PROMZ VAK 04-2025

36 Ze stopten productdata in een database. Promotional Content noemden ze dat. Het leek een bijprojectje, een digitale vervanger van de tafel vol brochures. Maar al snel vroegen distributeurs: “Kan ik die database ook aan mijn klant laten zien?” Zo ontstonden de eerste zoekfuncties voor eindklanten. Toen volgden offertes, orderbevestigingen, facturen. Voor ze het wisten bouwden Roy en Erwin aan iets dat op een volwaardig ERP-systeem leek. Promotional Office werd geboren. Van Nederland naar Duitsland In Nederland kreeg het systeem voet aan de grond. Maar de echte sprong kwam in 2012, toen Promidata Duitsland betrad. “Het is daar gewoon anders zaken doen. Afspraak is Aan de keukentafel van Roy Kemmerling lagen ooit stapels catalogi. Balpennen, mokken, sleutelhangers – alle varianten op een hoop. Distributeurs bladerden zich suf, urenlang. Het was 2006, Google was nog jong, en de promomarkt werkte nog met ordners en pdf’s. Tot Roy samen met zijn kompaan Erwin besloot: dit kan slimmer. TWINTIG JAAR PROMIDATA: VAN BOEKJES NAAR SYNQORE afspraak en zo ook met financiële afspraken. Dus als je als leverancier doet wat je zegt, dan hoort daarbij dat de klant ook doet wat je afspreekt. Zo heb je vanuit Duitsland binnen 8 dagen het geld op je rekening, terwijl je in Nederland soms 120 dagen moet wachten op een betaling. Bovendien werken Duitse bedrijven met serieuze driejarenplannen. Ze vragen je gewoon: Roy, wil je onderdeel zijn van ons plan?” Die mentaliteit sloot beter aan bij zijn eigen manier van werken. Promidata groeide in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland harder dan in Nederland. In 2016 volgde de UK, via een samenwerking met Sourcing City. En telkens stond hetzelfde idee centraal: Connecting the Industry. Roy Kemmerling FOTOCREDITS: SANNE CREUËLS PHOTOGRAPHY DOOR PETER VAN GESTEL

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5