PROMZ VAK 04-2025

9 versie. Een exclusieve variant, duurder, chiquer, een echt collectorsitem. “Die komt voor zo’n tachtig euro in de markt,” zegt Hans. “Dat wordt er eentje voor de liefhebbers. Een fles waar je er misschien maar eentje van in je leven koopt, maar die je niet vergeet.” Gin als relatiegeschenk In de relatiegeschenkenwereld begint de Florum Gin ook voorzichtig zijn plek te vinden. Bedrijven die iets typisch Nederlands willen geven aan buitenlandse klanten, maar wel iets met stijl. “Drank is natuurlijk een lastig ding,” zegt Hans. “Veel bedrijven willen geen alcohol meer weggeven. Maar dit… dit is anders. Dit is een verhaal. Het is Hollands, het is ambachtelijk, het heeft een prijs gewonnen. Daar wil je mee aankomen.” En de reacties? “Iedereen is enthousiast. Ze vinden het geweldig. Het ziet er mooi uit, het smaakt goed, en het is eens wat anders dan de standaard fles wijn.” Marketing met een knipoog Hans en John zijn niet van de stijve marketingcampagnes. Ze sponsoren tuinprogramma’s op tv (“ze mogen geen reclame maken voor drank, maar als de hovenier na het werk zegt ‘Goh, wat heb jij daar?’ dan werkt dat ook prima”), hebben een TikTok-kanaal vol geinige filmpjes en doen proeverijen waar ze kunnen. “Je moet een beetje gek doen,” zegt Hans. “Dat past bij ons. We zijn bloembollenmannen, geen marketingbureau. Maar we hebben plezier, en dat zien mensen.” Van gulden naar gin Tussen alle gin verhalen door moppert Hans samen met schrijver dezes graag over te dure koffie op evenementen (“zes euro voor een bak slootwater, schandalig!”) de huizenprijzen (“dat je zes ton betaalt voor zo’n hok, belachelijk”) en de prijs van uit eten gaan (“ik kan beter thuis de Kamado aansteken”). Het tekent hem: een man met wortels in de grond, letterlijk en figuurlijk, die niet houdt van poeha. Maar ondertussen wel een gin maakt die de wereld verovert. Toekomstmuziek Met Schiphol op het verlanglijstje, de Black Tulip in de maak en plannen voor internationale uitbreiding, zijn Hans en John nog lang niet klaar. “Het is niet de vraag of het een succes wordt,” zegt Hans. “Het is alleen de vraag wanneer.” En zo kan het gebeuren dat een paar bloembollenboeren uit Nederland de gin wereld op zijn kop zetten. Met een fles die ruikt naar tulpen, smaakt naar vakmanschap en gloeit van ambitie. Proost, zou ik zeggen. www.florumgin.com 45 2025 - nummer 6 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5