PROMZ VAK 04-2025

Joop van Veelen blikt terug op zijn carrière. SPECIAL; Stay Dry, Stay Stylish HET VAKBLAD VOOR BRANDED MERCHANDISE EN WORKWEAR www.promzvak.nl Verschijnt tweemaandelijks - oktober/november 2025 - nummer 6 vak

5 2025 - nummer 6 - promzvak.nl COMMENTAAR DOOR PETER VAN GESTEL (PETER.VANGESTEL@HETPORTAAL.COM) vak 9 Niet iedereen weet het, maar samen met mijn vrouw voed ik mijn kleinkind (7 jaar) op. Het houdt je jong, zullen we maar zeggen… En het maakt je ook meteen bewust van de hypes op de lagere school. Op dit moment zijn dat de Mini’s van Albert Heijn. Ieder kind – zonder uitzondering – is druk met winkeltje spelen en het verzamelen van de Mini’s die je zelf in elkaar moet zetten. Nog educatief ook. En duurzaam: ze zijn van FSC-papier dus zonder plastic. Deze opa heeft dus avonden met oma en kleindochterlief zitten fröbelen: Mini’s in elkaar zetten, de winkel bouwen en de huiskamer omtoveren tot een heuse supermarkt. Ik weet dat ik wel eens kritisch ben geweest op onze Zaanse grootgrutter, maar dit keer verdienen ze een groot compliment. De AH in ons dorp wordt overlopen door kinderen die om Mini’s vragen. Er staan zelfs dranghekken voor de deur. En de ruilmiddagen die AH organiseert, trekken massa’s bezoekers. Het is weer zo’n actie waarbij iedereen zijn best doet om het winkeltje compleet te krijgen. Ik begreep dat het Amsterdamse bureau Lumen Loyalty achter deze actie zit. Ook aan hen mijn complimenten! Eindelijk weer een spaaractie die winkeltrouw versterkt en ongetwijfeld klanten wegkaapt bij de discounters en de Jumbo. Iedereen weet dat ik een gruwelijke hekel heb aan price-offs. Die leveren – behalve een korte omzetpiek – alleen maar korting trouw op. Maar voor een goede spaaractie offer ik met plezier mijn vrije avonden op. Daar zien we er graag meer van in dit vak!

XXXX 6 I N H O U D vak C O L O F O N 22 Wie zegt wat in dit nummer? <9> Supplier vs intermediair <10> Joop van Veelen blikt terug op zijn loopbaan en draagt PPP voorzitterschap over <12> ‘Natte’ special: Kou en regen de baas <22> Marco van den Bos over de koers van Impliva: “als ’t regent, schijnt de zon” <30> Top of Flop: AH Mini’s zijn top <35> Roy Kemmerling over 20 jaar Promidata <36> De bloempot van Antoon van Mullekom die de wereld moet redden <38> Hoe de kerstcollectie van Bickery tot stand komt <40> Tulpen in je glas – hoe een bloembollenboer een prijswinnende gin bedacht <44> Amfori Europe Sustainability Summit 2025 <46> Tenson en Tom Waes slaan handen ineen <50> Ecolighter: zonder schuldgevoel je Kamado aansteken <53> NextGen <56> Terugblik op The Supplierdays seminars <58> Collectief circulair textiel; De naleving van regels voorbij <61> Nieuwe deelnemers kijken uit naar The Supplierdays 2026 <62> Column <67> PPP <69> New ProductZ <70> NoteZ <72> Merken <75> Bedrijfsprofielen <82> 35 50 62 75 PromZ Vak Het Portaal Media B.V. Veerdijk 40-H, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)75-6475747, e-mail: traffic@hetportaal.com Hoofdredactie: Peter van Gestel Veerdijk 40-H, 1531 MS Wormer Mob: +31 (0)6-33637794 E-mail: peter.vangestel@hetportaal.com Redactionele medewerkers: Lisette Erdtsieck, Wally Cartigny, Cynthia de Groot, Marjolein Straatman, Ed van Eunen, Sem van Lit, Allard Frederiks, Anne Karine Lemstra. Bladmanagement: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: Ferry Aaftink Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-12643168 E-mail: ferry.aaftink@hetportaal.com Bettina Nettelbeck Mob: +49 (0)173-1933919 E-mail: bettina.nettelbeck@hetportaal.com Katharina Bütow Mob: +31 (0)6 25392460 E-mail: katharina.buetow@hetportaal.com Simone Keijzers Mob: +31 (0)6-18255325 E-mail: simone.keijzers@-hetportaal.com Productie/traffic: Monique Zijlstra Tel: +31 (0)75-6475747 E-mail: traffic@hetportaal.com Vormgeving en DTP: Finnmedia.nl Coverontwerp: Snars Beeldmateriaal: Sanne Creuëls Photography, Creative Owl Media, iStockphoto Druk: Real Concepts B.V., Velp Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Onze magazines worden gedrukt op FSC gecertificeerd papier. Geef ze door aan collega's of gooi ze na lezen aub in de papierbak.

WIE ZEGT WAT IN DIT NUMMER? “AUTHENTICITEIT IS HET SLEUTELWOORD. VOOR ZOWEL WAES ALS TENSON. HIJ BLIJFT ZICHZELF, ALTIJD. OF HIJ NU IN EEN INTERVIEW ZIT OF ERGENS IN DE JUNGLE EEN BUCKETLIST-AVONTUUR BELEEFT, JE VOELT DAT HIJ MEENT WAT HIJ ZEGT. (Tom van Heffen, Texet, pag. 51) “DRANK IS NATUURLIJK EEN LASTIG DING. VEEL BEDRIJVEN WILLEN GEEN ALCOHOL MEER WEGGEVEN. MAAR DIT… DIT IS ANDERS. DIT IS EEN VERHAAL.” (Hans Baltus, Florum Tulipa Gin, pag. 45) “WIJ HEBBEN ENTHOUSIASTE REACTIES GEKREGEN EN GOEDE GESPREKKEN GEVOERD. ER IS AL ÉÉN CONCRETE BESTELLING GEPLAATST NAAR AANLEIDING VAN ONZE DEELNAME EN WE DENKEN DAT ER NOG MEER GAAN VOLGEN. WE HEBBEN BOVENDIEN GENOTEN VAN DE GOEDE SFEER EN ORGANISATIE. DEZE DEELNAME AAN THE SUPPLIERDAYS IS VOOR ONS EEN BELANGRIJKE BEVESTIGING DAT ER OOK BUITEN SCANDINAVIË VEEL POTENTIE IS VOOR ONS PRODUCT.” (Anna Nyhlin, TekoTryck, pag. 63) “JA, IK KAN WAT ‘RECHT VOOR Z’N RAAP’ ZIJN MAAR OOK MET HUMOR. SOMS IS HET GOED OM IEMAND EVEN TE LATEN SCHRIKKEN WANT DAN HEB JE TENMINSTE CONTACT. DAN KOM JE VERDER. IK WIL NAMELIJK NIET ALLEEN OP DE WINKEL PASSEN MAAR OOK STAPPEN NEMEN.” (Joop van Veelen, PPP voorzitter, pag. 13) “CUSTOM FIX IS DE KERS OP DE TAART. DAAR KUNNEN WE CREATIEF ZIJN, MEEDENKEN MET KLANTEN EN PARAPLU’S MAKEN DIE HELEMAAL BIJ EEN MERK PASSEN.” (Marco van den Bos, Impliva, pag. 31) 9 2025 - nummer 6 - promzvak.nl

