PROMZ VAK 04-2025

9 35 2025 - nummer 6 - promzvak.nl Recent was er weer zo’n topper van de Zaanse grutter, de Albert Heijn mini-winkel voor kinderen. Kopen levert miniatuur bouwplaatjes van A-merken op, die je samen met je kinderen in elkaar kunt plakken. Ze vinden hun plaats in de kartonnen AH Miniwinkel. De betrokken A-merk fabrikanten zullen er ongetwijfeld aan meebetaald hebben. Daarnaast kun je allerlei winkelattributen kopen: winkelmandje, kassa, hand-scanner (met blieb-blieb geluid) en een AH-bestelauto. Van hout gemaakt, er komt geen of nauwelijks plastic meer aan te pas. Dat alles ondersteund met een prima televisiecommercial. Logistiek een slimme zet om de klant zelf de miniproducten in elkaar te laten zetten. Op de redactie van PromZ lopen we nu al een paar jaar tegen steeds hetzelfde probleem aan als we lijstjes maken met de beste/mooiste/meest interessante consumentenacties waar promotionele producten een rol bij spelen. Dat probleem is Albert Heijn. De grootste supermarktketen van ons land die er elk jaar weer in slaagt om de beste/mooiste/meest interessante consumentenactie te houden. Maar je kunt moeilijk jaar-in, jaar-uit steeds hetzelfde bedrijf als winnaar aanwijzen. Nu zijn er natuurlijk een heleboel andere acties met promotionele producten die ook hoge ogen gooien als het om de beste/mooiste/meest interessante actie gaat. We treffen die acties ook bij andere retailers dan Albert Heijn aan maar het lukt Albert Heijn toch om regelmatig een actie te houden waar je als actiemarketeer lekkerbekkend naar zit te kijken (en als concurrent vermoedelijk schuimbekkend naar kijkt). TOP: ALWEER ALBERT HEIJN PROMZ/TOP OF FLOP DOOR ED VAN EUNEN Kortom, een werkelijk uitstekende actie. Waarom is het altijd weer Albert Heijn die met dit soort acties aankomt? Regionale ketens hebben ook regelmatig prima acties en Lidl is sinds enige tijd ook actief bezig met spaarpremiums. Maar zien we bijna nooit zoiets bij bijvoorbeeld Jumbo? Omdat ze daar nu wel iets anders aan hun hoofd hebben? Of omdat de kosten en energie niet opwegen tegen de extra verkoop die dit soort acties oplevert? Het gaat natuurlijk niet alleen om extra verkopen maar ook om image en uitstraling. En die houten attributen zullen jaren als speelgoed gebruikt worden. Het zit wel goed met deze top-actie van Albert Heijn. We wachten met smart op net zulke goed-uitgevoerde acties van andere winkelketens.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5