PromZ Vak 04-2018

z 2018 - nummer 4 - promzvak.nl 15 8 bestaande beleid. 14% tracht zich nadrukkelijker te onderscheiden van de goedkope aanbieders en 7% is scherpere prijzen gaan han- teren. De meeste distributeurs wachten dus af. Of dat verstandig is zal de toekomst leren. Online verkopen stagneren De online verkopen door distributeurs lijken tegen hun grenzen aan te lopen. Distributeurs die naast persoonlijke verkoop ook een webshop exploiteren rapporteren een omzetaandeel van die webshops van 25%, en dat was nog 30% in 2017. Het percentage distributeurs met een webshop groeide niet meer (in 2017 en in 2018 ruim 60%). Bedacht moet worden dat bij veel webshop- bestellingen ook nog het nodige persoonlijke contact plaatsvindt: het verschil tussen persoonlijke verkoop en verkoop via de web- shop is in de praktijk minder groot dan het lijkt. Bedrukking en levertijd: veelbesproken punten Een belangrijk gespreksonderwerp binnen de branche is momen- teel ook de kwaliteit van bedrukking van promotionele producten en de levertijd ervan. Als het om levertijd gaat vinden opdracht- gevers gemiddeld 17 dagen acceptabel, maar distributeurs willen een gemiddelde levertijd van 10 dagen. Een behoorlijk verschil dat misschien mede veroorzaakt wordt doordat distributeurs na het ontvangen van een order wat tijd willen stoppen in het zoeken naar een goedkopere supplier. Tijd die ergens ingehaald moet worden. Snelheid van leveren is dus niet zo’n belangrijk issue voor opdrachtgevers als weleens gedacht wordt, al zijn er uit- zonderingen: driekwart van de opdrachtgevers heeft weleens spoedorders maar dat betreft slechts een zeer beperkt aandeel binnen het totaal aantal orders voor promotionele producten. PromZ Vak opperde eerder al dat het vak zichzelf de problemen rondom de levertijd van bedrukte producten voor een goed deel aandoet. Korte levertijden, nog kortere levertijden, waarom zou de eindklant dat gewoon moeten vinden als het gaat om zijn (bedrukte) promotionele producten? ‘We worden gedrild in het ongeduld. Vroeger was het normaal dat je ergens een paar weken op moest wachten.’ Kwaliteit best goed Over het onderwerp bedrukking is dit jaar in het Distributeurs- onderzoek een aantal vragen gesteld: 73% van de distributeurs maakt gebruik van de drukkerijen van suppliers, 71% van externe (loon)drukkerijen terwijl 23% ook bepaalde producten in het eigen bedrijf kan bedrukken. Van deze drie mogelijkheden is voor 62% van de distributeurs de drukkerij van de supplier het belang- rijkst in het geval men meerdere drukkerijen inzet. De geleverde kwaliteit wordt over het algemeen als goed beoordeeld, al scoort de externe (loon)drukkerij hoger dan de drukkerij van de sup- plier (tabel 1). Als het om levertijden van bedrukte artikelen gaat is bijna 80% van de distributeurs tevreden tot zeer tevreden over de suppliers. 30% verwacht dan ook in de toekomst meer gebruik te gaan maken van de door suppliers aangeboden drukfaciliteiten, ter- wijl slechts 12% denkt daar in de toekomst juist minder gebruik Bedrukking door externe (loon)drukkerij Bedrukking door supplier n= 61 63 % % Zeer goed 25 6 Goed 67 67 Niet goed, niet slecht 8 22 Slecht - 3 Zeer slecht - 2 Totaal 100 100 Tabel 1: Tevredenheid van distributeurs over kwaliteitsniveau bedrukking, 2018

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5