PromZ Vak 04-2018
14 E en en ander blijkt uit het jaarlijkse Opdrachtgevers- onderzoek en het eveneens jaarlijkse Distributeurs- onderzoek dat PromZ Vak in oktober/november 2018 heeft laten uitvoeren door marktonderzoekbureau One Question. In totaal werden bij deze onderzoeken 154 opdrachtgevers en 86 distributeurs geënquêteerd. Nieuwkomers en prijsvechters Op dit moment zien distributeurs de komst van nieuwkomers en prijsvechters zoals Alibaba en Amazon als de grootste bedrei- ging voor hun positie. Op de tweede plaats komt de verkoop Voor 2019 verwachten de opdrachtgevers een budgetgroei van 7,3%. De omzetverwach- ting van distributeurs voor 2019 is nog optimistischer, namelijk +11,8%. In 2018 kwam hun gemiddelde omzetgroei uit op 10,6%. Tot zover het goede nieuws. Minder is dat dis- tributeurs steeds vaker de hete adem van de Alibaba’s van deze wereld in de nek voelen en zeker weten dat een groot deel van hun klanten al eens bij dit soort partijen hebben besteld. Maar ze wachten – gelaten – af. Groeiende onrust door de Alibaba’s van deze wereld 2018: gemiddeld 10,6% omzetgroei voor distributeurs TEKST: ED VAN EUNEN van promotionele producten door de kleinere, wat onbekendere online aanbieders. In dit geval gaat het dan zowel om typische webshopspecialisten als ‘zolderkamer-aanbieders’. Er zijn meer bedreigingen zoals uit tabel 4 blijkt (zie pag. 21), maar die spelen een minder grote rol. 52% van de distributeurs heeft inmiddels al concreet gemerkt dat hun opdrachtgevers weleens bij een ‘Alibaba-achtige’ aanbieder besteld hebben, en 38% van de distributeurs heeft dit weliswaar nog nooit gemerkt, maar verwacht dat hun klanten dat wel doen. De bedreiging is dus al werkelijkheid geworden. Wat doen distri- buteurs hiertegen? Weinig. 69% zegt niets te veranderen in het foto: iStock
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5