10 Intermediair en supplier. Vijf dezelfde vragen. Aan een supplier en een intermediair, die van tevoren niet weten wie de ander is die antwoordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze aflevering: Jeannette Kieboom (LVNG) en Tars Notteboom (Maximum Image). Welke trend/ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? ‘In huisgeuren draait het om het creëren van een persoonlijke en natuurlijke geurbeleving, met een focus op milieubewuste keuzes. Consumenten hechten steeds meer waarde aan producten met natuurlijke ingrediënten en minder synthetische toevoegingen. Dit sluit aan bij de bredere trend van clean beauty en de focus op gezondere, zuiverdere lucht binnenshuis. Met onze eerste geurlijn waren we al vooruitstrevend op het vlak van duurzaamheid, met onder meer de toepassing van biologische producten, zoals rietsuiker als grondstof voor de flacons. Onze verpakkingen zijn volledig recyclebaar. Verder spelen we ook in op de behoefte aan personalisering.’ Het jaar loopt alweer naar het einde. Hoe kijk je terug op 2025, in zakelijk opzicht? ‘Dit jaar hebben we gewerkt aan het verstevigen van ons fundament met de bestaande productlijn binnen onze vertrouwde afzetmarkt. Tegelijkertijd hebben we ingezet op verbreding: de introductie van een nieuwe geurlijn, en producten in een aantrekkelijker prijssegment, specifiek gericht op de B2B-markt. Een mooi hoogtepunt was onze presentatie van deze lijn tijdens The Supplierdays afgelopen september, waar we onze nieuwe ontwikkelingen hebben gedeeld en waar de markt enthousiast op heeft gereageerd.’ Wat zijn je zakelijke verwachtingen voor het nieuwe jaar? ‘Ik verwacht dat we met onze nieuwe geuren Singapore, Santorini en vernieuwde verpakkingslijn toegankelijker worden voor de giftmarkt. Denk hierbij aan eindejaarsgeschenken, relatiegeschenken en daarnaast het uniek personaliseren van de giftset en producten, die we nu in grote oplagen kunnen aanbieden aan onze klanten.’ Zonder welk merk kun je niet? ‘Jeetje, heb je even? Als vrouw zijn er genoeg merken te noemen. Maar laat ik het bij de geurbeleving houden. Het ligt natuurlijk voor de hand dat mijn favoriete homegeur Casablanca van LVNG is. Als persoonlijke parfummerken zijn Molecule 01 en 02 mijn favorieten; die combineer ik ook graag.’ Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken? ‘Waar je mij zeker voor wakker mag maken, is om het vliegtuig te pakken en een mooie reis te maken langs verschillende tropische eilanden, en daar zowel de boven- als onderwaterwereld te beleven. Een van de mooiste ervaringen was een helikoptervlucht boven het Great Barrier Reef in Australië. Later die dag – het was op een Eerste Kerstdag – gingen we op diezelfde plek duiken tussen het prachtige koraal. Zulke trips hoop ik nog vaak te kunnen maken. Heerlijk, ik kan niet wachten!’ ‘Consumenten hechten steeds meer waarde aan producten met natuurlijke ingrediënten’ Jeannette Kieboom LVNG DOOR ALLARD FREDRIKS

9 ‘Als familiebedrijf zijn we begaan met wat onze generatie en die daarna te wachten staat’ Tars Notteboom Maximum Image Welke trend/ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? ‘Ik zie een aantal ontwikkelingen. Duurzaamheid staat bovenaan: circulariteit, kwaliteit en transparantie worden steeds belangrijker, ook voor ons, als familiebedrijf. Mijn broer en ik worden steeds actiever in de onderneming en wij zijn ook begaan met wat onze generatie en die daarna nog te wachten staat. Ik vind het niet meer dan normaal dat we gezamenlijk ons steentje bijdragen. Daarnaast zie ik twee andere duidelijke trends. Ten eerste nieuwe druktechnieken, zoals printing-on-demand, die meer maatwerk mogelijk maken. Ten tweede de opkomst van co-branding met bekende retailmerken zoals Patagonia of Stanley, die hun naam nu ook verbinden aan promotionele producten. Daarmee verschuift de focus naar retailkwaliteit en merkherkenning.’ Het jaar loopt alweer naar het einde. Hoe kijk je terug op 2025, in zakelijk opzicht? ‘Voor ons was 2025 een sterk jaar. We groeien gestaag, vooral dankzij het vertrouwen van bestaande klanten, maar ook door nieuwe klanten die de weg naar ons weten te vinden. Zowel in bedrijfskleding als in relatiegeschenken ging het goed. Uitdaging die je ook in de markt hoort is dat beslissingen soms lang op zich laten wachten: projecten worden uitgesteld en budgetten staan geregeld on hold. Toch overheerst trots en optimisme: we groeien organisch, bouwen langdurige relaties en zien dat onze aanpak werkt. In een markt die soms voorzichtig is, voelt dat als een bevestiging dat we op de goede weg zijn.’ Wat zijn je zakelijke verwachtingen voor het nieuwe jaar? ‘In 2026 verhuizen we naar ons nieuwbouwpand. Dat betekent een groter magazijn, meer opslagcapaciteit, een ruimere showroom en betere faciliteiten voor fulfilment. Daarmee kunnen we onze service verder verbeteren en klanten sneller en flexibeler bedienen. Het is een forse investering, maar één die ons bedrijf klaarstoomt voor de volgende fase. We kunnen voorraadbeheer voor klanten uitbreiden en meer merken en producten presenteren. Voor ons als familiebedrijf is dit een grote stap: van de zolderkamer waar mijn vader begon in 2007, naar een modern gebouw dat we zelf hebben ontworpen. Dat voelt als een mijlpaal.’ Zonder welk merk kun je niet? ‘Wij zijn sterk in textiel, dus mijn voorkeur gaat uit naar kledingmerken. Harvest & Frost en Cutter & Buck zijn favorieten: lifestylemerken van hoge kwaliteit die ik zelf ook graag draag. Dat laatste vind ik belangrijk: als je een product zelf gebruikt en er enthousiast over bent, verkoop je het met overtuiging. In die zin zijn we eigenlijk wandelende reclamezuilen: we dragen wat we adviseren. Dat werkt, omdat klanten voelen dat we niet zomaar iets aanbieden, maar echt geloven in wat we leveren.’ Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken? ‘Als mijn vrienden me nodig hebben. En als je me vraagt naar mijn passie; dat is sport. Tot m’n achtentwintigste stond eigenlijk alles in het teken van voetbal, tot op semiprofessioneel niveau. Ik heb nog voor de nationale jeugdploeg gespeeld. Maar ik raakte een beetje uitgekeken op het voetbal. Toen ben ik overgestapt op fietsen en hardlopen. Dit voorjaar heb ik nog een gravelwedstrijd in Spanje gefietst. Ik sport nu misschien nog wel meer dan voorheen.’ 11 2025 - nummer 6 - promzvak.nl

