PROMZ VAK 04-2025

69 2025 - nummer 6 - promzvak.nl GESCHREVEN DOOR CYNTHIA DE GROOT -column 9 Onderdeel van de bedrijfscultuur Nog steeds ligt het zwaartepunt van de geschenken op het einde van het jaar. En toch merken we langzaamaan een verschuiving: het geven van een mooi geschenk is tegenwoordig minder aan december gebonden. Steeds meer organisaties kiezen ervoor om hun medewerkers en relaties door het jaar heen een blijk van waardering te geven. Een klein gebaar na een succesvol project, een duurzaam geschenk bij een jubileum, of gewoon omdat iemand het verschil heeft gemaakt. Geen prullaria, maar een goed gekozen geschenk dat echt bij de organisatie past. Zo wordt het onderdeel van de bedrijfscultuur en wordt een geschenk meer dan een attentie: het is een boodschap. Het vertelt iets over hoe een bedrijf naar zijn mensen kijkt en hoe serieus het thema waardering wordt genomen. Van leverancier naar adviseur Het vinden van dat perfecte geschenk, het hele jaar door, vraagt om vakmanschap. En daar komen wij als specialist om de hoek kijken. Want een geschenk bedenken dat aansluit bij de identiteit van een organisatie en tegelijkertijd inspeelt op relevante thema’s, vereist kennis van trends, gevoel voor timing en de creativiteit om van een geschenk een betekenisvol moment te maken. Daar zit de toegevoegde waarde van onze branche. Voor onze leden betekent dit dat het niet meer voldoende is om alleen een mooi geschenk te leveren in december. Het gaat erom dat je je klanten helpt om waardering door het hele jaar heen vorm te geven. Bedrijven investeren steeds meer in hun personeel en verwachten daarbij advies over hoe je geschenken inzet op de juiste momenten. Dáár ligt onze rol als professionals: meedenken, adviseren en laten zien dat een waarderingsgeschenk geen bijzaak is, maar een strategisch instrument om medewerkers te binden en te motiveren. Beleving creëren Wat mij betreft is dit precies de reden waarom we trots mogen zijn op ons vak. We leveren geen dozen met spullen, we leveren beleving. Een kerstpakket of waarderingsgeschenk roept een glimlach op, brengt gesprekken of gang en draagt bij aan betrokkenheid binnen een organisatie. En dat kan geen algoritme vervangen. Eindejaarsgeschenken zullen altijd blijven bestaan, maar de manier waarop bedrijven er invulling aan geven verandert. Waardering wordt vaker, bewuster en persoonlijker. En dat is goed nieuws: het onderstreept dat ons werk draait om meer dan producten alleen. Het draait om mensen. Als online marketeer bij P&P Projects en lid van de communicatiecommissie van de PPP volgt Cynthia de Groot de branche op de voet. In deze column deelt ze haar blik op actuele trends, uitdagingen en kansen in de markt en hoe de PPP daar op eigentijdse wijze op inspeelt. WAARDERING, HET HELE JAAR DOOR Drie keer knipperen en het is zomaar oktober. De tijd van knus binnen zitten, haardvuur aan en…eindejaarsgeschenken. Deze tijd voelt altijd een beetje als de aftrap naar het einde van het jaar, het begin van een periode met topdrukte voor onze branche. Waar voor de zomer de meeste bedrijven het regelen van een geschenk van hun to do lijst hebben afgevinkt, begint voor ons nu het inpakseizoen. En eerlijk is eerlijk: deze dynamische factor maakt ons werk misschien wel extra uitdagend en leuk.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5