9 Bedrukte eindejaars- en kerstgeschenken? Dan zijn de koelboxen van Brisby ideaal. Neem vlug contact op! –› Af-fabriek bedrukt met jouw design –› Kwaliteit, zelfs na jaren gebruik –› Kostenbesparend door nu te bestellen –› Personalisatie, ook mogelijk met full colour op de deksel We denken graag met je mee over de mogelijkheden. Neem contact op met sales@wevegoods.com TOP OF FLOP TOP: Chips en handdoeken FLOP: Chips en handdoeken 69 2025 - nummer 4 - promzvak.nl DOOR ED VAN EUNEN Chips en handdoeken: tops of flops? De introductie van chips in een doosje eerder dit jaar zal bij Lay’s waarschijnlijk niet als een echte ‘top’ de boeken in gaan. Al weet je het maar nooit. Het komt wel vaker voor dat fabrikanten met verschillende verpakkingsvormen experimenteren. Denk bijvoorbeeld aan ontbijtkoek: één grote koek versus dezelfde koek in afzonderlijk verpakte plakken. Bij Lay’s dachten ze, waarschijnlijk terecht, dat er ook wel een markt zou bestaan voor chips in een doosje. Maar het liep anders dan verwacht. Om onduidelijke redenen dachten veel consumenten dat met de komst van Lay’s-chips in een doosje de vertrouwde chipszakken uit de schappen zouden verdwijnen. Dat gerucht deed de ronde op sociale media en in de pers. De onrust werd nog groter toen iemand uitrekende dat je voor een gram chips in een doosje twee keer zoveel betaalde als voor een gram chips in een zak. Het AD wijdde er een halve pagina aan vol reacties van boze consumenten, en ook andere media pikten het op. De strekking van al die reacties was hetzelfde: Lay’s zou zich gedragen als een roofridder die de consument met gemene marketingtrucs een poot probeerde uit te draaien. Overigens verklaarden veel van die briefschrijvers unaniem dat ze allang waren overgestapt op huismerkchips – wat zou betekenen dat de directe schade voor Lay’s wel meeviel. Toch zag Lay’s zich genoodzaakt om een advertentie in de landelijke media te plaatsen waarin werd verzekerd dat de gewone chipszakken gewoon verkrijgbaar zouden blijven. Niks aan de hand dus? Een storm in een glas water en door naar de orde van de dag? Dat is maar de vraag. Vervelend is het wel – al zal het qua omzetverlies waarschijnlijk meevallen. Maar je wilt geen gezeur rond je merknaam. Goed dus dat Lay’s die advertentie plaatste, want daarna hield de heisa snel op. Het lastige is dat dit soort gedoe op elk moment en over elk onderwerp kan ontstaan. Er zijn altijd consumenten die er als eerste bovenop springen met een wijsneuzerige toon. Dat kost tijd, energie, geld en de nodige zenuwen. En meestal kun je er weinig aan doen. Zouden dit soort stormen zich ook kunnen voordoen in de wereld van promotionele producten? Jazeker. Een van de bekendste voorbeelden is Shell, dat in de jaren negentig een spaaractie lanceerde: bij het tanken kreeg je zegeltjes en een volle spaarkaart leverde een handdoek op. Na een jaar of twee vond Shell dat de commerciële doelstellingen wel bereikt waren, en werd aangekondigd dat de spaaractie zou stoppen. Ook zonder sociale media (want die bestonden toen nog niet) ontstond er een mediastorm van jewelste. Shell was ineens de boeman die de arme consument zijn geliefde handdoek afpakte. Uiteindelijk besloot Shell – al dan niet zuchtend – het handdoekenspaarprogramma voort te zetten. En nu, meer dan dertig jaar later, kun je nog steeds via het Shell GO+-programma handdoeken sparen. Wat dat betreft kun je gerust zeggen dat dit programma een enorme ‘top’ was voor de handdoekleverancier. En voor veel andere handdoekproducenten trouwens, want inmiddels kun je bij zowat elk benzinemerk sparen voor handdoeken!
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5