12 Joop van Veelen DOOR LISETTE ERDTSIECK

8 “Ik heb dit natuurlijk al eerder geroepen, maar nu is het echt genoeg geweest. Ik ben nu 67 en bevind me in een fase dat ik overal wel even mee zou willen stoppen. In 2010 ben ik al een paar jaar voorzitter geweest. Toen heb ik het stokje overgedragen aan Edwin Bouman. Na ruim twee jaar kwam hij tijd tekort omdat hij ook zijn eigen bedrijf moest runnen, en zou ik voor de duur van een jaar het voorzitterschap van hem overnemen. Inmiddels zit ik er al weer bijna acht jaar! Behalve dat het lastig was om een opvolger te vinden ligt dat ook aan mezelf. Ik vind het hartstikke leuk en ben er misschien ook wel geschikt voor.” Wat maakt jou een geschikte voorzitter? “Ik ben een verbinder. Dat uit zich op meerdere fronten maar als voorzitter is dat heel belangrijk. En zonder op te willen scheppen: ik kan ook leidinggeven en ben creatief. Ja, ik kan wat ‘recht voor z’n raap’ zijn maar ook met humor. Soms is het goed om iemand even te laten schrikken want dan heb je tenminste contact. Dan kom je verder. Ik wil namelijk niet alleen op de winkel passen maar ook stappen nemen.” In maart 2026 stopt Joop van Veelen als voorzitter van brancheorganisatie PPP en geeft hij het stokje door aan beoogd opvolger Pieter Bosscher. Als verbinder pur sang past het voorzitterschap hem goed maar nu vond hij het tijd worden om even pauze te nemen en te bezinnen. Reden voor een persoonlijk gesprek waarin Van Veelen met zichtbaar plezier anekdotes opdiept uit zijn lange carrière in sales en zijn betrokkenheid bij verschillende (lokale) organisaties. ‘Ik was nooit opstandig maar had wel meningen.’ Over stappen nemen en geduld hebben, aan de zijlijn komen te staan, heimwee overwinnen, en wereldburger zijn terwijl je toch in Barneveld blijft wonen. AFSCHEID NEMEND PPP VOORZITTER JOOP VAN VEELEN BLIKT TERUG OP ZIJN LOOPBAAN IK HEB HET GELUK DAT IK GEEN PECH HEB GEHAD Hoe laat je de PPP achter? “De PPP staat er best goed voor. Veranderingen gaan langzaam, stapje voor stapje. Er zijn bijvoorbeeld nog geen goede data over onze industrie op Europees niveau. Het steekt me dat daar nog geen goed onderzoek naar gedaan wordt. Dat is de reden dat we ook niet bij de overheid op de kaart staan als een belangrijke industrie. In Brussel bestaan we niet. We hebben nog geen eigen branchecode. We zijn daar in samenwerking met andere Europese landen mee bezig. Nu is ieder land nog te vaak het wiel opnieuw aan het uitvinden, terwijl je zoveel van elkaar kunt leren. Onder de noemer van de European Association Corporation (EAC), een samenwerkingsverband van Europese brancheverenigingen, zijn we nu met twaalf landen in gesprek over het vak en hoe we elkaar kunnen versterken.” Kippenboerderij Behalve voorzitter van de PPP heb je een lange carrière in marketing en sales achter de rug. Kun je vertellen hoe je begon? “Als ik solliciteerde zei ik steevast: ‘Ik kom uit Barneveld, mijn vader was kippenboer en ik ben gereformeerd.’ 13 2025 - nummer 6 - promzvak.nl

8 Ik heb het geluk dat ik geen pech heb gehad Wij waren wel van het ‘lichtste clubje’ gereformeerden in Barneveld. Wij gingen op zondag na de kerk wél voetballen. Mijn vader was een verbinder en mijn moeder een bestuurder. Ze hadden een klein boerderijtje met een zuivelhandel erbij. Ik hielp een beetje mee. Behalve kippen hadden we ook duiven en die moesten bijvoorbeeld verkocht worden op de kleindierenmarkt in Barneveld. Ik stond daar als twaalfjarig jochie met de duiven en dat vonden de bezoekers prachtig. Als ze probeerden op de prijs af te dingen ging ik daar niet mee akkoord. Wat dat betreft was ik een bijdehandje: ik wilde meer geld mee naar huis nemen dan waar mijn vader op rekende. Ook als we voor een kinderkamp langs de deuren gingen om postzegels te verkopen kwam ik met goed gevulde zakken terug.” Wist je toen al wat je wilde worden? “Wat ik wist is dat ik geen boer was zoals mijn vader. Op school in Amersfoort, dat was al heel wat, zag ik een heel andere manier van leven dan ik gewend was in Barneveld. Ik ging naar de havo maar haalde er alleen maar onvoldoendes. Toen werd ik getest en kwam naar voren dat ik geschikt was voor de handel. Dus ging ik naar de Handelsschool en deed het daar goed. Daarna ben ik pas echt losgekomen van huis door een jaar naar Londen te gaan. Dat vonden m’n ouders wel spannend, en ik ook. Ik zou opgehaald worden van het station maar de jongen die me zou ophalen was er niet. Daar sta je dan met je koffertje, net 18 en nog niets van de wereld gezien... Gelukkig had ik een telefoonnummer en kon ik met collect call zijn ouders bellen en uiteindelijk ben ik op mijn bestemming terechtgekomen. Na een week kreeg ik verschrikkelijke heimwee. Ik at niet meer. Mijn vader zei dat ik maar terug naar huis moest komen. Vervolgens zei ik elke dag tegen mezelf ‘morgen ga ik een ticket boeken.’ En zo stelde ik het elke dag een beetje uit. Ik ben het hele jaar gebleven - werkend in een warenhuis op de doe-het-zelf afdeling waar ik bij aanvang ook totaal geen verstand van had - en heb een hele leuke tijd gehad.” Volwassen “Terug in Barneveld kon ik aan de slag als verkoper bij een klein bedrijf in computerbenodigdheden in Amsterdam. Ik reed met m’n Opel Kadett het hele land door en had het goed naar m’n zin maar toen ik van de chef het advies kreeg om bij een vriend van hem te gaan werken in een soortgelijk bedrijf met meer mogelijkheden, heb ik dat gedaan.” Hoe zag je leven er toen uit? “Intussen was ik op mijn eenentwintigste al getrouwd met de vrouw met wie ik op mijn vijftiende verkering had gekregen. We kregen drie kinderen, twee meisjes en een jongen. Dus dat was al vroeg een volwassen leven met verantwoordelijkheden. Ik kreeg toen ook de vraag of ik het bedrijf in computerapparatuur waar ik toen werkte wilde overnemen. Maar dat zag ik niet zitten. Ik wilde meer van de wereld zien en had het gevoel dat ik dan een beetje te vast zou komen te zitten. Ondertussen had ik meer marketingdiploma’s op zak en de opgedane skills wilde ik graag kwijt bij een groter bedrijf. Ik was zijdelings in contact gekomen met een mooi familiebedrijf in Apeldoorn: drukkerij De Blaeuwe Werelt. Zij maakten onder andere printerformulieren met transportgaatjes. Ik heb ze een brief gestuurd met een open sollicitatie en de ideeën die ik had voor het bedrijf en ze waren geïnteresseerd. Zo kwam ik op internationale congressen terecht en mocht daar praatjes houden… Op mijn 28ste werd ik er directeur. In de drukkerij branche begon ook ongemerkt een ander hoofdstuk in mijn leven want daar ontmoette ik mijn huidige vrouw. Dat wist ik toen nog niet. Pas later, toen ik in de promotionele branche was begonnen en zij op mijn aanraden voor een kennis van mij ging werken, sloeg de vlam over. Ik wist vrij snel dat dit niet te stoppen was en dat zij de vrouw van mijn leven was. Ik ben gescheiden na 23 jaar huwelijk en met Martine verder gegaan. Een scheiding is nooit iets om trots op te zijn maar ik heb er geen dag spijt van gehad.” Promotionele branche Hoe was de kennismaking met de promotionele branche? “In 2000 ben ik in deze branche gestapt. Een maatje van me van voetbal, Erik Jan Schimmel van Mid Ocean Brands, vroeg of ik daar directeur marketing en sales wilde worden en nog wat later werd ik er algemeen directeur. Ik vond het super interessant omdat het zo internationaal georiënteerd was. Ik ben nieuwsgierig van aard en vloog overal Als ze probeerden op de prijs af te dingen ging ik daar niet mee akkoord. 15 2025 - nummer 6 - promzvak.nl

