PROMZ VAK 04-2025

8 Kou en regen de baas Ook geschikt voor de autowasstraat Vanzelfsprekend zijn er nog veel meer spelers in de branche met producten die zorgen voor bescherming tegen guur weer. Texet in België bijvoorbeeld, is dé b2b-partner voor het merk Tenson. Dit Zweedse merk timmert al sinds 1951 aan de weg met kleding die speciaal is ontwikkeld om weerbaar te zijn tegen de elementen. Vroeger stond het vooral bekend als skimerk. Later kreeg het meer de uitstraling van een outdoorlabel dat in de retail te vinden was bij buitensportwinkels, zo vertelt Texets Nederlandse accountmanager Bas van der Woude. “Tenson-jassen zijn goed bestand tegen water, mede doordat de naden zijn dichtgetapet en gestikt, en tegen kou vanwege de wattering. Die eigenschappen en het veelzijdige assortiment maken ze breed inzetbaar. Ze zijn geschikt om te dragen tijdens outdooractiviteiten maar ook als bedrijfskleding – waar Texet natuurlijk een grote focus op heeft. Zo vind je ze ook terug bij medewerkers van autowasstraten.” Texet heeft ook polo’s, sweaters, fleeces en wandelbroeken van dit merk in het aanbod die zich eveneens lenen voor dagen waarop het wat kouder of natter is. De accountmanager ziet dat bedrijven met name ten aanzien van jassen steeds meer bereid zijn te investeren in goede exemplaren. De jas is natuurlijk niet alleen een warmhouder maar ook een potentiële communicatiedrager. Oók de Tenson-jas, merkt Van der Woude op. “De jassen van Tenson hebben in de retail het eigen logo op de borst. Op de b2b-markt vinden we dat op de mouw. Zo is er op de borst alle ruimte voor de boodschap of het beeldmerk van de (eind)klant.” Het betere laagjeswerk Verderop in het land, in Utrecht om precies te zijn, hoopt Pieter van Barneveld op een mooie herfst met een aantal natte dagen. Want: New Wave Textiles is er product-technisch helemaal klaar voor. “Nederlanders zijn wel gewend om af en toe vier seizoenen op één dag te zien. In Zweden, waar New Wave zijn wortels heeft, spelen ze daar al langer op in door het dragen van verschillende lagen”, zegt de adjunct-directeur. “Onze softshell jassen zijn daar uitermate geschikt voor. Je draagt ze het hele jaar door en ze zijn er in waterafstotende en waterdichte varianten.” New Wave Textiles bedient de klant met kleding van de merken Craft, Jobman, Cutter & Buck en Clique. Het eerste is een sportmerk met ook artikelen die voldoen aan de eisen van regenkleding, Jobman wordt juist gekenmerkt door zwaardere en gecertificeerde werkkleding. Cutter & Buck is een snel groeiend merk dat kleding brengt die niet alleen waterafstotend is maar ook een zakelijke uitstraling heeft. De kleding van Clique tenslotte heeft alles, volgens Van Barneveld, en is van basic tot premium product en in veel kleuren verkrijgbaar. “In bedrijfskleding zien we trouwens steeds vaker zachtere kleuren die bijna neigen naar pasteltinten. Zeker in hoodies en truien”, vervolgt hij. “Verder zijn de materialen in het algemeen lichter van gewicht en meer ademend geworden, duurzamer en steeds meer zowel functioneel als comfortabel en representatief. De veiligheid is daarnaast een groter aandachtspunt geworden, wat je terugziet in reflecterende delen op de kleding.” Iconische regenlaars Nu hebben Scandinaviërs natuurlijk wel een naam hoog te houden als het aankomt op regenkleding en design dat wordt gekenmerkt door functionaliteit en minimalisme. Het merk Ilse Jacobsen brengt ze samen. De Deense ontwerpster die haar naam leende aan dit label ontwierp 30 jaar geleden een iconische regenlaars die je nergens anders vindt. Zo meent althans Deborah Scholte-Krabben. Ze is coo bij Martens Fashion Group, dat distributeur is van dit merk in Nederland. Ze zegt: “De laars heeft veters over de hele lengte en is goed bestand tegen de regen. Na de introductie op de markt liep het storm. Gaandeweg kwamen er ook regenjassen van Ilse Jacobsen met een bijzondere eigenschap: ze waren uitgevoerd in softshell 25 2025 - nummer 6 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5