8 ClubHub Sinds 2024 zamelt CIRCULR. gebruikte sportkleding in via ClubHub, een landelijk netwerk van inzamelboxen bij sportverenigingen. De kleding wordt na inzameling opgehaald, gesorteerd en verwerkt bij recyclingpartners. Afhankelijk van het materiaal worden daarvoor verschillende methoden ingezet, zoals: • Mechanische recycling - Textiel wordt hierbij vervezeld of gesmolten en opnieuw tot garen gesponnen; • Chemische recycling - Hiermee wordt polyester teruggebracht tot de basis waarna het opnieuw kan worden ingezet als grondstof; • Kunststofrecycling - Hierbij worden harde plastics zoals bidons en pionnen vermalen, gewassen en opnieuw verwerkt tot bruikbaar materiaal; • Upcycling - een proces waarbij niet-scheidbare materialen zoals PVC-reclamedoeken worden omgevormd tot unieke sporttassen en accessoires. Eigen circulaire producten Vanuit deze recycle-aanpak produceert CIRCULR. circulaire sportproducten waaronder (bedrukbare) pionnen, boarding, tassen, bidons en sportswear. Het assortiment aan kleding omvat onder meer hoodies, sweaters, T-shirts, polo’s, sokken, handdoeken en tassen van goede kwaliteit. Mede gezien het milieuvriendelijke karakter lenen alle producten van CIRCULR. zich uitstekend voor promotionele doeleinden. Elk textielproduct wordt geleverd met een digitaal productpaspoort dat inzicht biedt in de herkomst en samenstelling. Alle promowear circulair CIRCULR. bestaat pas drie jaar, maar werkt met veel ambitie aan een mooie en vooral natuurbewuste toekomst in onder andere de promotionele branche. Lammers: “We doen er alles aan om het industriële recycleproces zover op orde te krijgen dat we alle producten volledig circulair kunnen aanbieden. De end of life-bestemming moet voor alles wat we aanbieden de inzamelhub worden. We verwachten dat we over twee jaar zover zijn voor alle promotionele kleding.” Landelijk recyclen CIRCULR. gaat ondertussen veel samenwerkingen aan, onder meer met kledingmerken als The Indian Maharadja, JDH, Velor en Pure Waste. Het bedrijf richt zich naast sportclubs onder meer op grote publieke sportevenementen voor de verspreiding van circulaire kleding en hoopt partner van NOC*NSF te worden. Het aantal clubs dat is aangesloten bij ClubHub ligt inmiddels boven de 100. Mede door de positieve reacties in de markt en het groeiende aantal partners, kijkt CIRCULR. met vertrouwen naar de toekomst. “In 2027 willen we 500 clubs aangesloten hebben bij ClubHub. Over tien jaar willen we de inzameling landelijk op orde hebben en shirts, sweaters en aanverwante sportartikelen op grote schaal recyclen.” 59 2025 - nummer 6 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5