8 Ik heb het geluk dat ik geen pech heb gehad heen om fabrieken te bezoeken. Weken naar Hongkong en China om producten en leveranciers uit te zoeken was intensief, maar ook veel feesten natuurlijk… Ik heb een mooie tijd bij Mid Ocean Brands gehad maar op een gegeven moment kwamen er andere commissarissen en werd de structuur van het bedrijf meer hiërarchisch. Het was niet meer zo vanzelfsprekend om je mening te uiten en ik moest te veel op mijn tong bijten. Erik Jan Schimmels schoonvader was eigenaar van ProComm en vroeg of ik geïnteresseerd was zijn bedrijf over te nemen. Indertijd was ProComm een klein bedrijf dat vooral gericht was op de organisatie van events en jubilea en relatiegeschenken waren toen maar een klein onderdeel van hun portefeuille. Het zou betekenen dat ik van een leidinggevende functie in een groot bedrijf terug zou keren naar een heel kleine onderneming en toch heb ik het gedaan. Het was een sprong in het diepe maar mijn vrouw Martine en ik waren het er over eens dat het tijd was om samen iets te beginnen en niet meer voor een ander te werken. Financieel was er weinig ruimte, onze auto was jarenlang een bedrijfsbusje. We werkten samen met het team keihard aan het bedrijf. Na ongeveer drie van die jaren ging het een beetje lopen. Als ik van tevoren had geweten hoe riskant het was had ik het nooit gedaan. Achteraf ben ik heel blij dat we dat niet wisten!” Ben je als eigenaar nog steeds betrokken bij ProComm? “Op dit moment doe ik er, behalve zo nu en dan binnenlopen, eigenlijk niets meer. Tijdens de kerstvakantie in 2019 heb ik mijn kantoor helemaal leeg gemaakt, dus toen was het voor iedereen duidelijk dat ik echt weg was. Ik bemoei me nergens meer mee want er zit een prima team onder directeur Harry van Voskuilen. Martine is nog steeds een belangrijke schakel in het bedrijf en doet onder andere orderbegeleiding, administratie en financiën.” Loslaten Kun je dat makkelijk loslaten? “Ja, ik laat het heel makkelijk van me afglijden. Het is geen kindje van me. Ik moet ergens vol voor gaan en niet een beetje aan de zijlijn staan. Ik ben van nature een bouwer en op een gegeven moment loopt het en dan vind ik het niet meer zo spannend. Toen ProComm een beetje begon te lopen, startte ik als voorzitter bij de PPP en kon ik weer gaan bouwen. Dat nam me meteen flink in beslag.” Hoe zie jij je toekomst? “Het is wel gek: omdat ik nu dus besloten heb echt te stoppen met de PPP gaan de andere bestuursleden meer hun eigen gang en ik kom daardoor meer aan de zijlijn te staan. Dat is helemaal de bedoeling maar daardoor vind ik het ook meteen minder leuk… En het wordt steeds ‘beroerder’ voor me want ik word minder relevant! Ik blijf betrokken tot maart maar laat ondertussen taken los. Met een ander mooi project waar ik aan meewerk, Barneveld Tomorrow, wil ik eind volgend jaar ook stoppen. Dat project kwam op mijn pad toen ik met wat ondernemers uit Barneveld aan tafel zat en in het gesprek naar voren kwam dat onze gemeente relatief een laag percentage hoogopgeleiden heeft maar wel de meeste bedrijven per hoofd van de bevolking van heel Nederland. Vanuit de Calvinistische inslag is er altijd werk te doen. Alleen weten jongeren vaak niet welke mooie bedrijven hier gevestigd zijn, dus daar ligt een taak voor ons ondernemers. We hebben een stichting opgericht met een bestuur waarin ook studenten vertegenwoordigd zijn. Ook helpen we startups. Heel leuk om die kar te trekken maar ook daar gaat best wel weer veel tijd in zitten.” Wat gebeurt er met jou als je niets doet? “Er komt altijd wel weer iets op mijn pad. Ik ben gewend om na de ene klus de andere meteen op te pakken, ook om het gat dat zou kunnen ontstaan meteen te dichten. Als ik iets in een plan zie dan wil ik dat wel aangaan. En soms ook als ik er niets in zie: ook als je wilt bewijzen dat iets niet werkt, moet je er eerst voor 100 procent voor gaan. Ik moet zeker weten dat ik er naast zit. Zo was er een keer een initiatief ontstaan waarvoor we zestig burgers uit de verschillende dorpen van de gemeente Barneveld bij elkaar hebben gebracht met een heel brede expertise. Toen hebben we drie dagen bij elkaar gezeten en gepraat over wat we als burgers zelf bij kunnen dragen. Iedereen deed mee en gaf zichzelf bloot, dat was heel mooi. Iets waar ik vooraf dus niet echt in geloofde…” Als ik van tevoren had geweten hoe riskant het was had ik het nooit gedaan. 17 2025 - nummer 6 - promzvak.nl

