PROMZ VAK 04-2025

44 TULPEN IN JE GLAS Zo begint het verhaal van Hans Baltus en zijn businesspartner John. Twee mannen uit de bloembollenwereld die besloten dat het tijd was voor iets nieuws. Niet nog een veld vol bloemen, maar een fles vol gin. En niet zomaar een gin. Een gin die inmiddels goud heeft gewonnen in een internationale wedstrijd in Engeland. Ja, je leest het goed: tussen alle grote merken, de gevestigde namen, sleept een stel bloembollenkwekers uit Nederland gewoon de hoofdprijs binnen. Van bol naar borrel “Het zaadje werd geplant op dat terras,” zegt Hans, met een grijns. “John zat daar en dacht: tulpenwodka bestaat, maar tulpen gin? Niks. Helemaal niks. Nou, dan doen wij het.” En dus begonnen ze te experimenteren. Bloemblaadjes werden geplukt, gedroogd, tot extract verwerkt. Samen met een elftal aan specerijen – “ik ben twintig keer heen en weer gereden naar de distilleerderij voordat de smaak goed was,” zegt Hans – ontstond langzaam maar zeker een recept dat zou uitgroeien tot Florum Tulpen Gin. Het moest biologisch zijn, eerlijk en puur. “In de bollenteelt zijn er zoveel middelen die niet meer mogen,” legt Hans uit. “Wij dachten: we gaan helemaal biologisch. Geen gezeur, geen gif, gewoon schoon.” Schiedam, stad van de gin De productie? Die vindt plaats in Schiedam, de bakermat van de Nederlandse gin en jenever. Daar, tussen de oude pakhuizen en molens, wordt de Florum Tulpen Gin gedistilleerd. Stel je voor: je hebt een bloembollenbedrijf, ergens in de buurt van Vaassen. Biologische tulpen, geen chemische troep, gewoon eerlijke bollen. En dan zit daar ineens een man op een terrasje in Italië – John Smit heet hij – gin-tonic in zijn hand, zon op zijn gezicht, en hij denkt: “Waarom bestaat er eigenlijk geen gin van tulpen?” HOE EEN BLOEMBOLLENBOER EEN PRIJSWINNENDE GIN BEDACHT “Daar zitten jongens die weten wat ze doen,” zegt Hans. “Het is dezelfde fabriek waar ook andere bekende merken vandaan komen. Die gasten hebben verstand van zaken. En wij hebben verstand van tulpen. Mooie combinatie, toch?” Goud in Engeland Een paar maanden later sturen ze hun creatie in voor een internationale gin competitie in Engeland. Grote merken doen mee, serieuze concurrentie. En wat denk je? Goud. Hans lacht: “Dat hadden we nooit verwacht. We deden mee voor de gein, en toen kregen we ineens te horen dat we goud hadden gewonnen. Nou, dat is toch fantastisch?” Van bollenschuur naar Schiphol En nu? Nu staat de gin in een paar slijterijen, bij Mitra bijvoorbeeld, en in wat hippe horecazaken. Maar de mannen dromen groter. “Mijn ultieme doel? Schiphol,” zegt hij zonder aarzelen. “Iedere toerist wil tulpen. En iedereen wil drank. Combineer dat, en je hebt een hit. Zet die fles daar neer, met die moderne Delfts blauwe look, en hij vliegt over de toonbank.” Hij ziet het al voor zich: reizigers die een stukje Nederland mee naar huis nemen. Geen kaas, geen klompen, maar een fles Florum Tulpen Gin. Collectorsitem: de Black Tulip Alsof één prijswinnende gin nog niet genoeg is, zijn Hans en John alweer bezig met de volgende stap: de Black Tulip DOOR PETER VAN GESTEL

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5