PROMZ VAK 04-2025

Van macrotrends tot het kleinste detail 9 zoeken mensen geborgenheid. Dat zie je terug in klassieke kleuren, retrolettertypes en een hang naar ‘ouderwetse’ gezelligheid. “Echte kerstlijnen waren in het verleden nooit heel succesvol. Dit jaar is onze Vintage Christmas lijn een enorm succes. Moment, trend en design komen nu helemaal samen,” zegt Jeannette. Duurzaamheid: tussen ideaal en praktijk Het thema duurzaamheid komt steeds terug, maar niet altijd op dezelfde manier. Stijntje, ook actief bij Fibershed Nederland, benadrukt dat korte-termijntrends vaak haaks staan op duurzaamheid. “TikTok-hypes zorgen voor overproductie en slechte kwaliteit. Duurzaamheid vraagt juist om langere lijnen en trouw blijven aan je waarden.” Bij Bickery is dat soms lastig. “Onze producten moeten minimaal zes maanden houdbaar zijn,” legt Oscar uit. “Dat maakt biologisch of composteerbaar verpakken ingewikkeld. We zijn afhankelijk van leveranciers. Natuurlijk kunnen we aandringen, maar wij zijn niet de Albert Heijn die 30% van hun omzet uitmaakt. Wij spelen meer met kleine stappen: minder verpakkingslagen, upcycle-tips op de verpakking, of een samenwerking met Make-A-Wish.” De markt: zekerheden in onzekere tijden Naast trends spelen marktomstandigheden een rol. De energiecrisis maakte food populairder dan non-food: containers uit China waren duur en onbetrouwbaar. Inmiddels zoekt de consument vooral zekerheid: bekende merken, producten die vertrouwd voelen. “Dat merken wij,” zegt Oscar. “Er zit minder honger naar experiment in. Mensen kiezen wat ze kennen. Dat betekent dat wij onze themalijnen kleiner maken en de basislijnen groter. Want uiteindelijk koopt bijna niemand een compleet themapakket. Ze kiezen losse producten en bouwen hun eigen mix.” En toch: de themalijnen zijn onmisbaar. “Net als in de mode heb je iets uitgesproken nodig om mensen naar de collectie te trekken. Je verkoopt zwarte T-shirts, maar je hebt die knalkleurige jas nodig om de aandacht te vangen. Zo werken onze Italiaanse of botanische lijnen ook.” Het proces in tijd Een jaar bij Bickery loopt in vaste fases. Het hoogtepunt is de beurs in februari, waar de collectie gepresenteerd wordt. Daarna volgt een korte adempauze – en dan begint het opnieuw. 1. Analyse: wat werkte vorig jaar, wat niet? 2. Trendpresentatie door Stijntje: de macroverhalen en moodboards. 3. Design: extern en intern, eindeloos schaven en verbeteren. 4. Selectie thema’s: twintig thema’s terugbrengen naar zeven. 5. Selectie food: kiezen en proeven. 6. Uitwerking: design en foodproduct komen samen. 7. Presentatie: GéPéBé. 8. Levering: monsters aan showroom klanten. 9. Productie en uitlevering: van mei tot november. 10. December: het moment suprême – duizenden pakketten vinden hun weg naar bedrijven en werknemers. Het klinkt strak, maar elke stap kent onzekerheid. “Je denkt dat je weet wat het gaat doen, maar soms verrast een lijn je compleet. Dan moet je halsoverkop bijbestellen,” aldus Jeannette. Meer dan een doos vol spullen Wat blijft hangen na het gesprek is dat een kerstpakket bij Bickery nooit zomaar een doos is. Het is een spiegel van de tijdgeest, een samenspel van grote maatschappelijke bewegingen en kleine esthetische keuzes. Van chaos naar orde, van crisis naar comfort. Stijntje vat het mooi samen: “Je kunt trends zien als een rivier. Er stromen altijd drie grote lijnen: natuur, grafisch, romantisch, minimalistisch. De details veranderen – kleuren, materialen, vormen – maar die hoofdstromen blijven. Als Trendwatcher maak ik hier telkens een actuele vertaling van.” En bij Bickery? Daar zorgen ze ervoor dat die vertaling eindigt in iets tastbaars. Iets dat, hoe generiek het soms ook lijkt, bij het openen toch een glimlach oproept. Want dáár draait het uiteindelijk om: waardering, verrassing en een beetje magie in een doos. Jeannette Vriend Oscar Sjoerds 43 2025 - nummer 6 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5