PROMZ VAK 04-2025

Als het regent, schijnt de zon bij IMPLIVA 9 Daarnaast maakt IMPLIVA gebruik van digitale transfers, waarbij gewerkt wordt met Oeko-Tex® gecertificeerde inkten op waterbasis. Deze techniek is uitermate geschikt voor gedetailleerde ontwerpen en kleinere oplages, en sluit perfect aan bij de groeiende vraag naar milieubewuste oplossingen. Tot slot wordt ook de zeefdruktransfertechniek toegepast – een slimme combinatie van zeefdruk en transfertechnologie. Deze techniek droogt supersnel, levert de vertrouwde zeefdrukkwaliteit en maakt het mogelijk om sneller én in hoge kwaliteit te leveren. Service als handelsmerk Misschien nog wel belangrijker dan assortiment of duurzaamheid: service. Bij IMPLIVA heet dat het ‘IMPLIVA level’. “Wij reageren snel, denken mee en lossen problemen op. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar klanten ervaren het als onderscheidend. We krijgen vaak terug dat ze verbaasd zijn over hoe snel we schakelen. Een spoedorder voor het Sparta Stadion? Dan regelen we gewoon dat er ’s avonds nog een koerier vertrekt. Dat is wie we zijn. Klanten weten: als ik iets bij IMPLIVA neerleg, wordt het geregeld.” Automatisering en groei Toen Marco in 2022 bij IMPLIVA begon, bestond het team uit 15 mensen. Drie jaar later zijn dat er 18. Een groei die hand in hand ging met een sterke professionaliseringsslag. “We werkten toen nog met een fysieke server. Inmiddels zit alles in de cloud. We hebben een eigen IT-projectmanager, een geautomatiseerde portal met onze drukpartners en een containertrackingsysteem waarmee klanten realtime hun zending kunnen volgen.” Die automatisering betaalt zich uit in snelheid. “Twee jaar geleden duurde een drukorder in het hoogseizoen nog 12 tot 15 werkdagen. Nu zitten we standaard op 5 tot 7 werkdagen. En spoed kan nog sneller.” Marktbeeld: groter en kleiner tegelijk Marco volgt de markt scherp en ziet twee bewegingen tegelijk: schaalvergroting bovenin en versnippering onderin. “De grote distributeurs worden nog groter. Er komt consolidatie. Maar aan de onderkant groeit juist de vraag naar kleine orders, lage MOQ’s en snelle levering. Denk aan gepersonaliseerde mokken of paraplu’s vanaf tien stuks. Daar moet je IT-gedreven en efficiënt voor zijn.” Voor IMPLIVA betekent dat: sterk zijn in beide werelden. “Wij willen de partner zijn voor de grote spelers die kwaliteit en duurzaamheid zoeken, maar ook voor de online spelers die lage aantallen willen en snelheid eisen. Dat is de uitdaging – en tegelijk de kans.” Ambities: blijven groeien De ambities zijn duidelijk: • Breed assortiment – van budget tot premium, van voorraad tot custom-made. • Custom Fixed uitbouwen – meer modellen, lagere minimum aantallen, snellere keuzes. • Duurzaamheid versterken – meer Eco-opties, minder plastic, transparante keten. • Service waarborgen – het ‘IMPLIVA level’ vasthouden, ook als het drukker wordt. • Internationaal groeien – meer zichtbaarheid in Europa, meer beurzen, meer partnerships. Marco: “We willen dat iedereen in de markt weet: Een paraplu aanvraag? IMPLIVA heeft het. En we regelen het.” Regen En zo komt het verhaal weer terug bij de regen. Want hoewel Marco en zijn collega’s alles op alles zetten om de markt slimmer, duurzamer en sneller te bedienen, blijft het weer een bepalende factor. “We hebben juist een paar jaar gehad waarin het flink regende – dat merken we natuurlijk meteen. Dit voorjaar was het opvallend droog, maar ook dat voelen we direct. Regen is en blijft voor ons goed nieuws.” 33 2025 - nummer 6 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5