(advertentie) 9 Ik heb het geluk dat ik geen pech heb gehad Tevredenheid Is het voor jou moeilijk jezelf bloot te geven? “Nee, helemaal niet. Ik ben er al redelijk jong achter gekomen: dit is wie ik ben en daar moet je het maar mee doen. Waarom zou ik met mezelf worstelen? Ik had misschien iets meer geduld willen hebben en ik kan jaloers zijn op mensen die iets heel goed kunnen zoals schilderen of pianospelen. Daar ga ik maar niet meer aan beginnen, dat is voor niemand leuk… Ik kan alleen maar m’n mond opentrekken. En verbinden.” Wat doe je naast werken? “Ik heb mijn hele leven gevoetbald, en ik speel nog steeds elke dinsdagavond een partijtje. Verder doe ik aan hardlopen en krachttraining en een beetje golfen. Je moet je kop en je lichaam een beetje pijn doen anders gaat het vast zitten. Lezen zou ik graag wat meer doen, wie weet als ik wat meer rust krijg. Ik hou nog wel alle vakliteratuur bij. Mijn twee dochters en zoon hebben nu allemaal zelf kinderen en wonen hier allemaal een eindje vandaan. Ze logeren vaak bij ons en we proberen een keer in de zoveel tijd met z’n allen een paar dagen tijd met elkaar door te brengen. Daarnaast reizen we veel.” Wat geeft jou de meeste energie, wanneer was het een geslaagde dag? “Als ik een vergadering of goed gesprek heb gehad en het is gelukt. Als ik iets bereikt heb, daar kan ik nog steeds van genieten. Als ik anderen een beetje blij heb gemaakt.” Kun je je voorstellen dat je in een heel andere beroepsgroep terecht was gekomen? “Ik droom alleen over iets als het een beetje realistisch is. Het zakenleven en de handel trokken me altijd en het maakte niet zozeer uit welke handel dat werd. Verbinden is overtuigen en verkopen is ook overtuigen en vertrouwen winnen. Ik herinner me nog een uitje naar de Tweede Kamer toen ik op de Handelsschool zat. Een linkse politicus ging met ons in gesprek om te horen wat onze toekomstplannen waren. Ik dacht natuurlijk, zo’n rooie wat heeft die me te vertellen! Maar ik herinner me tot op de dag van vandaag wat hij toen zei: je kunt veel geld verdienen en steeds een grotere auto nemen. Je kunt het ook net wat anders doen met dezelfde ambitie: als je echt slim bent dan ben je blij met wat je hebt. Want zo’n grote auto willen hebben is wel heel vermoeiend. Er is altijd weer een grotere. Word niet laks maar wees vooral ook een beetje tevreden met wat je hebt.” 19 2025 - nummer 6 - promzvak.nl

22 Take a Plaid DOOR MARJOLEIN STRAATMAN

8 Het voordeel van het seizoen van natheid en kou (want ja: dat is er) is dat het zich uitstekend leent voor promotionele acties. Er zijn tenslotte talloze producten waarmee bedrijven ook en júist in weer en wind kunnen opvallen. Een ronde langs enkele suppliers leert bovendien dat usual suspects zoals regenkleding en winteraccessoires ook zo aan trends en ontwikkeling onderhevig zijn. Singing in the rain De paraplu geldt nog steeds als een echte seizoenslieveling die veel spelers in de branche hebben opgenomen in hun assortiment. Zo ook BQS Textiles in Dordrecht, waar ze zweren bij de exemplaren van het Duitse merk FARE. Het bestaat al meer dan 70 jaar, zo laat salesmedewerker Ronald Heijden weten en in die tijd is er volgens hem een sterk staaltje Duitse degelijkheid ontwikkeld. “FARE maakt alleen paraplu’s en geldt daarin als een echte specialist waarbij kwaliteit de boventoon voert. En dat merk je. Het materiaal van deze paraplu’s is stevig; zo is het doek dikker dan dat van veel andere merken. Onderdelen zoals het handvat zijn mooi afgewerkt”, vertelt Heijden. BQS verkoopt het hele assortiment van FARE, dat zodoende bestaat uit een enorme diversiteit aan modellen en uitvoeringen. Niet alleen in de dominante kleuren zwart, donkerblauw en grijs, maar bijvoorbeeld ook in Met de wisselvalligheid van het Nederlandse weer zit het richting einde jaar meestal wel snor. Een paraplu is dan ook een cadeau dat nooit echt uit de mode raakt. En hetzelfde geldt voor regenjacks en allerlei andere artikelen die ons daarnaast beschermen tegen de kou. De branche heeft het allemaal. KOU EN REGEN DE BAAS felle kleuren zoals kobalt, geel, paars en turquoise. Wie nóg meer wil opvallen kan ook kiezen voor gimmicks zoals lichtjes in de paraplu of een exemplaar met usb-aansluiting en ingebouwde accu voor automatisch openen en dichtklappen. Customizen is bovendien relatief simpel door de uitsparing in het handvat waar relatief eenvoudig een logo in kan worden geplaatst. Windbreker Nu zijn er natuurlijk momenten waarop de paraplu niet volstaat of zelfs een beetje onhandig is – tijdens het werk bijvoorbeeld. De branche biedt gelukkig ook een enorme variëteit aan kleding die ons beschermt tegen de regen. Toevallig of niet is die in sommige gevallen eveneens van Duitse makelij. BQS Textiles voert onder meer het merk Daiber met windjassen, windbrekers en regenjassen. Een duidelijke trend hierin is volgens Ronald Heijden dat deze steeds vaker gemaakt zijn van lichte materialen. Ook zorgt het gebruik van gladdere stoffen dat de druppels er makkelijker af glijden en de regen dus ook een stuk minder vat op de drager krijgt. Die keuze zien we trouwens ook bij de tassen van het eveneens Duitse Halfar. Voor moedige wandelaars en fietsers die de regen trotseren heeft het Dordtse bedrijf ook speciale hoezen voor over de rugzak in het aanbod. Die zijn niet alleen waterafstotend en makkelijk opvouwbaar, maar ook uitgevoerd in fluorescerend geel. Oftewel: opvallen gegarandeerd. 23 2025 - nummer 6 - promzvak.nl

8 Kou en regen de baas Ook geschikt voor de autowasstraat Vanzelfsprekend zijn er nog veel meer spelers in de branche met producten die zorgen voor bescherming tegen guur weer. Texet in België bijvoorbeeld, is dé b2b-partner voor het merk Tenson. Dit Zweedse merk timmert al sinds 1951 aan de weg met kleding die speciaal is ontwikkeld om weerbaar te zijn tegen de elementen. Vroeger stond het vooral bekend als skimerk. Later kreeg het meer de uitstraling van een outdoorlabel dat in de retail te vinden was bij buitensportwinkels, zo vertelt Texets Nederlandse accountmanager Bas van der Woude. “Tenson-jassen zijn goed bestand tegen water, mede doordat de naden zijn dichtgetapet en gestikt, en tegen kou vanwege de wattering. Die eigenschappen en het veelzijdige assortiment maken ze breed inzetbaar. Ze zijn geschikt om te dragen tijdens outdooractiviteiten maar ook als bedrijfskleding – waar Texet natuurlijk een grote focus op heeft. Zo vind je ze ook terug bij medewerkers van autowasstraten.” Texet heeft ook polo’s, sweaters, fleeces en wandelbroeken van dit merk in het aanbod die zich eveneens lenen voor dagen waarop het wat kouder of natter is. De accountmanager ziet dat bedrijven met name ten aanzien van jassen steeds meer bereid zijn te investeren in goede exemplaren. De jas is natuurlijk niet alleen een warmhouder maar ook een potentiële communicatiedrager. Oók de Tenson-jas, merkt Van der Woude op. “De jassen van Tenson hebben in de retail het eigen logo op de borst. Op de b2b-markt vinden we dat op de mouw. Zo is er op de borst alle ruimte voor de boodschap of het beeldmerk van de (eind)klant.” Het betere laagjeswerk Verderop in het land, in Utrecht om precies te zijn, hoopt Pieter van Barneveld op een mooie herfst met een aantal natte dagen. Want: New Wave Textiles is er product-technisch helemaal klaar voor. “Nederlanders zijn wel gewend om af en toe vier seizoenen op één dag te zien. In Zweden, waar New Wave zijn wortels heeft, spelen ze daar al langer op in door het dragen van verschillende lagen”, zegt de adjunct-directeur. “Onze softshell jassen zijn daar uitermate geschikt voor. Je draagt ze het hele jaar door en ze zijn er in waterafstotende en waterdichte varianten.” New Wave Textiles bedient de klant met kleding van de merken Craft, Jobman, Cutter & Buck en Clique. Het eerste is een sportmerk met ook artikelen die voldoen aan de eisen van regenkleding, Jobman wordt juist gekenmerkt door zwaardere en gecertificeerde werkkleding. Cutter & Buck is een snel groeiend merk dat kleding brengt die niet alleen waterafstotend is maar ook een zakelijke uitstraling heeft. De kleding van Clique tenslotte heeft alles, volgens Van Barneveld, en is van basic tot premium product en in veel kleuren verkrijgbaar. “In bedrijfskleding zien we trouwens steeds vaker zachtere kleuren die bijna neigen naar pasteltinten. Zeker in hoodies en truien”, vervolgt hij. “Verder zijn de materialen in het algemeen lichter van gewicht en meer ademend geworden, duurzamer en steeds meer zowel functioneel als comfortabel en representatief. De veiligheid is daarnaast een groter aandachtspunt geworden, wat je terugziet in reflecterende delen op de kleding.” Iconische regenlaars Nu hebben Scandinaviërs natuurlijk wel een naam hoog te houden als het aankomt op regenkleding en design dat wordt gekenmerkt door functionaliteit en minimalisme. Het merk Ilse Jacobsen brengt ze samen. De Deense ontwerpster die haar naam leende aan dit label ontwierp 30 jaar geleden een iconische regenlaars die je nergens anders vindt. Zo meent althans Deborah Scholte-Krabben. Ze is coo bij Martens Fashion Group, dat distributeur is van dit merk in Nederland. Ze zegt: “De laars heeft veters over de hele lengte en is goed bestand tegen de regen. Na de introductie op de markt liep het storm. Gaandeweg kwamen er ook regenjassen van Ilse Jacobsen met een bijzondere eigenschap: ze waren uitgevoerd in softshell 25 2025 - nummer 6 - promzvak.nl

