PromZ Vak 04-2018

z 2018 - nummer 4 - promzvak.nl 17 8 Groeiende onrust door de Alibaba’s van deze wereld van te gaan maken. Over het algemeen denkt men niet dat er in de toekomst weer meer markt zal komen voor loondrukkerijen. De meest gewaardeerde supplier als het gaat om kwaliteit en levertijd van bedrukte promotionele producten is met afstand PF Concept. De tweede plaats wordt gedeeld door Xindao en midocean. Is bedrukt textiel een promotioneel product? Als het om bedrukking gaat is de positie van bedrukt textiel interessant. Opdrachtgevers blijken in veel gevallen bedrukt textiel niet als een promotioneel product te beschouwen terwijl distributeurs dat wel doen. Aan beiden is gevraagd welk promo- tioneel product in aantal dan wel in geld het meest belangrijk is geweest in de afgelopen twaalf maanden. Bij opdrachtgevers bezetten pennen zowel qua aantallen als qua geld de eerste plaats. Elektronica komt bij hen in beide gevallen op de tweede plaats. Bij de distributeurs scoren pennen het hoogst als het gaat om aantallen, maar bedrukt textiel en kleding vormen verreweg de belangrijkste productgroep in omzet. Bedrukt textiel en kleding worden echter nauwelijks genoemd door opdrachtgevers. Verschillende benamingen Het begrip bedrukt textiel wordt kennelijk verschillend gehanteerd door opdrachtgevers en distributeurs maar dat geldt voor veel begrippen die met promotionele producten te maken hebben. Van de distributeurs noemt 55% de artikelen die men verkoopt een ‘relatiegeschenk’, 21% gebruikt het woord ‘premium’, terwijl 20% over ‘promotioneel product’ spreekt. Bij opdrachtgevers ligt dat anders: 30% spreekt over ‘relatiegeschenk’, 28% over ‘give-away’ en 17% over ‘gadgets’. Slechts 16% van de distributeurs gebruikt het woord ‘give-away’ en 4% het woord ‘gadgets’. Opdrachtgevers en distributeurs gebruiken verschillende woorden voor – soms – dezelfde promotionele producten. Deze verschillen zouden een punt van aandacht moeten zijn voor distributeurs. Omzetten ontwikkelen zich positief Dan de omzet van de distributeurs. Die blijkt over 2018 met gemid- deld 10,6% gestegen te zijn. Dat komt in grote lijnen overeen met de verwachting die men vorig jaar uitsprak over 2018. De opdrachtgevers rapporteren een toename van hun budget voor promotionele producten met 5,2% in 2018. Voor 2019 verwachten de opdrachtgevers een budgetgroei van 7,3%. De omzetverwachting van distributeurs voor 2019 is hier optimistischer, namelijk + 11,8%. Al met al een positief beeld dat bevestigd wordt door het feit dat distributeurs, evenals in 2017, ook dit jaar over het algemeen tevreden zijn over de gerealiseerde marges en de beschikbare liquiditeit. Het aantal klanten is bij de meeste distributeurs iets groter geworden. Jaarlijks plaatsen klanten een wat groter aantal orders, maar de omvang van de gemiddelde order is in 2018 minder gestegen dan in 2017. In combinatie met de lichte groei in aantal klanten levert dat de eerder genoemde omzetgroei op. Bedrijfsbrede inkoop van producten Hoewel marketing- en reclameafdelingen het vaakst genoemd worden door opdrachtgevers als de afdeling die promotionele producten inkoopt (57%), zoals tabel 2 laat zien, moet toch niet de rol van andere afdelingen worden onderschat, zoals inkoop (18%) of HR (15%). Vooral bij kleinere bedrijven blijkt de directie een belangrijke rol te spelen bij de inkoop (29%). Waar distribu- teurs rekening mee moeten houden is bovendien het gegeven dat de afdelingen onderling in meer dan de helft van de gevallen n= 131 % Marketing/reclame 57 Directie 29 Inkoop 18 Personeelszaken/HR 15 Verkoop 8 Communicatie 3 Productie 2 Evenementen 2 Een andere afdeling 12 Ik weet het niet 2 Tabel 2: Verantwoordelijke afdelingen bij inkoop van promotionele producten bij opdrachtgevers, 2018

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5