd lijstje, en dan scoort Van Helden 59% en IGO 52%. De top wordt verder gevormd door WOT! (42%), Multigift (33%), Interimage (27%), BeGlobal (26%), Team Jos!, Webo (beide 24%), Intercédé en ZaaKado (beide 21%) en Compacon, Hokra en Allgifts (alle drie 19%). Productcertificering en duurzaamheid 54% van de distributeurs denkt dat productcertificering (product- samenstelling en -veiligheid) belangrijk is voor hun klanten. De ontnuchterende werkelijkheid is echter dat twee derde van de opdrachtgevers toegeeft eigenlijk nauwelijks iets af te weten van certificering van promotionele producten. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze het niet belangrijk vinden, maar er is duidelijk sprake van een groot verschil in veronderstelde kennis. De vraag naar duurzame promotionele producten staat enigszins stil. Gemiddeld zeggen de distributeurs dat zo’n 20% van de door hen geleverde producten duurzaam is en dat was 18% in 2017. Van de opdrachtgevers zegt 56% in het afgelopen jaar duurzame 2018 2017 n= 85 121 % % Nieuwkomers/prijsvechters 20 18 Online verkoop 14 21 Prijsconcurrentie door distributeurs onderling 11 5 Rechtstreekse verkoop door suppliers aan eindklanten 8 12 (Europese) regelgeving 7 3 Eigen import uit het Verre Oosten door eindklanten 6 2 Wereldeconomie/dreiging financiële crisis/oorlogsdreiging/etc. 2 5 Tabel 4: Meest genoemde bedreigingen voor de promotionele productenbranche volgens distributeurs, 2017-2018 promotionele producten ingekocht te hebben. Daarvan stelt ruim een kwart dat het omminder dan 10% van het totaal ingekochte volume gaat, terwijl ruim 40% dit aandeel niet weet. Tot slot Zowel het Distributeursonderzoek 2018 als het Opdracht- geversonderzoek 2018 geeft alle reden om 2019 met een positief gevoel te beginnen. Bij de opdrachtgevers groeien de budgetten, bij de distributeurs zet de omzetgroei zich door terwijl de bedrijfseconomische parameters op groen staan. Aangetoond is nu wel dat het issue over kwaliteit en lever- tijd van bedrukte promotionele producten misschien te zwaar aangezet wordt. Over het algemeen zijn distributeurs tevreden over de huidige faciliteiten inzake bedrukking, terwijl zeker de opdrachtgevers ruime marges hanteren als het gaat om de levertijd van bedrukte producten. Opvallend is dat op een aantal aspecten opdrachtgevers anders tegen promotionele producten aankijken dan distributeurs, of het nu gaat om de eisen die men aan een leverancier stelt, om de levertijden die men acceptabel vindt of om de begrippen die men voor de verschillende producten hanteert. Stuk voor stuk kansen voor distributeurs om zich nog beter aan te passen aan het gedrag van de opdrachtgevers. Daarmee heeft men wellicht ook wat tools in handen om de nu reeds gevoelde concurrentie met nieuwkomers als Alibaba en consorten aan te gaan.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5