8 Kou en regen de baas materiaal. Ilse Jacobsen was een van de eersten met dit materiaal en heeft dit type jassen groot gemaakt.” Met de groei van het bedrijf breidde ook het aantal productcategorieën uit. Ilse Jacobsen ontwikkelde zich steeds verder tot een lifestylemerk. Al is er ook de nodige aandacht voor het technische aspect, weet Scholte-Krabben. “Een gemiddelde regenjas heeft een waterkolom van 5.000 millimeter, waarmee de bestandheid tegen water wordt aangeduid. We hebben nu een jas van Ilse Jacobsen in het assortiment die een waterkolom heeft van 20.000 millimeter. Dit is de Thermal01. Het verbaast me, maar er zijn steeds meer mensen die naar die waterkolom vragen.” Niettemin moeten regenkleding en aanverwanten naast functioneel, ook aantrekkelijk zijn voor het oog. Precies die twee facetten gingen bij Ilse Jacobsen toch al hand in hand, volgens de coo. “De regenjas RAIN71 doet wat -ie moet doen, maar heeft bijvoorbeeld ook een fijne bovensluiting in de vorm van een luxe leren riempje. Dat geeft net dat beetje extra waarvoor mensen graag betalen. En de trenchcoat, die weer erg trendy was in het voorjaar, is er nu ook in een regenbestendige versie.” No more koude voeten Zoals een bekend outdoor-gezegde luidt, bestaat er dan ook niet zoiets als slecht weer. Alleen slechte kleding. En het mooie aan kwaliteitsproducten is dat ze ons vaak niet alleen wapenen tegen de regen maar ook tegen de kou. Zo zijn er in de branche volop sjaals en mutsen te vinden. Bij Bosscher International in Papendrecht ook. Al begint het betere aankleden volgens ceo Pieter Bosscher met warme sokken. Zo heeft 98 procent van de vrouwen koude voeten volgens hem. Een percentage dat overigens niet op wetenschappelijk onderzoek berust. Wel spreekt hij enigszins uit ervaring met een vrouw en drie dochters. “We verkopen ze onder meer van het merk SOXS.co waarvoor wij dé b2b-partner zijn. Beschouw ze als geitenwollensokken 2.0; lekker warm, maar dan zonder de kriebel. Mijn dochters lopen er weg mee. Hetzelfde geldt trouwens voor de daklozen die wij elk jaar van warme spullen voorzien. Die zijn het meest blij met sokken.” Bij Bosscher International vinden we zogezegd ook mutsen en sjaals voor wat warmte. En warme kersttruien. Al noemen we die wat Bosscher betreft trouwens liever wintertruien. Anders belanden ze op 27 december meteen weer in de kast. De ceo ziet een aantal verschillende trends in de branche. Zo heeft de stijging van de energieprijzen ook gezorgd voor een boost van de verkopen van producten die de mens warm houden. “Wij spelen daar ook op in bij de sales. Met 27 2025 - nummer 6 - promzvak.nl

Kou en regen de baas 8 een warme trui aan kun je de kachel thuis of op het werk toch weer een stukje lager zetten. Daarnaast is er ook meer vraag naar meer verantwoorde producten. Om die reden verkopen we van elk product ook een duurzamer exemplaar, dat bijvoorbeeld van gerecycled materiaal is gemaakt.” Warme plaids Duurzaamheid is dan ook een thema dat branchebreed niet meer is weg te denken. Toch werden de producten van Take A Plaid al duurzaam geproduceerd voor veel mensen überhaupt van het woord sustainable hadden gehoord, merkt Micha Polak, managing director van dit bedrijf, op. In zijn groothandel verkoopt hij hamamdoeken en strandtassen. Met de wisseling der seizoenen zijn nu de warme plaids van het bedrijf weer volop in trek. “We verkopen al jaren verschillende duurzame geschenken. Onze plaids worden in India gemaakt van gerecycled katoen, dat van verschillende bronnen afkomstig is. Dat zijn bijvoorbeeld broeken geweest of kussens. De productie vindt plaats in een speciaal vrouwenproject van de fabriek ter plaatse, waarin er ook aandacht is voor onderwijs. Zo wordt de positie van de plaatselijke bevolking verbeterd. In die zin heb je met een plaid dus niet alleen een warm en mooi cadeau, maar ook iets wat in meerdere opzichten duurzamer is. Dat spreekt veel mensen aan.” De plaid op zichzelf is een promotionele favoriet. Veel bedrijven nemen ‘m volgens de managing director op in hun kerstpakket vanwege de rijke uitstraling. Al is het als product veel breder inzetbaar. “Met elke nieuwe collectie komen er ook nieuwe patronen bij. Maar een plaid is in feite een tijdloos product, dat goed is te customizen bovendien.” 29 2025 - nummer 6 - promzvak.nl 9 (advertentie)

