PROMZ VAK 03-2025-NL

8 51 2025 - nummer 4 - promzvak.nl BINNENKIJKEN BIJ MALFINI: We spraken met COO Jan Chovanec en met technisch directeur Michal Seltenreich van het hypermoderne distributiecentrum in Ostrava. Samen schetsen ze het verhaal van een Europese producent die liever in stilte grote dingen doet, dan met veel bombarie kleine stapjes aankondigt. Dit is in onze ogen een partij om in de toekomst rekening mee te houden. Van product naar merk Malfini is geen nieuwkomer. Al sinds 2001 timmert het bedrijf aan de weg in de wereld van promotioneel en professioneel textiel. Maar de ambities zijn de afgelopen jaren fors gegroeid. Niet alleen in volume – inmiddels worden miljoenen artikelen per jaar verscheept – maar vooral in positionering. De meeste mensen kennen ons van de blanco T-shirts en basics,” vertelt Chovanec. “Maar we willen ook als merk herkenbaar zijn. Malfini staat voor kwaliteit, beschikbaarheid én verantwoordelijkheid.” Wie binnenstapt bij Malfini, de textielgigant uit het Tsjechische Ústí nad Labem, voelt dat hier meer aan de hand is dan de b-to-b verkoop van T-shirts, hoodies en poloshirts. Hier ademt alles visie. Toewijding. En een flinke dosis nuchterheid. TSJECHISCHE DEGELIJKHEID MET FLAIR In dat laatste zit een sleutelwoord verscholen: verantwoordelijkheid. Want hoewel Malfini geen marketingcampagnes voert vol groene blaadjes en hippe slogans, zit duurzaamheid wel degelijk diep in het Tsjechische DNA verankerd. Niet schreeuwen, maar doen Duurzaamheid bij Malfini is pragmatisch. “We hebben zonnepanelen op het dak van het warehouse,” vertelt de plantmanager in Ostrava. “Daarmee wekken we ongeveer 30 procent van onze energie op. Dat is een flinke stap, zeker als je bedenkt dat het dakoppervlak ook ruimte moet bieden aan andere installaties en noodvoorzieningen. Op basis van een onderzoek, hebben we ook besloten de zijkant van het warehouse vol te hangen en dat bleek een gouden greep, met name in de winter (omdat ze niet met sneeuw bedekt kunnen worden red). Hiermee komen we op meer dan 100% energieopwekking in relatie tot wat we nodig hebben. Het mooie is dat bedrijven met meerdere vestigingen in Tsjechië onderling mogen leveren. Wat we hier teveel hebben, kunnen we doorleveren aan ons kantoor in Praag of Usti.” DOOR PETER VAN GESTEL

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5