PROMZ VAK 03-2025-NL

8 Samdam Nederland B.V. Smederijstraat 2 4814 DB Breda T +31 (0)76 5720088 M +31 (0)6 23206762 Samdam Belux N.V. Van Langehovestraat 11-15 B-9300 Aalst T +32 (0)53 771200 M +31 (0)6 23206762 bestaande relatie. Die vroeg of wij misschien ook bloemen konden leveren. Ze waren niet tevreden met de leverancier die het bedrijf van boeketten voorzag. Het probleem is dat bloemenservices online een afbeelding tonen, maar niet altijd ook daadwerkelijk het voorgestelde product afleveren bij de ontvanger. Wij hebben daar goede afspraken over kunnen maken zodat er geen verschil bestaat tussen verwachting en resultaat. Daarvoor nemen wij genoegen met wat minder marge op de bloemen, omdat dat meer tevreden klanten oplevert.” Kant-en-klare wederverkoop Een bijzonder aspect aan BIGsmile Pro is de manier waarop het in de markt wordt gezet. Dat gebeurt net als met de andere concepten van BIGsmilegroep in samenwerking met wederverkopers. Distributeurs wordt een kant-enklaar online verkoopconcept geboden. Daarmee kunnen zij zonder verdere kosten geschenken aanbieden vanuit een volledig ingerichte webwinkel. Een wederverkoper kan onder andere beschikken over een eigen homepage, actuele voorraadinformatie, productinformatie en professioneel beeldmateriaal. Het fulfilment neemt BIGsmilegroep voor haar rekening. Lokale kracht Om BIGsmile Pro krachtig in de markt te zetten wordt het gelanceerd tijdens The Supplierdays. Daar wil BIGsmilegroep distributeurs enthousiasmeren om het concept te omarmen. Stavenuiter: “De kracht van onze wederverkopers ligt in hun lokale netwerk. Hen wordt de verkoop van geschenken gegund in regio’s waar wijzelf veel minder contacten hebben. Op die manier bereiken we veel meer klanten dan wanneer we alles zelf proberen te verkopen.” BIGsmilegroep werkt momenteel met ruim 100 wederverkopers en dat mogen er met de komst van BIGsmile Pro zeker meer worden. “Daar zit nog volop ruimte in”, zegt Stavenuiter. “Wij beheren de voorraden en zijn daarin heel ervaren. Daardoor kunnen we gemakkelijk opschalen wanneer dat nodig is. Een wederverkoper kan zich volledig richten op sales en hoeft nooit meer ‘nee’ te verkopen aan een klant.” Kerstpakketten en keuzecadeaus BIGsmilegroep is gestart met BIGsmile Pro op basis van interesse van bestaande klanten. Een stevige basis die distributeurs kan inspireren om het concept als wederverkoper te omarmen. Parallel aan het nieuwe cadeauconcept zet het bedrijf uiteraard ook vol in op de activiteiten rondom kerstgeschenken. De verkoop van kerstpakketten en keuzecadeaus is alweer in volle gang voor dit jaar. Stavenuiter: “De verhouding tussen die twee is inmiddels zo ‘n beetje fifty-fifty. We zien dat het per klant nog weleens wisselt. Het traditionele kerstpakket wordt nog altijd erg gewaardeerd en lijkt zelfs weer aan een opmars bezig. De showroom is dagelijks goed gevuld met mensen die daar een keuze uit willen maken voor hun medewerkers. Ik denk dat de hoge prijzen in de supermarkt daar zeker een aandeel in hebben; veel mensen worden hartstikke blij van een goed gevuld kerstpakket.” Horecatrends De keuze voor producten in de kerstpakketten en de keuzegeschenken heeft BIGsmilegroep in eigen hand. Stavenuiter vertelt dat hij voor de food items gebruikmaakt van de lange ervaring vanuit zusterbedrijf en horecaleverancier VHC Jongens. “Daardoor zijn wij in staat de trends in horeca op de voet te volgen. We stemmen met onze chef-kok af welke recepten trendy zijn en daar zoeken we dan producten bij. Ook werken we met QR-codes bij producten die leiden naar recepten, zodat mensen thuis zelf lekkere gerechten kunnen bereiden. Dat zorgt voor een grotere beleving van de kerstpakketten.” Populair in non-food Een van de producten die dit jaar trendy zijn om te geven met kerst is volgens Stavenuiter een gietijzeren pan. “Dat is typisch zo’n item waar ontvangers heel blij mee zijn. Ze zijn redelijk kostbaar in Nederlandse winkels, waardoor niet iedereen die snel voor zichzelf aanschaft. Ze gaan lang mee en je kunt er direct mee aan de slag om bijvoorbeeld stoofvlees te bereiden, waarvoor in het pakket de ingrediënten en het recept zijn verpakt.” 33 2025 - nummer 4 - promzvak.nl BIGsmilegroep lanceert nieuw cadeauconcept voor wederverkoop

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5