30 IMPLIVA is al decennialang een vaste naam in de wereld van paraplu’s. Van oudsher sterk in de retail, maar de promotionele markt is de afgelopen decennia enorm gegroeid bij IMPLIVA en daar is het team inmiddels op doorontwikkeld. Om beide segmenten optimaal te bedienen, is er intern een duidelijke focus aangebracht: één team richt zich specifiek op retail, het andere op de promotionele markt. Zo blijft de expertise behouden én kunnen beide markten zich verder ontwikkelen. “Retail blijft een belangrijke pijler binnen IMPLIVA,” benadrukt Marco. “Maar de promo-markt biedt zoveel kansen dat we daar inmiddels met een gespecialiseerde aanpak op inzetten. Het is een andere dynamiek, met distributeurs die paraplu’s opnemen in hun assortiment, bedrijven die custom-made oplossingen zoeken of merken die letterlijk zichtbaar willen zijn op straat.” Door deze gerichte aanpak is de organisatie scherper geworden. “Vroeger liep het wat door elkaar. Nu krijgt elke markt de aandacht die ze verdient. En dat zie je terug: we Het regent. De lucht boven Europa is grauw en zwaar, de straten glinsteren van nat asfalt en paraplu’s duiken overal op als paddenstoelen. Voor de meeste mensen is regen een kleine ramp: natte sokken, mistige brillen en ga zo maar door. Maar bij IMPLIVA werkt het net andersom. Daar worden ze vrolijk van regen. “Elke druppel is goed nieuws,” zegt Marco van den Bos, verantwoordelijk voor de promotionele markt bij de Nederlandse parapluspecialist. “Want regen betekent dat mensen beseffen: zonder een goede paraplu ben je nergens.” ALS HET REGENT, SCHIJNT DE ZON BIJ IMPLIVA zitten vaker bij klanten aan tafel, krijgen gerichte feedback en kunnen sneller doorontwikkelen.” Vier merken, één specialisme Wie IMPLIVA zegt, zegt paraplu. En dat ene product is ondergebracht in vier eigen merken, waarmee IMPLIVA de volledige markt bedient – van budget tot premium, van lang tot opvouwbaar. 1. FALCONETTI® – Het budgetmerk van IMPLIVA, met zowel lange als opvouwbare modellen. “We merken dat veel klanten ons vooral kennen van hoogwaardige paraplu’s,” vertelt Marco. “Maar ons assortiment is breder dan vaak gedacht. Juist binnen FALCONETTI® bieden we een uitgebreide collectie scherp geprijsde paraplu’s in diverse kleuren en modellen. Daarmee laten we zien: IMPLIVA heeft voor elk budget een passende oplossing.” 2. MINIMAX® – Opvouwbare paraplu’s van hoge kwaliteit. Stevig, praktisch en betrouwbaar, ideaal voor dagelijks gebruik en promotionele toepassingen waarbij kwaliteit telt. DOOR PETER VAN GESTEL

8 3. FALCONE® – Lange, stijlvolle paraplu’s van hoge kwaliteit. Onder dit merk vallen ook diverse premium modellen die zich onderscheiden door hun solide afwerking en elegante uitstraling. 4. STORMaxi® – Het paradepaardje van IMPLIVA. Stormproof, aerodynamisch en voorzien van een gepatenteerd ontwerp waar het bedrijf nog altijd trots op is. STORMaxi® is ontworpen voor maximale bescherming bij zware weersomstandigheden, zonder concessies aan stijl. Custom Fixed: snelheid en maatwerk Binnen IMPLIVA is maatwerk altijd een belangrijk onderdeel geweest van het aanbod. Maar met het concept Custom Fixed is daar een nieuwe dimensie aan toegevoegd: snelheid, eenvoud en flexibiliteit. Custom Fixed combineert acht vaste modellen met vaste staffelprijzen en een verkorte levertijd. Klanten kunnen volledig losgaan in het ontwerp van het doek, terwijl de frames en onderdelen van deze modellen al op voorraad liggen. Hierdoor is de levertijd aanzienlijk korter dan bij een traditionele custom-made productie, die gemiddeld zo’n 18 weken incl. zeevracht duurt. Met Custom Fixed is die levertijd teruggebracht naar 10 tot 12 weken, zonder concessies aan uitstraling of impact. Door deze slimme aanpak is maatwerk toegankelijker én sneller geworden. Het concept sloeg direct aan. IMPLIVA heeft dit jaar al een indrukwekkend aantal orders mogen uitvoeren via Custom Fixed. En dat is pas het begin. Het team werkt hard aan een verdere uitbreiding van het concept: meer modellen, lagere minimum aantallen, keuze uit verschillende doeksoorten (polyester, pongee of RPET), en de mogelijkheid om naast standaard zeevracht ook te kiezen voor luchtvracht – waarmee de levertijd nog verder verkort kan worden. Duurzaamheid zonder bla-bla In de promotionele wereld vliegt het woord ‘duurzaamheid’ je om de oren. Maar bij IMPLIVA willen ze het tastbaar maken. “We gaan niet roepen dat alles duurzaam is. We willen laten zien wat we écht doen.” Een paar concrete voorbeelden: • Eco-doeken – Hardlopers in de FALCONETTI®-lijn zijn nu verkrijgbaar met RPET-doek, gemaakt van gerecycled plastic. • Geen polybags – Steeds meer paraplu’s worden geleverd zonder plastic verpakking, alleen in dozen. • Geen plastic strips om dozen – Bij nieuwe voorraad worden de dozen niet meer omwikkeld met plastic strips. • Ecovadis Platinum – IMPLIVA behaalde dit jaar de hoogste duurzaamheidsscore. “Van zilver naar goud naar platinum in drie jaar. Daar zijn we trots op. • Zonnepanelen en verduurzaming van het pand – Het dak ligt vol zonnepanelen, en ook op andere vlakken is het pand de afgelopen jaren verduurzaamd. Ook in druktechnieken wordt actief gezocht naar duurzamere oplossingen. IMPLIVA werkt nog altijd met traditionele zeefdruk, een beproefde techniek die zich al jarenlang bewijst in de promotionele branche. Waar vroeger gewerkt werd met oplosmiddel houdende inkten, zijn deze inmiddels vervangen door milieuvriendelijkere varianten zonder schadelijke stoffen. Een belangrijke stap richting een duurzamer productieproces. 31 2025 - nummer 6 - promzvak.nl

