8 We willen prikkelen maar het moet wel in de smaak vallen 41 2025 - nummer 4 - promzvak.nl wordt ingekleurd door de plek waar je vandaan komt, je opvoeding en je omgeving. Ik groeide op in een boerderij in Alblasserwaard en ik was gewend om hard mee te werken, baantjes erbij te hebben, en niet te zeuren. Die instelling kwam in m’n werk in eerste instantie goed van pas. Maar veel later zei een oud collega ooit eens tegen me ‘bij jou was het niet gauw goed genoeg’. Daar schrok ik wel van. Want ook in m’n privéleven was ik altijd actief binnen verschillende organisaties. Het zit in mijn aard. Ik heb dat in de periode dat ik thuis zat onderzocht en ben erachter gekomen dat altijd het uiterste van mezelf vergen me uiteindelijk ziek heeft gemaakt. Ik was toen 37 jaar oud en wilde niet afgekeurd op de bank zitten. Toen het weer wat beter ging zocht ik dan ook naar een manier om mijn leven weer op de rit te krijgen. Ik wilde iets heel kleinschaligs opbouwen om in het onderhoud van m’n gezin te kunnen voorzien en onderdeel te blijven van de maatschappij. Daar is uiteindelijk Tastemakers uit voortgekomen. Mijn vrouw Rita en een aantal goede vrienden hebben me enorm geholpen en gesteund, mentaal en ook financieel. Als dat niet was gebeurd zat ik hier nu niet op deze plek.” Het lijkt me lastig om vanuit die positie iets nieuws te beginnen. “Dat was ook zo, maar het zaadje was eigenlijk al geplant in de tijd dat ik bij Wasa werkte en later bij Elvee. Toen heb ik deze markt leren kennen. Ik vond de creatieve kant van het vak leuk en wist ook dat het een goede afzetmarkt was. Het begon inderdaad kleinschalig: in 2010 officieel gestart met de inschrijving bij de Kamer van Koophandel onder de naam Tasty Products en in 2012 heb ik mijn eerste lijnen opgestart en ook een eerste personeelslid aangenomen. Mijn vrouw hielp die eerste opstartjaren dus ook mee. Daarna is ze eruit gestapt, daar hebben we heel bewust voor gekozen zodat ze haar eigen weg kan gaan, al deed ze op de achtergrond altijd nog mee. Al snel na de opstart van Tasty Products konden we onze concurrent Elvee met hun kerstproducten overnemen. In 2013 hebben we beide activiteiten samengevoegd onder de naam Tastemakers. Dus dat was al snel de eerste stap naar groei. Er kwamen met die overname ook een aantal collega’s bij. En zo ontwikkelden we ons gestaag verder.” Groeikrampen Ben jij een leidinggevende met een lange termijn visie? “Ik had altijd wel een duidelijk beeld wat ik wilde met het bedrijf: een toegevoegde waarde leveren met producten en concepten waar mensen blij verrast door worden. Dat is nog steeds het toetsingskader. Als bedrijf krijg je altijd te maken met groeikrampen, daar leer je van en maak je weer een sprongetje. Ik heb moeten leren niet steeds voor de troepen uit te lopen maar het team, dat inmiddels zo’n 20 man telt, zelf problemen te laten oplossen en hun creativiteit vorm te geven. Ik vind het heel leuk om met mensen te werken, dat geeft me energie. En juist vanuit kwetsbaarheid die samenwerking aan te gaan. Het is belangrijk dat de mensen die hier werken dat doen vanuit hun persoonlijke motivatie. Als ik er niet ben loopt alles volledig door.” Wat zijn jouw sterke en minder sterke kanten? “In zo’n burn-out periode kom je erachter hoe je als mens in elkaar zit. Ik had altijd die drive om te gaan, en ‘nee’ was geen antwoord. Die wat dominante aard is een kracht en een valkuil. Ik ben een perfectionist, dat kan je ook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5