PROMZ VAK 04-2025

Dag 1 – de grote thema’s op tafel De eerste dag was open voor een breder publiek. Vanaf de opening werd duidelijk dat supply chain resilience geen luxe is, maar een noodzaak. Politieke spanningen, klimaatverstoringen en toenemende regelgeving zetten bedrijven wereldwijd onder druk. In paneldiscussies kwamen vertegenwoordigers van de OECD, de Duitse Helpdesk Business & Human Rights en diverse multinationals aan het woord. Zij benadrukten dat samenwerking en gedeelde standaarden de enige manier zijn om risico’s écht te beheersen. Een hoogtepunt vond ik de “fireside chat” tussen amforivoorzitter Linda Kromjong en Bernardo Cruza, die terugblikten op twintig jaar ESG-due diligence. Hun boodschap: waar het vroeger vooral ging om audits, zien we nu een integrale benadering waarin risico’s, kansen en transparantie samenkomen – van social compliance naar “Due Diligence”. Due diligence is het proces waarbij bedrijven systematisch de risico’s op het gebied van mensenrechten, milieu en goed bestuur in hun keten identificeren en aanpakken, en het is nu zo belangrijk omdat Europese wetOp 23 en 24 september was ik aanwezig bij de amfori Europe Sustainability Summit in Frankfurt. Twee dagen lang stond de vraag centraal hoe we in een onrustige wereld weerbare en duurzame toeleveringsketens kunnen bouwen. Als lid van het membership advisory committee mocht ik niet alleen luisteren, maar ook actief input geven namens onze sector. Dat was ook hét moment om vanuit onze sector input te geven. Ik heb benadrukt dat promotionele producten vaak te maken hebben met een veelheid aan leveranciers en materialen, waardoor praktische tools en duidelijke richtlijnen essentieel zijn. Het maakte het voor mij een bijzonder waardevolle ervaring – en relevant voor iedereen die actief is in promotionele producten. SAMENWERKING IS DE SLEUTEL AMFORI EUROPE SUSTAINABILITY SUMMIT 2025: geving (zoals CSRD en CSDDD) dit verplicht stelt én klanten steeds meer transparantie eisen. De dag sloot af met een netwerksessie. Hier sprak ik met collega’s uit onze eigen branche en uit verschillende andere sectoren – van textiel tot home decorations tot elektronica. Opvallend was hoe herkenbaar de uitdagingen zijn: arbeidsomstandigheden, druk van Europese regelgeving, prijsdruk, CO2-reductie, traceerbaarheid. Dag 2 – verdieping voor leden De tweede dag was exclusief voor amfori-leden. Hier kregen we de kans om de diepte in te gaan. Richard Howitt hield een inspirerende keynote over het omzetten van ESGrisico’s in kansen. Zijn boodschap: bedrijven die duurzaam handelen, bouwen juist veerkracht en waarde op voor de toekomst. Daarna werd de nieuwe productstrategie van amfori voor de komende 3-5 jaar gepresenteerd. Ik vond het bemoedigend om te zien dat er nadruk ligt op praktische tools die bedrijven écht verder helpen, bijvoorbeeld rond Scope 3-emissies en due diligence. 8 47 2025 - nummer 6 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5