Als het regent, schijnt de zon bij IMPLIVA 9 Daarnaast maakt IMPLIVA gebruik van digitale transfers, waarbij gewerkt wordt met Oeko-Tex® gecertificeerde inkten op waterbasis. Deze techniek is uitermate geschikt voor gedetailleerde ontwerpen en kleinere oplages, en sluit perfect aan bij de groeiende vraag naar milieubewuste oplossingen. Tot slot wordt ook de zeefdruktransfertechniek toegepast – een slimme combinatie van zeefdruk en transfertechnologie. Deze techniek droogt supersnel, levert de vertrouwde zeefdrukkwaliteit en maakt het mogelijk om sneller én in hoge kwaliteit te leveren. Service als handelsmerk Misschien nog wel belangrijker dan assortiment of duurzaamheid: service. Bij IMPLIVA heet dat het ‘IMPLIVA level’. “Wij reageren snel, denken mee en lossen problemen op. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar klanten ervaren het als onderscheidend. We krijgen vaak terug dat ze verbaasd zijn over hoe snel we schakelen. Een spoedorder voor het Sparta Stadion? Dan regelen we gewoon dat er ’s avonds nog een koerier vertrekt. Dat is wie we zijn. Klanten weten: als ik iets bij IMPLIVA neerleg, wordt het geregeld.” Automatisering en groei Toen Marco in 2022 bij IMPLIVA begon, bestond het team uit 15 mensen. Drie jaar later zijn dat er 18. Een groei die hand in hand ging met een sterke professionaliseringsslag. “We werkten toen nog met een fysieke server. Inmiddels zit alles in de cloud. We hebben een eigen IT-projectmanager, een geautomatiseerde portal met onze drukpartners en een containertrackingsysteem waarmee klanten realtime hun zending kunnen volgen.” Die automatisering betaalt zich uit in snelheid. “Twee jaar geleden duurde een drukorder in het hoogseizoen nog 12 tot 15 werkdagen. Nu zitten we standaard op 5 tot 7 werkdagen. En spoed kan nog sneller.” Marktbeeld: groter en kleiner tegelijk Marco volgt de markt scherp en ziet twee bewegingen tegelijk: schaalvergroting bovenin en versnippering onderin. “De grote distributeurs worden nog groter. Er komt consolidatie. Maar aan de onderkant groeit juist de vraag naar kleine orders, lage MOQ’s en snelle levering. Denk aan gepersonaliseerde mokken of paraplu’s vanaf tien stuks. Daar moet je IT-gedreven en efficiënt voor zijn.” Voor IMPLIVA betekent dat: sterk zijn in beide werelden. “Wij willen de partner zijn voor de grote spelers die kwaliteit en duurzaamheid zoeken, maar ook voor de online spelers die lage aantallen willen en snelheid eisen. Dat is de uitdaging – en tegelijk de kans.” Ambities: blijven groeien De ambities zijn duidelijk: • Breed assortiment – van budget tot premium, van voorraad tot custom-made. • Custom Fixed uitbouwen – meer modellen, lagere minimum aantallen, snellere keuzes. • Duurzaamheid versterken – meer Eco-opties, minder plastic, transparante keten. • Service waarborgen – het ‘IMPLIVA level’ vasthouden, ook als het drukker wordt. • Internationaal groeien – meer zichtbaarheid in Europa, meer beurzen, meer partnerships. Marco: “We willen dat iedereen in de markt weet: Een paraplu aanvraag? IMPLIVA heeft het. En we regelen het.” Regen En zo komt het verhaal weer terug bij de regen. Want hoewel Marco en zijn collega’s alles op alles zetten om de markt slimmer, duurzamer en sneller te bedienen, blijft het weer een bepalende factor. “We hebben juist een paar jaar gehad waarin het flink regende – dat merken we natuurlijk meteen. Dit voorjaar was het opvallend droog, maar ook dat voelen we direct. Regen is en blijft voor ons goed nieuws.” 33 2025 - nummer 6 - promzvak.nl

9 35 2025 - nummer 6 - promzvak.nl Recent was er weer zo’n topper van de Zaanse grutter, de Albert Heijn mini-winkel voor kinderen. Kopen levert miniatuur bouwplaatjes van A-merken op, die je samen met je kinderen in elkaar kunt plakken. Ze vinden hun plaats in de kartonnen AH Miniwinkel. De betrokken A-merk fabrikanten zullen er ongetwijfeld aan meebetaald hebben. Daarnaast kun je allerlei winkelattributen kopen: winkelmandje, kassa, hand-scanner (met blieb-blieb geluid) en een AH-bestelauto. Van hout gemaakt, er komt geen of nauwelijks plastic meer aan te pas. Dat alles ondersteund met een prima televisiecommercial. Logistiek een slimme zet om de klant zelf de miniproducten in elkaar te laten zetten. Op de redactie van PromZ lopen we nu al een paar jaar tegen steeds hetzelfde probleem aan als we lijstjes maken met de beste/mooiste/meest interessante consumentenacties waar promotionele producten een rol bij spelen. Dat probleem is Albert Heijn. De grootste supermarktketen van ons land die er elk jaar weer in slaagt om de beste/mooiste/meest interessante consumentenactie te houden. Maar je kunt moeilijk jaar-in, jaar-uit steeds hetzelfde bedrijf als winnaar aanwijzen. Nu zijn er natuurlijk een heleboel andere acties met promotionele producten die ook hoge ogen gooien als het om de beste/mooiste/meest interessante actie gaat. We treffen die acties ook bij andere retailers dan Albert Heijn aan maar het lukt Albert Heijn toch om regelmatig een actie te houden waar je als actiemarketeer lekkerbekkend naar zit te kijken (en als concurrent vermoedelijk schuimbekkend naar kijkt). TOP: ALWEER ALBERT HEIJN PROMZ/TOP OF FLOP DOOR ED VAN EUNEN Kortom, een werkelijk uitstekende actie. Waarom is het altijd weer Albert Heijn die met dit soort acties aankomt? Regionale ketens hebben ook regelmatig prima acties en Lidl is sinds enige tijd ook actief bezig met spaarpremiums. Maar zien we bijna nooit zoiets bij bijvoorbeeld Jumbo? Omdat ze daar nu wel iets anders aan hun hoofd hebben? Of omdat de kosten en energie niet opwegen tegen de extra verkoop die dit soort acties oplevert? Het gaat natuurlijk niet alleen om extra verkopen maar ook om image en uitstraling. En die houten attributen zullen jaren als speelgoed gebruikt worden. Het zit wel goed met deze top-actie van Albert Heijn. We wachten met smart op net zulke goed-uitgevoerde acties van andere winkelketens.

36 Ze stopten productdata in een database. Promotional Content noemden ze dat. Het leek een bijprojectje, een digitale vervanger van de tafel vol brochures. Maar al snel vroegen distributeurs: “Kan ik die database ook aan mijn klant laten zien?” Zo ontstonden de eerste zoekfuncties voor eindklanten. Toen volgden offertes, orderbevestigingen, facturen. Voor ze het wisten bouwden Roy en Erwin aan iets dat op een volwaardig ERP-systeem leek. Promotional Office werd geboren. Van Nederland naar Duitsland In Nederland kreeg het systeem voet aan de grond. Maar de echte sprong kwam in 2012, toen Promidata Duitsland betrad. “Het is daar gewoon anders zaken doen. Afspraak is Aan de keukentafel van Roy Kemmerling lagen ooit stapels catalogi. Balpennen, mokken, sleutelhangers – alle varianten op een hoop. Distributeurs bladerden zich suf, urenlang. Het was 2006, Google was nog jong, en de promomarkt werkte nog met ordners en pdf’s. Tot Roy samen met zijn kompaan Erwin besloot: dit kan slimmer. TWINTIG JAAR PROMIDATA: VAN BOEKJES NAAR SYNQORE afspraak en zo ook met financiële afspraken. Dus als je als leverancier doet wat je zegt, dan hoort daarbij dat de klant ook doet wat je afspreekt. Zo heb je vanuit Duitsland binnen 8 dagen het geld op je rekening, terwijl je in Nederland soms 120 dagen moet wachten op een betaling. Bovendien werken Duitse bedrijven met serieuze driejarenplannen. Ze vragen je gewoon: Roy, wil je onderdeel zijn van ons plan?” Die mentaliteit sloot beter aan bij zijn eigen manier van werken. Promidata groeide in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland harder dan in Nederland. In 2016 volgde de UK, via een samenwerking met Sourcing City. En telkens stond hetzelfde idee centraal: Connecting the Industry. Roy Kemmerling FOTOCREDITS: SANNE CREUËLS PHOTOGRAPHY DOOR PETER VAN GESTEL

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5