8 Een kerstpakket lijkt misschien een kwestie van wat lekkers in een doos stoppen, een strik eromheen, klaar. Bij Bickery weten ze wel beter. Daar begint een collectie niet bij een potje pesto of een doosje pretzels, maar bij de grote bewegingen in de wereld. Oorlogen, klimaatverandering, populisme, de hang naar nostalgie: het zijn allemaal ingrediënten die, via de omweg van trendvoorspellingen en design, hun weg vinden naar het kerstpakket dat in december op de bureaus en keukentafels belandt. VAN MACROTRENDS TOT HET KLEINSTE DETAIL Tijdens een gesprek met Jeannette Vriend (manager Design Kerst & Private label bij Bickery), Stijntje Jaspers (trendvoorspeller en designer) en Oscar Sjoerds (eindverantwoordelijk voor de kerstdivisie van Bickery) wordt duidelijk hoe zo’n traject verloopt. Het is een proces van breed kijken, steeds verder trechteren, en uiteindelijk heel pragmatisch kiezen. “Eigenlijk is het net als muziek,” zegt Jeannette. “Je kunt proberen een hit te maken door alle ingrediënten erin te stoppen, maar er komt altijd een beetje magie bij kijken.” Van chaos naar richting Stijntje Jaspers, die na 25 jaar in de modewereld de laatste jaren ook trendforecastings maakt voor food en interieur, begint elk jaar op macroniveau. “Ik kijk eerst naar de maatschappij: wat speelt er, waar zoeken mensen houvast? Op dit moment zitten we in een tijd van crises en transities. Oorlogen, klimaatverandering, polarisatie – het is veel. Dat gaat zich volgend jaar vertalen naar trends die gaan over herijken: reset, refresh, revalue en reimagine.” Vanuit die grote bewegingen maakt ze moodboards, kleurkaarten en trendverhalen. Geen abstracte vergezichten, maar concrete inspiratie die Bickery kan gebruiken. “Ik begin breed, met vier thema’s en subgroepen. Dan is het aan Jeannette en haar team om daar de trends uit te halen die passen bij Bickery en deze te verwerken in kerstpakketten.” HOE EEN KERSTCOLLECTIE BIJ BICKERY ONTSTAAT: Het filter van Bickery Jeannette Vriend is al elf jaar verantwoordelijk voor het designproces. Ze kent de valkuilen: “Er zit altijd een trend bij waarvan ik weet: die is eigenlijk te ver. Maar ik doe hem toch, want hij speelt wel. Vervolgens kijken we of we hem kunnen vertalen naar kerst. Soms is het te gewaagd, soms lukt het nét.” Die vertaling gebeurt stap voor stap. Externe en interne designers werken lijnen uit, daarna schaven we bij met de input van klanten in ons achterhoofd. “We starten vaak met twintig thema’s. Daar vallen er langzaam steeds meer af. Uiteindelijk blijven er een stuk of zeven lijnen over die we echt uitwerken.” Het klinkt bijna wiskundig, maar het blijft mensenwerk. Jeannette lacht: “Soms ben je weken bezig met de plek van één stip op een verpakking. Net iets hoger, net iets roder. Totdat het goed voelt.” Nostalgie en rondere vormen Wie denkt dat trends abstract blijven, vergist zich. Ze hebben direct effect op de vormgeving van producten. Zo is er een duidelijke beweging van strakke lijnen naar ronde vormen. “Je ziet het overal: in meubels, in lettertypes, in verpakkingen. Dus ook bij ons,” vertelt Jeannette. “Een label dat vroeger hoekig was, krijgt nu een golvende lijn. Een klein verschil, maar met een heel andere uitstraling.” Nostalgie is een ander sleutelwoord. Na jaren van crises 41 2025 - nummer 6 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5