Industriestraße 28 D-56307 Daufenbach www.brixies.de 9 Blijven hangen met de juiste geur Zwitsal er meteen uit. Het wordt een ander verhaal als je hen vraagt hoe de laatste reclamecampagne van dit merk eruitzag, merkt Justin Speelman op. Hij is mede-eigenaar van Scented Stories, dat bedrijven en influencers helpt bij het ontwikkelen van private label geurproducten. Opdrachtgevers zijn zowel merken die geurproducten als core business hebben, als bedrijven die het product als relatiegeschenk willen laten ontwikkelen. Hierbij heeft Scented Stories een focus op eau de parfum en wasparfum. “Geur blijft een stuk langer hangen”, vervolgt Speelman. “Daarom zie je dat het ook wordt toegepast als verlengstuk van de merkbeleving. Een klant van ons bijvoorbeeld, moest vanwege een fusie verschillende bedrijven op alle mogelijke manieren samenvoegen tot één brand identity. Alle kantoren kregen dezelfde uitstraling, met groen en houtaccenten. Wij trokken die nieuwe identiteit door in een unieke geurbeleving. De geur bestond onder meer uit natuurlijke accenten zoals sandelhout en (groen)mos. De geurstokjes die we ontwikkelden kregen een plekje op elk kantoor en gingen als geschenk naar alle medewerkers en relaties.” Voor de aromatische touch in een bedrijfsverhaal en voor zijn andere producten doet Scented Stories een beroep op een groepje parfumeurs in Europa, ‘neuzen’, dat verschillende geurcomposities samenstelt. En daarbij gaan ze volgens Speelman niet over één nacht ijs. Zo moet vooraf goed duidelijk zijn om wat voor bedrijf het gaat, wat de bedrijfswaarden zijn en de beoogde uitstraling. De geur moet daarbij passen en zelf in zekere zin ook het bedrijfsverhaal vertellen. Daarom kreeg de geur in zijn voorbeeld net als andere aspecten in de brand identity natuuraccenten mee. Geur zorgt voor een blijvende indruk, vindt Speelman. Daarnaast biedt de toepassing ervan verschillende mogelijkheden voor personalisatie. Een product kan een eigen geur meekrijgen en worden voorzien van een persoonlijke opdruk en dito etiket en verpakking. Het maakt een artikel tot iets unieks, meent Speelman, een gegeven dat ook interessant kan zijn met het oog op promotionele doeleinden. Hij zegt: “Een item met geur dat je cadeau doet ziet er vaak mooi uit en ruikt lekker. Daardoor krijgt het vaak een goede plek in het zicht op werk en thuis. Dat is een duidelijke meerwaarde ten opzichte van het schenken van bijvoorbeeld een fles wijn.” Do’s en don’ts Voor een juist gebruik van geur dat niet alleen raak schiet in het brein maar ook in het hart, hebben de experts nog wel wat tips. Geur maakt het liefst deel uit van een uitgekiend multi-sensorisch spel waarbij verschillende zintuiglijke prikkels elkaar ondersteunen en versterken. Álles moet kloppen. “Daarom”, zo illustreert Struijk, ”is het bijvoorbeeld minder verstandig om een frisse watergeur te verpakken in een zwart doosje. Het zwart past juist veel beter bij zwaardere geurtonen. Alle uitingen moeten bij elkaar passen. En verder? Waak voor overdosering en houd het bescheiden.” Een belangrijk besef is volgens Speelman daarnaast dat een geur eigenlijk nooit een allemansvriend is. Een geur kan nooit iedereen behagen. “Maak daarom duidelijke keuzes en zoek niet naar iets wat iedereen lekker vindt”, tipt hij. “Daar staat tegenover dat je ook weer niet te exclusief te werk moet gaan. Want: hoe aparter de geur, hoe kleiner de doelgroep.” Een tip van Scented Stories is ook het belang van testen bij de doelgroep. Een andere die Speelman noemt is om het simpel te houden in het begin. “Sommige klanten gaan enthousiast aan de slag en willen naast een eigen parfum ook meteen allerlei andere producten met die geur. Begin gewoon met één item. Ook daarmee heb je een creatieve oplossing in handen. Uit onze onderzoeken blijkt toch altijd weer dat bedrijven hoog scoren bij anderen met een gepersonaliseerd geurproduct. Dat is ook zo mooi aan geur. Je laat er een originele en innovatieve kant van jezelf mee zien.” Désirée Struijk 73 2025 - nummer 4 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5