PromZ Vak 04-2018

z 2018 - nummer 4 - promzvak.nl 19 8 Groeiende onrust door de Alibaba’s van deze wereld overleggen over de inkoop van promotionele producten. In die gevallen wordt het voortouw vaak genomen door de afdeling die dat product wil inzetten (41%), dan wel de afdeling inkoop (31%). Een en ander betekent dat distributeurs met veel verschillende afdelingen bij hun klanten contact moeten onderhouden. Selectiecriteria van distributeurs en opdrachtgevers Bij het selecteren van een distributeur letten opdrachtgevers vooral op de originaliteit van de aangeboden producten en op de prijs (tabel 3). Daarna komt de service van de distributeur en op enige afstand volgen de breedte van het assortiment, het uit voorraad kunnen leveren en de mogelijkheid om artikelen te bedrukken. Distributeurs denken anders over deze criteria als zij suppliers selecteren. Voor beide groepen, opdrachtgevers en distributeurs, blijft prijs een van de belangrijkste punten. Maar het uit voorraad kunnen leveren blijkt veel belangrijker te zijn voor distributeurs dan voor opdrachtgevers. Omgekeerd vinden opdrachtgevers het aspect ‘originaliteit’ beduidend belangrijker dan distributeurs. Het zijn interessante verschillen. Distributeurs mogen er niet van uit gaan dat hetgeen zij belangrijk vinden per definitie iets is wat hun eigen klanten ook belangrijk vinden. Naamsbekendheid Bij het selecteren van distributeurs zal hun naamsbekendheid een rol spelen. Die blijkt in 2018 niet of nauwelijks veranderd te Eisen van opdrachtgevers Eisen van distributeurs n= 80 86 % % Originaliteit van de aangeboden artikelen 56 36 Prijs van de aangeboden artikelen 50 49 De service 31 48 Breedte van het assortiment 26 19 De mogelijkheid om artikelen te bedrukken 22 23 Het uit voorraad kunnen leveren 21 40 Het kunnen leveren van duurzaam geproduceerde artikelen 15 8 Contact met account manager 10 17 Advies en kennis van zaken 9 20 De omvang en soliditeit 4 6 Het gecertificeerd zijn van de aangeboden artikelen 2 17 Geen van bovenstaande criteria 2 3 Tabel 3: Criteria bij de keuze voor distributeur (door opdrachtgevers) en supplier (door distributeurs), 2018 Kerst 2018 Dit jaar zijn er minder kerstpakketten voor het personeel dan vorig jaar. 54% van de bedrijven verstrekt zo’n pakket tegenover 66% in 2017. Driekwart bestaat daarbij uitsluitend uit een pakket met tastbare artikelen. In 20% van de geval- len bevat zo’n pakket een code of een cadeaubon om zelf iets uit te kiezen. De gemiddelde prijs van een kerstpakket bedraagt dit jaar € 52,93 tegen € 47,18 vorig jaar. Het is mogelijk dat een deel van de ondervraagde bedrijven niet meer spreekt over een ‘kerstpakket’ als gewerkt wordt met een cadeaubon of een code om online iets te kiezen en dat zou dan het lagere percentage kerstpakketten dit jaar kun- nen verklaren. Bij een volgende meting zal die nuancering worden aangebracht. Voor relaties Evenals vorig jaar geeft 38% van de bedrijven een einde- jaarsgeschenk aan relaties. De gemiddelde prijs hiervan is ook gestegen: van € 31,13 in 2017 tot € 36,40 dit jaar. Aannemelijk is dat de totale bestedingen aan kerstpakketten en eindejaarsgeschenken ook dit jaar weer zullen stijgen. Als het om kerstpakketten gaat heeft een hoger percentage bedrijven dit jaar een nieuwe leverancier ingeschakeld: 38% deed dat in 2017 terwijl 48% van de bedrijven dit jaar een nieuwe leverancier voor kerstpakketten zocht.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5