PROMZ VAK 04-2025

9 CCT streeft naar een UPV-systeem waarin duurzaamheid en maatschappelijke meerwaarde centraal staan en gaat daarin verder dan de wettelijke doelstellingen. “Wij vinden het belangrijk om niet alleen de minimale wettelijke verplichtingen te vervullen, maar echt te werken aan een toekomstbestendig circulair systeem”, zegt Janine Röling, oprichter en voorzitter van CCT. “Samen met producenten en marktpartijen richten we ons op meer dan alleen inzameling van textiel. We streven naar een lange levensduur van producten, hoogwaardige recycling, hergebruik en nieuwe circulaire businessmodellen. Zo creëren we niet alleen naleving, maar voegen we ook waarde toe.” Kansen met maatwerk De meeste regelgeving en systemen rondom circulair textiel zijn afgestemd op de consumentenmarkt, terwijl de B2B-markt ongeveer tien procent van het totale volume vertegenwoordigt. Juist in dit segment ziet CCT veel kansen voor circulaire modellen. Röling: “Het gaat om grote hoeveelheden textiel die vaak van hoge kwaliteit is en lang meegaat. Voor zakelijk textiel bestaan al veel duurzame initiatieven zoals verhuurconstructies van kleding en wasserijen die een langere levensduur waarborgen. Ook bestaan er mooie voorbeelden van hergebruik, zoals kleding die wordt gemaakt van afgedankt hoteltextiel. Wel zijn er binnen de markt voor B2B-textiel verschillende ketens te onderscheiden die veelal los van elkaar opereren. Door Het Collectief Circulair Textiel (CCT), een initiatief van de Fair Resource Foundation, geeft ambitieuze invulling aan uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) voor textiel in Nederland. Hierbij richt de organisatie zich onder andere op producenten van werk- en promotionele kleding. Voorzitter Janine Röling gaf een branchegerichte presentatie tijdens The Supplierdays. DE NALEVING VAN REGELS VOORBIJ COLLECTIEF CIRCULAIR TEXTIEL partijen samen te brengen bouwen we aan een maatwerksysteem dat voor iedereen goed werkt en ruimte laat voor de onderlinge verschillen.” Praktisch, effectief en transparant Röling vertelt dat CCT kennis uit de hele keten samenbrengt rondom specifieke thema’s om te komen tot praktische oplossingen. “Door grote en kleine producenten en dienstverleners te bundelen, kunnen we schaalvoordeel creëren en oplossingen ontwikkelen die partijen alleen niet kunnen realiseren”, zo zegt ze. Voor een goede werking van de processen is volgens haar transparantie een cruciaal element. “Producenten betalen per kilo op de markt gebracht textiel een bijdrage voor deelname aan CCT. Wij maken inzichtelijk waar dat geld naartoe gaat, welke resultaten worden geboekt en welke keuzes er worden gemaakt. Deelnemers geven aan dat te waarderen, want iedereen wil dat beschikbare bedragen effectief worden besteed.” Zichtbaar door beursdeelname Een van de uitdagingen waar CCT momenteel voor staat is dat nog niet alle textielbedrijven weten of een UPV ook voor hen geldt. Importeurs denken bijvoorbeeld soms geen producent te zijn, terwijl ze wettelijk wel zo worden aangemerkt. Daardoor sluiten nog te weinig partijen zich aan. Röling: “Deelname aan The Supplierdays helpt daarbij. De zichtbaarheid en goede gesprekken met marktpartijen hebben wij ervaren als heel waardevol.” 61 2025 - nummer 6 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5