PROMZ VAK 04-2025

8 Kou en regen de baas materiaal. Ilse Jacobsen was een van de eersten met dit materiaal en heeft dit type jassen groot gemaakt.” Met de groei van het bedrijf breidde ook het aantal productcategorieën uit. Ilse Jacobsen ontwikkelde zich steeds verder tot een lifestylemerk. Al is er ook de nodige aandacht voor het technische aspect, weet Scholte-Krabben. “Een gemiddelde regenjas heeft een waterkolom van 5.000 millimeter, waarmee de bestandheid tegen water wordt aangeduid. We hebben nu een jas van Ilse Jacobsen in het assortiment die een waterkolom heeft van 20.000 millimeter. Dit is de Thermal01. Het verbaast me, maar er zijn steeds meer mensen die naar die waterkolom vragen.” Niettemin moeten regenkleding en aanverwanten naast functioneel, ook aantrekkelijk zijn voor het oog. Precies die twee facetten gingen bij Ilse Jacobsen toch al hand in hand, volgens de coo. “De regenjas RAIN71 doet wat -ie moet doen, maar heeft bijvoorbeeld ook een fijne bovensluiting in de vorm van een luxe leren riempje. Dat geeft net dat beetje extra waarvoor mensen graag betalen. En de trenchcoat, die weer erg trendy was in het voorjaar, is er nu ook in een regenbestendige versie.” No more koude voeten Zoals een bekend outdoor-gezegde luidt, bestaat er dan ook niet zoiets als slecht weer. Alleen slechte kleding. En het mooie aan kwaliteitsproducten is dat ze ons vaak niet alleen wapenen tegen de regen maar ook tegen de kou. Zo zijn er in de branche volop sjaals en mutsen te vinden. Bij Bosscher International in Papendrecht ook. Al begint het betere aankleden volgens ceo Pieter Bosscher met warme sokken. Zo heeft 98 procent van de vrouwen koude voeten volgens hem. Een percentage dat overigens niet op wetenschappelijk onderzoek berust. Wel spreekt hij enigszins uit ervaring met een vrouw en drie dochters. “We verkopen ze onder meer van het merk SOXS.co waarvoor wij dé b2b-partner zijn. Beschouw ze als geitenwollensokken 2.0; lekker warm, maar dan zonder de kriebel. Mijn dochters lopen er weg mee. Hetzelfde geldt trouwens voor de daklozen die wij elk jaar van warme spullen voorzien. Die zijn het meest blij met sokken.” Bij Bosscher International vinden we zogezegd ook mutsen en sjaals voor wat warmte. En warme kersttruien. Al noemen we die wat Bosscher betreft trouwens liever wintertruien. Anders belanden ze op 27 december meteen weer in de kast. De ceo ziet een aantal verschillende trends in de branche. Zo heeft de stijging van de energieprijzen ook gezorgd voor een boost van de verkopen van producten die de mens warm houden. “Wij spelen daar ook op in bij de sales. Met 27 2025 - nummer 6 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5